Bestill klesvask via TV-en

Com Hem, det største svenske kabel-TV-selskapet, vil på nyåret 2009 tilby en beboerportal på TV-skjermen til alle større sameier og borettslag i Sverige. I løpet av høsten åpnes portalen for 15.000 husstander i borettslaget Stångåstaden i Linköping. Etter en prøveperiode vil portalen bli rullet ut over hele landet. Teknologien kommer fra USA, Canada og England der den har vært i bruk i lengre tid.

I Norge jobber kabel-TV-selskapet Get allerede med å utvikle en liknende portal.

Tilgjengelig for alle
De fleste store borettslag og sameier må bruke postkassene og oppslagstavlene når de vil distribuere skriftlig informasjon til beboerne. Noen borettslag har imidlertid opprettet nettsider for bedre kommunikasjon med beboerne. Problemet er at slett ikke alle har PC. Det gjelder spesielt mange eldre mennesker. På TV-skjermen spres informasjonen til alle - uten at de trenger å logge seg inn på en spesiell nettside.

Hjemmehjelp og klesvask
Com Hems beboerportal viser ikke bare referater fra borettslagets styremøter. Den kan også inneholde ordensregler og annen praktisk informasjon, påminnelser om husleiebetaling, varsel om dugnad og beskjeder fra vaktmesteren. Hjemmehjelpstjenesten kan legge ut individuelle meldinger: "Fredag klokken 14 kommer hjemmehjelpen Eva og vasker leiligheten din". I borettslag med varmtvannsmålere, kan portalen la beboerne kontrollere sitt forbruk. Med et par trykk på fjernkontrollen kan beboerne også bestille time i vaskekjelleren.

Waldemars hage
I Norge har flere borettslag og sameier og borettslag tatt i bruk beboerportaler på Internett. Sameiet Waldemars Hage i Oslo var en pionér. Der har alle beboerne bredbånds-TV fra Homebase som både formidler e-postmeldinger og sameiets oppslagstavle på TV-skjermen. Den norske bredbånds-TV-løsningen Altibox har så vidt vi vet ingen tilsvarende løsning.

- Ikke foreløpig, sier Canal Digital
Hva så med de norske kabel-TV-selskapene?
Canal Digital driver kabel-TV både i Norge, Sverige og Danmark: - Beboerportal er en god idé. Digitaliseringen av kabel-TV-nettet muliggjør mange nye tjenester. Jeg blir ikke forbauset om det også kommer her hjemme på berget, men svenskene som regel først ute med slike løsninger, sier Geir Holen som er informasjonsansvarlig i Canal Digital.

- Vi er i gang, sier Get
- Vi har allerede jobbet mye med å forberede en norsk beboerportal, forteller produktdirektør Tom Jahr i kabel-TV-selskapet Get. - Vi har bedt flere borettslag og sameier om innspill til hvilke funksjoner en slik portal bør inneholde. Jeg kan ikke fortelle når løsningen vi være klar, men vi er godt i gang med å realisere portaltjensten, forteller Jahr til Teknofil.
Digitaliseringen av kabel-TV-nettet vil avføder mange nye, praktiske løsninger i tiden som kommer.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen