Test

Babel

Alejandro González Iñárritu ("21 Grams") begynner for alvor å etablere seg som en seriøs filmskaper. I "Babel" tar Iñárritu på nytt for seg mennesker, sorg og savn spesielt, og hvordan disse menneskene på tvers av geografiske hindere er knyttet sammen. Man tar seg selv i å lure på hvorfor han fletter inn historiene som han gjør. Kanskje forsøker filmen kun å illustrere våre likheter på tvers av geografiske og kulturelle skiller, med dette lykkes den sånn passe. Desto mer vellykket mistenker man at kombinasjonen av timing og innhold er, i forhold til den kommende prisutdelingssesongen.

Se større versjon og flere bilder
Gael García Bernal kan håpe på Oscar.

Store navn i ny innpakning

Størst spenning er det på forhånd knyttet til Brad Pitt ("Fight Club") og Cate Blanchett ("The Aviator"), de to store navnene på plakaten. De to spiller et ektepar som er på reisefot i Marokko samtidig som de jobber seg gjennom traumene som krybbedød etterlater. Hjemme i California, ikke langt fra grensen til Mexico, er deres sønn og datter, sammen med barnepiken. Sa noen road trip?

Brad Pitt fremstår her som en eldre mann, bortimot fri for vante kjekkastakter. Rollen kler ham og han gjør i likhet med Cate Blanchett en godkjent figur, men en Oscar-nominasjon er virkelig ikke i nærheten like fortjent som forutsigbar. En bedre kandidat er Gael Garcia Bernal, sist sett i "Vitenskap om drømmer". Han spiller her Santiago, nevøen til ekteparet Pitt og Blanchetts barnevakt, Amelia. Det er med tilsynelatende stor selvsikkerhet at Bernal igjen viser hvilket register han har som skuespiller og med det så overbeviser han mer enn noen andre.

Interkontinentale konsekvenser

"Babel" dreier seg om fire historier over noen dager, disse historiene er selvsagt knyttet sammen, hvor løst varierer. Med Marokko, California/Mexico og Japan som utgangspunkt er det naturlig å bli nysgjerrig på hva manusforfatter Guillermo Arriaga har planlagt for artige vrier. Vel, det er bortkastet tid, for denne filmen er ingen lykkepille. Man bør forberede seg på tungsinn på vei ut av kinosalen. På så måte har filmen påkalt en reaksjon, men det er ikke alltid nok. Å kunne flette inn elendighet, uflaks og halvtomme glass i en historie på tvers av kontinenter høres kanskje imponerende ut, men da bør man bry seg om hvorfor.

For så mye som man enn måtte sympatisere med disse menneskenes skjebne, så lurer man på filmens budskap. I denne filmen står utvilsomt skillene mellom rik og fattig, samt de kulturelle forskjellene disse betinger, i fokus. Representert har man fire land, rik og fattig i henholdvis østen og vesten. Alle disse landenenes representanter er knyttet sammen på ulike vis, for noen ender det OK, for andre ender det ganske miserabelt.

Se større versjon og flere bilder
Er du deppa nok nå?

Her ligger også filmens problem, den får deg til å vri deg litt i kinosetet, tidvis blir man til og med fortvilet på andres vegne, men lenger strekker dessverre ikke følelsene til. Filmen og fortellingene er ambisiøse, men dessverre makter ikke Iñárritu å holde flyten gående slik at disse fire historiene får den forløsende sammensmelting som filmer med parallelle historier ofte gjør. I tillegg til dette vil nok mange rettmessig oppleve at filmen er for lang. Slik filmen er blitt kunne man like gjerne kuttet bort en 20-30 minutter. Dermed ville det blitt mer fokus på de sterke scenene samtidig som man gjerne må tolke, tenke og vurdere mer på egen hånd. Slik det er nå serverer filmen deg budskapet i fanget, men man har spist seg lei på det allerede.

Konklusjon

I "Babel" møter man en deprimert og forvirret japansk tenåring, man er med på en utflukt til Mexico og får ved hjelp av håndholdte kameraer følelsen av å delta i mislykkede forsøk på å skyte hyener hvor man på en måte treffer likevel. Det mest forbløffende med denne filmen er helt enkelt at den ikke er mer gripende, for det kan man egentlig kun klandre regissør og medforfatter Iñárritu. Han beviste med "21 Grams" at han er innsiktsfull og kreativ i måten han observerer mellommenneskelig relasjoner, men her blir man sittende i salen og observere uten at man dras inn i handlingen. Igjen sitter publikum med litt tom medfølelse og motløshet, ikke totalt ulik den en spesielt tung nyhetssending kan påkalle. Alle filmer behøver ikke være feelgood, men her føles det som om Iñárritu trykker blindt på blåknapper og spør: "Er blitt deppa nå?"

Se trailer til filmen her.

Babel   Les mer »

Kommentarer (6)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen