BMW i3 i 2019-utgave kommer med nytt og større batteri.
BMW i3 i 2019-utgave kommer med nytt og større batteri. (Foto: BMW)

Bekreftet: BMW i3 2019 får nytt og større batteri

Kan bestilles umiddelbart.

Ryktene ser ut til å ha stemt. BMW varsler nemlig i dag at de oppdaterer BMW i3 med nye batterier på 120 amperetimer eller 42,2 kWh brutto kapasitet. 

Det er et solid hopp fra dagens 33 kWh-batteri, men likevel et godt stykke bak konkurrenter som Hyundai Kona Electric og kommende Kia Niro Electric, som begge har batterier på 64 kWh. 

310 kilometer WLTP 

Det nye batteriet skal fysisk være like stort som før, men veie skarve 10 kg mer. Kapasiteten er imidlertid økt fra 33 til 42,2 kWh. Foto: BMW

Det nye i3-batteriet gir en rekkevidde på opptil 310 kilometer etter WLTP-standarden, opp fra 255 kilometer på dagens utgave. BMW hevder selv at bilen bør holde 260 kilometer i vanlig bruk, 30 prosent mer enn før. 

Batteriet veier 10 kilo mer enn tidligere, men er ellers fysisk like stort, så bilen er uforandret utvendig. Det nye batteriet blir tilgjengelig både på den vanlige i3-utgaven og den litt mer sporty i3s. 

Ellers forblir ytelsestallene som før: 170 hestekrefter, 250 Nm dreiemoment og 7,3 sekunder fra 0-100 for i3 og 184 hestekrefter, 270 Nm og 6,9 sekunder for i3s. 

«Selvmordsdørene» og fire seter er fortsatt melodien for BMW i3. Fargen er imidlertid ny. Foto: BMW

Ny farge, adaptive LED-lys 

Bilen får også et nytt fargevalg, såkalt Jucaro beige metallic, med mulighet for matchende interiør. 2019-i3 får også mulighet for adaptive LED-kjørelys med automatisk avblending av fjernlysene for motgående trafikk.

Bilen får også støtte for wifi-hotspot og et trådløst mobilladepanel, i tillegg til at støtte for trefaselading (11 kW) er blitt standardutstyr. Dette var tidligere et tilvalg. Med 11 kW-lading vil det ta rundt fire timer å lade batteriet fra null til fullt. 

Hurtiglading er imidlertid fortsatt begrenset til 50 kW, mens mange nylanserte biler i disse dager støtter 100 eller 150 kW. 

Produksjonen skal starte i november, og BMW varsler at prisen vil starte på 309 000 kroner pluss frakt og levering. Det er snaue 17 000 kroner mer enn dagens variant, men da altså med 11 kW-lading som standard. i3s starter på 344 900 kroner pluss frakt og levering. 

Bilene kan allerede bestilles hos norske BMW-forhandlere, skriver BMW i en melding. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen