Barn kjøpte "Smurfebær" for 24 000 kroner

(Bilde: iStockPhoto)

Forbrukerrådet roper varsko mot godtroende foreldre

Barn kjøpte "Smurfebær" for 24 000 kroner.

Forbrukerrådet så langt i år opplevd mer enn en dobling av klager på mobile innholdstjenester. De første ti månedene i fjor fikk forbrukerrådet 610 henvendelser, mens i år har 1315 klager tikket inn fra frustrerte mobilbrukere.

Apper for barn byr på utfordringer

Det er spesielt innhold som kjøpes fra mobilapplikasjoner som utmerker seg blant klagene. Denne typen innhold fins i mange apper, der du kan låse opp ulik funksjonalitet, men er spesielt spill rettet mot barn som byr på utfordringer.

– Det er utrolig viktig å holde passordet til applikasjonsbutikkene for seg selv. Å gi passordet til en mindreårig er som å gi ungen bankkortet med kode, sier regiondirektør i Forbrukerrådet Edith Nøkling til Stavanger Aftenblad.

Appene har sin egen valuta

Mange av spillene det klages på kjennetegnes av få utfordringer og sakte fremdrift. Løsningen er å kjøpe virtuell valuta for ekte penger. Denne valutaen kan ta form av for eksempel stjerner, gull eller mynter.

Barnespillet Smurf's Village fungerer på akkurat denne måten. Her er valutaen smurfebær, og målet er å bygge en smurfelandsby. Du får bygget landsbyen også uten spillvalutaen, men med smurfebærene kan du få fremdriften til å gå langt fortere.

– Vi kjenner til ett tilfelle hvor et barn kjøpte smurfebær for 24 000 kroner, forteller Nøkling.

Registrer barna som brukere

I tillegg til å verne om kontoen i applikasjonsbutikken, fremhever Forbrukerrådet at foreldre bør registrere barna sine som brukere av telefonen. Årsaken er at barn ikke har lov til å sette seg i gjeld. Ved at operatøren vet barnets alder er det automatisk en del tjenester som blir sperret.

Operatøren kan ikke påvirke App Store eller Android Market, men tjenester der mobilabonnementet blir brukt som betalingsmiddel sperres. Dette er de typiske innholdstjenestene som selger bakgrunner, ringetoner og liknende.

I noen tilfeller kan operatøren også påvirke applikasjonsbutikker, men det gjelder kun de butikkene der betalingen skjer gjennom mobilregningen. Av de store aktørene er dette først og fremst Nokias Ovi Store her i Norge.

Mange av applikasjonsbutikkene som har operatørbetaling har også mulighet til å ta i mot betaling via kredittkort. Derfor bør også disse butikkene behandles med forsiktighet når det er barn som skal bruke telefonen.

Sett opp sperrer

Det er mulig å sperre mot kjøp fra applikasjoner både på Android-telefoner og på iPhone.

På iPhone går du inn i innstillingsmenyen og velger "Generelt". Under valget "Restriksjoner" kan du velge din egen tilgangskode og deaktivere "Kjøp i program.

Har du en Android-telefon er ruten litt annerledes. Her må du inn på innstillingsmenyen i Android Market. Valget "Angi eller endre personlig kode" lar deg velge din egen låsekode. Du må taste tallkombinasjonen to ganger, før du kan aktivere "Bruk personlig kode for kjøp".

Vanskelig å få tilbake pengene

Fordi Norge har foreldet lovgiving på området kan det være svært vanskelig å få ettergitt krav, eller å få penger igjen. I utgangspunktet gjelder nemlig ikke angreretten for kjøp under 300 kroner. Angreretten omfatter heller ikke innsats i lotteri.

De beste barnespillene byr på masse moro for en engangssum. Vi har testet noen av dem.
Her finner du spillene vi anbefaler: Topp 3 barnespill på mobilen.

(Kilde: aftenbladet.no)

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen