KrF om BankID-problemene: – Uholdbart
(Foto: Niklas Plikk, Tek.no)

KrF om BankID-problemene: – Uholdbart

– BankID skal virke 365 dager i året, ikke bare 363.

– I likhet med mange andre har jeg blitt ramma av det som ser ut til å være en nokså omfattende kollaps i BankID-systemet, sier stortingsrepresentant for KrF, Steinar Reiten til Tek.no.

Steinar Reiten er stortingsrepresentant for KrF og sitter i Næringskomiteen på Stortinget. Han ønsker bedre oppetid på BankID etter dagens utfall. Foto: Frode Hansen, VG

Torsdag formiddag kollapset BankID-innlogging over hele landet, grunnet høyt press av nordmenn på jakt etter å sjekke skattepengene som har kommet inn på konto. Et press som BankIDs kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes meldte om at har vart helt siden  midnatt natt til torsdag.

– Utover formiddagen har jeg prøvd å logge inn på min nettbank, som er Sparebank1 Midt-Norge, og jeg klarer ikke å logge inn. Det er ikke for å sjekke skattepengene, men jeg er som alle andre avhengig av å få betalt regningene mine, og det har vist seg å være umulig i formiddag, forklarer Reiten videre.

– Dette er noe som veldig mange irriterer seg sterkt over på disse faste dagene i året. Enten det er når likninga blir lagt ut på Altinn eller når skattepengene kommer.  Halve Norge prøver å logge på samtidig, og så kneler systemet.

Utviklet for banker, brukes av det offentlige

Selv om BankID opprinnelig ble utviklet for banknæringen, mener Reitan at problemet er noe myndighetene bør ta stilling til, da løsningen også blir brukt for offentlige tjenester. 

– Jeg har meldt det inn som problemstilling til digitaliseringsministeren.

– Så det er aktuelt å regulere hvordan tjenester som BankID fungerer?

– Det er Difi som er statens forlengede arm for å sikre at slike IKT-løsnigner fungerer. Det vil antakeligvis være slik at vi må ha en dialog med Difi for å se hvordan dette skal foregå. Dette er ikke et system i statlig regi, men i og med at offentlige tjenester bruker systemet må offentlige myndigheter ha en dialog med banknæringa.

– De IKT-løsningene som er nødvendige for å overføre penger eller få utført offentlige tjenester er etter min mening et eksempel på kritisk infrastruktur som det viktig at fungerer.

– Må virke 365 dager i året

– Det er for enkelt å ikke la systemet ha kapasitet til topper som kommer på de samme dagene hvert år. Det systemet skal fungere 365 dager i året, ikke bare 363 dager i året!

– Har du fått noe svar fra digitaliseringsministeren?

– I første omgang har jeg sendt en e-post, så er det naturlig å ta det opp på det neste møtet vi skal ha. Stortinget har siste uke i dag, så dette blir etter sommeren. Men jeg har fått tilbakemelding fra departementet på e-post om at problemstillingen er interessant og at de vil se på det, forklarer Reiten, som skryter av den raske og fremoverlente responsen fra departementet.

BankID svarer: – Vi har oppetid på 99,7 prosent

Hanne Kjærnes er kommunikasjonssjef for BankID og Vipps. Hun sier de jobber for å bli bedre og allerede har et tett samarbeid med Difi. Foto: Ilja C. Hendel

– Hvorfor er det slik at disse problemene gjentar seg?

– Det har vært over dobbelt så høy trafikk som vanlig på BankID, og trafikken var høy allerede rett over midnatt, forklarer BankIDs kommunikasjonssjef Hanne kjærnes til Tek.no, før hun presiserer:

– Oppetiden på BankID er på over 99,7 prosent, men på noen få dager i året er trafikken på et langt høyere nivå enn vanlig, og da kan det bli tregheter i innlogginger.

– Internasjonalt er det allerede svært mange som krever 99,99 prosent oppetid fra IT-leverandørene sine. Kan det oppnås i en tjeneste med så stort trykk som BankID har?

– Vi har alltid fullt fokus på at tjenesten skal være tilgjengelig, og har selvfølgelig ambisjoner om at oppetiden skal være så høy som overhodet mulig.

– Jobber med å oppgradere

– Er det mulig å løse dette, og i så fall hvordan?

– Vi jobber kontinuerlig med å oppskalere tjenestene og sørge for at de er tilpasset dagens og morgendagens bruk. Vi har en god dialog med Difi og et svært godt samarbeid med dem.

– Går det an å si noe mer konkret om hva oppskaleringen handler om? Bruker dere systemer som får kapasitet dynamisk, slik at det er lett å skalere opp, eller må dere installere nytt utstyr?

– Vi jobber både med oppgraderinger og oppskaleringer av systemene.

– Mener dere at BankID er samfunnskritisk infrastruktur?

– BankID er en viktig del av digitaliseringen av Norge. Vi følger med på myndighetenes diskusjon rundt dette, og per i dag er det flere alternativer med samme sikkerhetsnivå for å logge seg inn på offentlige tjenester, forklarer Kjærnes.

Må forberede seg bedre til juni 2020

 – Er det andre dager i året som er vanskelige for tjenesten å svelge unna?

– Det er hovedsakelig skattedagen i mars hvor trafikken er så høy at mange opplever treghet i innlogginger. De fleste andre dager i året går det meste fint, bortsett fra i dag, dessverre.

– Vi jobber hardt sammen med alle samarbeidspartnere for å sikre at skattedagen til neste år går like bra som det gjorde i år. Læring fra dagen i dag er at vi også må gjøre samme forberedelser for denne dagen i juni neste år.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen