Anmeldelse

Babylon A.D.

Gåte: Hva får du hvis du krysser "Det femte element", "Menneskenes barn" og "Riddicks krøniker"? Du får "Babylon A.D.", en dystopisk fremtidsvisjon med nok krutt, dieselmuskler og messiasprat til å fylle magen med, om du skulle gå tom for popkorn. I en nær og dyster fremtid med krig, terror og genmanipulasjon får den hardbarkede leiesoldaten Toorop (Vin Diesel) i oppdrag å eskortere en ung kvinne, Aurora, (Mélanie Thierry) fra et kloster i et nedslitt eks-sovjetland til verdens navle, New York City. Folk er sparsommelige med informasjon og Thoorop må gjøre sitt beste for å takle en situasjon han ikke forstår omfanget av.

Dyster fremtid

Vin Diesel i rollen som Toorop og Mélanie Thierry som Aurora. Foto: Nordisk Film
Vin Diesel i rollen som Toorop og Mélanie Thierry som Aurora. Foto: Nordisk Film

De fleste har sikkert fått med seg at regissør Kassovitz slakter sin egen film. I tillegg har "Babylon A.D." mottatt rimelig dårlig kritikk rundt omkring, men er den virkelig så fæl? Svaret er kort og godt "nei", men filmen har uten tvil sine mangler. Det skal vi se litt nærmere på i løpet av anmeldelsen. Først er det lurt å ta for seg litt mer grunnleggende elementer ved filmen, som for eksempel fortellingsstrukturen. Franskmenn elsker tydeligvis fremtidsvisjoner. Besson, Jeunet, Bilal og nå Kassovitz. Alle har de kommet med forslag til tematikk og problemer vi mennesker en dag står i fare for å møte på. "Babylon A.D.", som er basert på boka "Babylon Babies" av Maurice G. Dantec, tar for seg menneskesmugling, kloning og kapitalistreligioner.

Filmen henter sin narrative styrke i å holde motiver og fiender skjult. Mysteriet er altså den sterkeste søylen i fundamentet, samtidig som det avslører seg gradvis i den pressende stemningen som eksisterer i det triste Øst-Europa og Russland. Når fiender og den bakomliggende planen etter hvert kommer frem i lyset, mister fortellingen mye av sin energi. Jeg skal ikke avsløre for mye, men konspirasjonen er ikke allverdens og burde dermed fått en bedre behandling. Isteden blir vi servert mange tafatte actionscener og noen få gode. Kanskje det er dette regissøren klager over?

Trailer: Babylon A.D.

Vis større

Lunken slåssing

Mathieu Kassovitz har rett når det gjelder at samfunnskritiske elementer som kloning, genmanipulasjon og menneskesmugling tones kraftig ned i forhold til action og spenningen som henger sammen med mysteriet. Når spenningen begynner å dabbe av ettersom det ukjente blir kjent, er det actionscenene som burde ta av, noe de aldri helt gjør. Den første omfattende slåsskampen i filmen, som foregår på en nattklubb, er uheldig koreografert og klippet. Ristende kameraføring redder ikke enhver situasjon, hvilket også gatekampscenene i New York lider av. Trass i noen lunkne actionscener er resten av akseptabel kvalitet, men det er ikke vold som er det mest spennende med "Babylon A.D."

Det visuelle er helt klart filmens sterkeste trekk. Øst-Europa og omegn føles som en skitten og autentisk krigssone, man kan nærmest føle nerven i flyktningbyen i Russland, og det fremtidige New York er en sann fryd for øyet. Vin Diesel ser ikke verst ut han heller, og skuespillet er ålreit. Mélanie Thierry virker litt stiv i rollen som den mildt sagt spesielle Aurora, men rollefiguren hennes nærmest krever slik eksentrisk skuespill. Skuespillet er altså i det store og hele brukbart, men verken det eller fantastisk visualitet kan løse flokene filmen skaper for seg selv. Den har for sprikende fokus på action og spenning kontra meningsfullt innhold og vakler halvengasjert avgårde. I tillegg har filmen en av de mest upassende og utimelige slutter jeg har sett.

Konklusjon

"Babylon A.D." har helt klart potensiale. Samfunnskritikk og god utvikling av historien ulmer under overflaten, men blir slått over ende av smått tafatte actionscener og et driv om å vise oss alt mulig på én gang over et altfor kort tidsforløp. Mer fokus på fienders motiver, samfunnsmessige problemer og forholdene mellom hovedpersonene hadde gjort filmen mye godt. Dessverre har den blitt som den har blitt, men kanskje vi en dag er så heldige å få se "director's cut". Slettes ingen dårlig film, men heller ikke så veldig god, bare nokså.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen