(Bilde: Skjermdump fra Telenor)

Barn må kunne svare på disse 10 spørsmålene før de får bruke mobilen

Telenor vil at barn skal «ta lappen» på mobil.

Telenor har lansert en ny tjeneste myntet på barn mellom åtte og 11 år som skal ta i bruk sin første mobiltelefon.

Hensikten med tjenesten er å bevisstgjøre barna til å ta smarte valg. Samtidig er tjenesten et hjelpemiddel for foreldre, som gjerne kan ta testen sammen med barna sine og få gode råd og tips på veien. 

Tjenesten er et godt hjelpemiddel for voksne til å sjekke om barna har nok kunnskap til å beskytte seg selv på nettet. (Foto: Telenor)
Tjenesten er et godt hjelpemiddel for voksne til å sjekke om barna har nok kunnskap til å beskytte seg selv på nettet. (Foto: Telenor)

Ungene presenteres for ulike problemstillinger de kan støte på når de får sin første mobil, og gjennom den får tilgang til internett for første gang. 

Hva man skal gjøre hvis man opplever mobbing på nett, hvorvidt det koster penger å laste ned en app eller ikke, og om det er greit å gi mobilkoden sin til andre, er blant spørsmålene i testen.

Tjenesten er utviklet i samarbeid med Barnevakten, en organisasjon som gir råd i forbindelse med barn og medier. Sammen med Telenor og Røde Kors reiser Barnevakten rundt på skoler i hele landet med turneen «Bruk hue» og snakker med 6. og 7.-klassinger om temaer som nettmobbing og nettvett.  

– Vi ønsker å ta ansvar for å skaffe til veie gode verktøy som gjør at foreldre kan lære barna sine å beskytte seg selv på nettet, sier Telenor-sjef Berit Svendsen i en pressemelding. 

Det er liten tvil om at det kan være nyttig med opplæring: 
Barn kjøpte smurfebær for 24 000 kroner »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen