Barn får hardporno på SMS

Alternativ tekst mangler

Pornobransjen har fått for vane å sende ut SMS-reklame med grov hardporno som kan lastes ned til mobilen, skriver Dagsavisen.

Det er ingen som kontrollerer om barn og unge kjøper disse filmene, og ikke alle er like glade for tjenesten. Forbrukerombudet mener at operatørene må skjerpe seg, melder Dagbladet.

Reklame-SMS-ene gir den intetanende mobilbrukeren tilgang til å laste ned hardporno for 99 kroner, som trekkes direkte fra mobilregningen. I tillegg må brukeren betale for datatrafikken som brukes på å laste ned filmen.

Pornoen som selges er innenfor lovverket, til tross for at det vises både gruppesex, oralsex og analsex. Men pornofilmene har 18 års aldersgrense, og kan like så godt dumpe inn på barn og unges mobiltelefoner.

Barnevakten, som er en organisasjon som arbeider for at barn skal kunne bruke mediene på en trygg måte, reagerer sterkt på mobilpornoen.

– Pornoliberaliseringen rammer barn og ungdom ved at porno blir lettere tilgjengelig i samfunnet. Etter en gledelig bevisstgjøring på aldersgrenser innen spill- og filmbransjen, og til dels innen internettmediene, er det nå mobilmarkedet som er den mest åpne og minst beskyttede arena for barna, sier Øystein Samnøen, daglig leder i Barnevakten til Dagsavisen.

Barnevakten vil at NetCom og Telenor utvikler mobilabonnementer for barn og unge hvor foreldrene kan være med på å sette rammer for hva de har tilgang til og ikke.

Telenor og NetCom er enige
Telenor har hatt interne diskusjoner om emnet, og sier de tidligere har vært kontakt med forbrukerombudet om en løsning for å skjerme barn fra porno på mobilen.

- Vi kommer til å lansere en løsning tilpasset barn og unge, men vi må først kartlegge hva barn og foreldre er opptatte av i et slikt abonnement. Denne kartleggingen er vi allerede i gang med, sier informasjonssjef i Telenor Privat, Atle Lessum.

- Én av seks syv-åringer har mobiltelefon, og vi føler et ansvar, forklarer Lessum.

NetCom synes de løsningene som allerede finnes, er for lite belyst.

- Det å sperre et abonnement fra slike tjenester kan gjøres på et hvilket som helst NetCom-abonnement, forteller Øyvind Vederhus, kommunikasjonsrådgiver i NetCom. For å gjøre dette kan du ta kontakt med kundeservice.

- I tillegg har vi to barne- og ungdomsabonnementer allerede, som begrenser pengebruken. Nemlig kontantkort og Youngtalk. En dyr tjeneste som dette vil fort tømme de økonomiske begrensningene som foreldrene setter i samarbeid med barna, forteller Vederhus.

- Selv om vi har disse løsningene, vil vi alltid jobbe for å unngå negative overraskelser for barn og foreldre, fortsetter Vederhus.

Forøvrig har NetCom også i tidligere sammenhenger poengtert at det er galt å rope etter barneabonnementer, når det allerede eksisterer.

(Kilder: Dagsavisen, Dagbladet, Telenor, NetCom)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen