(Bilde: Montasje: Apple/Disney)

Barn liker iPad bedre enn Disney

Her er de 50 sterkeste merkevarene blant barn i USA.

I Norge er reklame rettet mot barn forbudt i kringkastingssendinger, men det er det som kjent ikke i USA. Derfor knytter tilsynelatende flere amerikanske barn tette bånd til populære merkevarer. Det er naturligvis store penger å hente for selskapene som lykkes med å nå denne viljesterke og foreldremanipulerende forbrukergruppen.

Smarty Pants foretar undersøkelser og analyser om familier og barn i USA, og hvilke merkevarer de liker. De lever av å selge analysene sine til de rikeste selskapene i verden, såkalte «Fortune 500»-selskaper.

Nå har de ifølge Cnet offentliggjort 2014-resultatene fra sine to undersøkelser Kidfinity og Momfinity, som henholdsvis gjelder barn og mødre. Hele 6661 barn i alderen 6-12 år og deres foreldre har deltatt i undersøkelsen, hvor de ble bedt om å vurdere en rekke merkevarer på flere områder.

iPad danker ut McDonald's

Smarty_Pants_Young_Love_Kids_Top_50_Brands_List_2014(1).
Kids Top 50 Brands List 2014.Foto: Smarty Pants

Årets Kidfinity-undersøkelse viser at hurtigmatkjeden McDonald's raser ned til en 15. plass, mens Apples nettbrettmerkevare iPad for første gang klatrer helt til topps. Ellers finner vi klare bevis på at amerikanske barn i hovedsak er mest opptatt av godteri, spill og teknologi.

Etter iPad finner vi på de seks neste plassene på listen kun sjokolade- og chips-merkevarer, før den velkjente Disney-logoen dukker opp på en 8. plass. YouTube følger på 9. plass, mens Xbox havner på plassen bak.

Andre mer eller mindre teknologirelaterte merkevarer på Topp 50-listen er Wii (16. plass), iPod (19. plass), Netflix (22. plass), iPhone (23. plass) Apple (25. plass), Lego (27. plass), Disney Frozen (30. plass), PlayStation (33. plass), Cartoon Network (34. plass), CartoonNetwork.com (36. plass), Disney Channel (37. plass), Mario (44. plass) og Nintendo 3DS (49. plass).

Mødre liker helt andre ting

Smarty_Pants_Young_Love_Moms_Top_50_Brands_List_2014.
Moms Top 50 Brands List 2014.Foto: Smarty Pants

Momfinity-undersøkelsen blir barnas mødre spurt om hvilke merkevarer de tror barna liker best, og ikke minst hvilke merkevarer de selv synes det er greit at barna benytter.

På denne listen havner Crayola – tegnestifter – helt øverst. Denne merkevaren kom på 14. plass hos barna. Den best plasserte teknologimerkevaren er Google på en 5. plass, et merkenavn som ikke er å finne på Topp 50-listen til barna. Før øvrig havner iPad helt nede på en 30. plass i Momfinity-undersøkelsen, slått av merkevarer som Wii, Lego, Netflix, YouTube, Discovery Channel og Amazon.

Forbudt i Norge

Reklame rettet mot barn er forbudt i Norge, og kanskje betyr det at norske barn ikke har et like sterkt forhold til merkevarer – la oss håpe det.

Det interessante ved funnene fra disse undersøkelsene er likevel at teknologimerkevarer for alvor gir McDonald's, Coca Cola og en haug av sjokoladeprodusenter en real utfordring. Og kanskje er det et skritt i riktig retning?

Synes du barn i Norge vernes godt nok mot innflytelsesrike merkevarer på TV og Internett? Si din mening i kommentarfeltet!

Barn eksponert for voksenreklame på Facebook
Kritikken raser etter at 14-åringer ble møtt av naken-webkamera »

(Kilder: Smarty Pants,  Cnet)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen