Bedriftsprofil: Zepto Norge

HWB.no: Kan du fortelle litt om historien bak Zepto?

Zepto ble startet opp i april 2001. Undertegnede og broren startet opp Zepto på loftet på en enebolig på Karlsrud. Vi så potensialet som lå i bærbart i det norske markedet, men var samtidig klar over at det var mange andre som hadde forsøkt uten å lykkes. Nedover i England og Tyskland var det deriomot mange små-produsenter som tok markedsandeler, så som Medion og Gericom.

Vi valgte å satse, og satte i gang en prosess der vi fant fram til produsenter. På en messe i Taipei, Taiwan, snakket vi med potensielle samarbeidspartnere. Dette var blant annet Compal (10 millioner maskiner årlig), som vi fortsatt kjøper inn chassiser til Zeptos bærbare fra. Senere har vi også gått over til å bruke Inventec (6 millioner maskiner per år), mens de mindre gode leverandørene er blitt kuttet ut.

Sommeren 2002 ble Zepto utvidet, med avdelinger både i Sverige og i Danmark. Disse selger tilsammen rundt 1200 enheter per måned, med Danmark som desidert største marked med 1000 av disse per måned. Zepto har vært representert på CeBit, og fra den danske avdelingen jobber også 2 selgere ut mot Europa. Disse selger enten Zepto som et eget brand, eller tilbyr andre å starte opp med sitt eget brand basert på chassisene vi bruker.

HWB.no: Hvor mange ansatte har dere totalt?

Zepto Norge har 8 ansatte, mens det er 29 som jobber i Zepto Danmark. I Sverige er de 7 personer.

Hvilken omsetning har Zepto Norge hatt hittill i år?

Vi vil ikke ut med konkrete tall her, men vi kan si at vi nå går fra røde tall til sorte tall. Vi har store forventninger til året som kommer.

Hvilke markeder er Zepto inne i?

Vi er inne både i det offentlige, forbruker- og bedriftsmarkedet. Vi leverer både i Norge og til utlandet, både små kvanta og større volumer. Blant annet har vi kontrakter med forsvaret og en del skoler.

Hvilke produkter tilbyr dere bedriftskunder?

Vi selger i all hovedsak bærbare PC-er. Når det gjelder bærbare skiller vi ikke i særlig grad mellom bedrifts- og forbrukermarkedet, da vi synes skillet er i ferd med å viskes ut. En tendens vi ser er at mange får bærbare PC-er på jobben, som de også er frie til å benytte hjemme. De typiske bedriftsmaskinene tror vi er på vei ut.

Hvor mange enheter selger dere og hvilke mål har dere satt dere fremover?

Vi selger omtrent 300 enheter i måneden i Norge, per dags dato. Vi ønsker å komme opp på et volum på 500 per måned før slutten av året. Totalmarkedet i Norge er på omtrent 450 000 enheter, som vil øke med ca. 20 - 30% per år.

Hvordan har utviklingen vært siden oppstart?

Vi hatt en positiv utvikling gjennom de fire årene vi har holdt på, med positive resultater i år. Vi tror som sagt at det er plass for oss i markedet, og vi tror også på vekst videre.

Kan du fortelle litt mer om hvordan dere tenker i forhold til bedriftsmarkedet?

Vi fokuserer på bedriftsmarkedet. Det vi tror vil skje generelt er at det blir større fokus på design og markedsføring. I den forbindelse gir vi kundene våre muligheten til å designe sitt eget lokk på PC-en, som vi tror er en nisje i dette markedet. Dette koster 5-600 kroner ekstra per maskin, og vil forhindre tyveri samtidig som det er en fin måte å vise fram firmalogoen sin på. Vi har stor tro på dette konseptet.

Hvilke modeller selger dere mest av til bedrifter?

Vi hadde en bestselger i Z-note 4200. Den sørget tidligere for størsteparten av salget vårt, og var en maskin som ble godt mottatt. Etterhvert har vi sett at det er bedre å satse på flere modeller. Vi har derfor en arvtaker til 4200 i Z-note 4315. Videre har vi Z-note 4015 og 6515WD, som har blitt populære, samt fem andre modeller. Alle modellene er basert på Intels Sonoma-plattform.


Zepto Z-note 4315

Vi merker at nordmenn er hungrige på funksjonalitet, og de vil gjerne ha mye ekstra når de kjøper maskiner. Dette gjelder også bedriftskundene våre. Vi satser derfor på dobbelt-lags DVD-brennere og kraftigere grafikkløsninger fra Nvidia. Vi vil etterhvert ta inn ATIs toppmodell grafikkløsning, X700, på enkelte modeller.

Hvilke kanaler selger dere gjennom, og hvordan markedsfører dere produktene?

Vi har direktesalg via Zeptos hjemmesider og selger i tillegg gjennom forhandlere. Dette er større forhandlere som NorDialog og Netshop, men også mindre forhandlere som nettbutikken Digital Impuls i Oslo. Vi har mange lojale kunder som vi ofte rådfører oss med. Dette gir oss viktig informasjon om hva kundene etterspør og har behov for.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen