Bare uker etter at Chili tilbød fri data, har de begynt å ringe kundene om å roe ned forbruket
(Foto: Ole Henrik Johansen, Tek.no)

Bare uker etter at Chili tilbød fri data, har de begynt å ringe kundene om å roe ned forbruket

24. mai lanserte Chilimobil det som fremsto som en revolusjon i det norske mobilmarkedet, nemlig abonnementet Chili Fri Data, med en øvre bruksgrense på 1000 GB i måneden for 399 kroner. 

Haken er at abonnementet kun er ment til bruk på mobilen, og tillater ikke utstrakt bruk av mobilen som «hotspot», i mobil bredbåndsruter eller liknende. 

Allerede nå har Chilimobil begynt å ringe kunder med stort forbruk, ifølge Chilimobil-kunde Jon Ludvigsen. 

– Jeg hadde et par ubesvarte anrop på telefonen tidligere i dag, og jeg søkte opp nummeret og fant at det tilhørte Chilimobils salgs- og markedsdirektør Arve Andreassen. Han sa at det var registrert et unormalt høyt forbruk på abonnementet mitt, sier Ludvigsen. 

80 GB på åtte dager 

Chilimobil-kunde Jon Henrik Ludvigsen fant det underlig å få en telefon om høyt forbruk etter å ha brukt 80 GB på åtte dager. Foto: Privat

– Jeg ble portert over til Chili for åtte dager siden, og har brukt 80 gigabyte totalt på den tiden. Vedkommende sa at jeg var den tjuende i rekken han hadde snakket med i dag, og at de fleste hadde innrømmet å ha brukt maskin-til-maskin-deling fra mobilen. Jeg har kun brukt abonnementet på mobilen. Jeg jobber nattevakter, og i rolige perioder sitter jeg gjerne og ser på video på mobilen.

Ludvigsen hevder Andreassen argumenterte med at forbruket var dyrt for dem, og lurte på om han ikke kunne bruke vanlig bredbånd i stedet. 

– Jeg har brukt åtte prosent av den oppgitte kvota på en uke – da oppleves det ganske merkelig å få en telefon. Hvorfor har de satt 1000 gigabyte som øvre grense hvis du ikke er i nærheten av å kunne bruke det? 

– Ringer kunder med «unormalt forbruk»

Chilimobil-sjef Lars Ryen Mill sier til Tek.no at de tar kontakt med kunder som har et unormalt forbruk eller et forbruk som indikerer at de bryter vilkårene for abonnementet. 

Chilimobil-sjef Lars Ryen Mill sier kunder med et «unormalt» forbruk risikerer å få en telefon fra dem. Bilde: Chilimobil

– 10 GB om dagen er ikke noe som slår ut hos oss, det skal være snakk om ekstrembruk. Vi hadde for eksempel en kunde som brukte en halv terabyte på to dager, og han fikk en telefon, sier Ryen Mill. 

– Vi tar også kontakt når vi ser at det brukt en mobil bredbåndsruter, og det er en 20-30 kunder siden lansering som har hatt det vi har opplevd som et «unormalt» forbruk. 

– Hvor mye må man bruke for å kvalifisere til et unormalt forbruk? 

– Det er alltid en vurderingssak, men et forbruk som er over 30 gigabyte per dag er noe vi undersøker. De kundene vi tar kontakt med, har typisk minst 50 gigabyte om dagen. 

– Enormt press 

Ryen Mill sier ellers at abonnementet har blitt svært godt mottatt i markedet. 

– Vi har hatt et enormt press på bestillinger og hos kundeservice. Vi har ikke gått ut med noe tall enda, men ser at dette er noe kundene vil ha, 

Vi spurte først om Chilimobil ber kundene om å roe ned forbruket for å spare dem for penger. Ryen Mill svarte først at det må ha vært en overivrig kundekonsulent, men ville sjekke saken. 

Etter å ha blitt konfrontert med at det var salgs- og markedsdirektøren som hadde vært på tråden til Ludvigsen, svarer Ryen Mill følgende på e-post: 

«Sjekket, og det stemmer at det var en overivrig salgs- og produktdirektør Arve Andreassen som var i kontakt med kunder i dag. :)»

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen