Det du ser er ikke det samme som barnet ser. (Bilde: Anar Foundation)

Bare barna ser hele bildet

Denne innovative reklameplakaten skjuler en hemmelig beskjed.

Noen ganger må man se ting fra en annen vinkel for å få med seg hele bildet. Nettopp dette er utnytter den den spanske hjelpeorganisasjonen ANAR, Hjelp til barn og unge i risikosonen.

To ulike midtpartier, takket være kreativ prismebruk.
To ulike midtpartier, takket være kreativ prismebruk.Foto: Anar Foundation

Reklameplakaten viser tilsynelatende en alvorlig, men helt vanlig gutt under overskriften «Noen ganger er barnemishandling kun synlig for barnet som opplever den.» Men når et barn ser plakaten trer et blåmerke frem på guttens kinn, samt teksten «Ring oss hvis noen skader deg og vi vil hjelpe deg.»

Magi eller vitenskap?

Effekten oppnås ved bruk av prismer og hvilket bilde du ser er derfor avhengig av vinkelen du ser bildet fra.

En gjennomsnittlig høy voksen vil se en nøytral reklameplakat, mens et barn på 10 år og yngre vil se det skjulte budskapet. Tanken bak plakaten er dermed at barn som er i følge med personen som mishandler dem skal få informasjon om hvor de kan få hjelp.

Se demonstrasjonsvideoen nedenfor.

Lurer du på hvordan lysbrytning gjennom et stykke glass påvirker hva vi ser? Les vår guide til optikk og linser»

Kilde: Youtube

 

 

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen