AVG har forenklet sin brukeravtale, slik at den skal være mulig å lese for flere enn advokater. Her står det blant annet at gratisløsningene finansieres ved deling av surfehistorikk. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

– Vi selger surfehistorikken din

AVG har fjernet advokatspråket fra sin gratis sikkerhetspakke.

Sikkerhetsselskapet AVG lager en av verdens mest utbredte antivirusløsninger som er gratis å bruke. Softpedia melder nå at selskapet har oppdatert personvernreglene sine, og av den nye plakaten går det tydelig frem at selskapet ønsker å selge dine brukerdata for å kunne tilby deg gratis sikkerhet

Deler ikke identifiserbare data — hvis de blir funnet

I det nye regelverket pekes det på en rekke typer data som sikkerhetsselskapet selger til andre selskaper for å holde tjenesten sin gratis. Det aller viktigste i denne oversikten er kanskje selve surfehistorikken og søkehistorikken. AVG hevder at identifiserbare data av og til kan dukke opp i dette utvalget, og forklarer at de i så fall vil filtrere ut disse dataene.

Den viktigste delen av brukeravtalen for deg som bruker gratis sikkerhetsprogramvare fra AVG.
Den viktigste delen av brukeravtalen for deg som bruker gratis sikkerhetsprogramvare fra AVG. Foto: Skjermdump fra AVG.com

Akkurat hvordan slike data blir funnet, og eventuelt filtrert, går de ikke i detalj om. Vi har sendt en e-post til AVG med spørsmål om hvordan dette foregår.

Blant dataene selskapet oppfatter som identifiserbare er geodata fra enkeltpersoner. Altså hvor en person var på et gitt tidspunkt. For dette punktet forklarer AVG at et alternativ er å heller samle statistikk basert på et større antall brukere, slik at de kan si noe om hvor mange brukere de har i hvert land.

Operatør og oppbruk er også med

Sikkerhetsselskapet kjemper for at sluttbrukeravtaler skal bli enklere å forstå, og har gjort sin egen kort og enkel å finne frem i.
Sikkerhetsselskapet kjemper for at sluttbrukeravtaler skal bli enklere å forstå, og har gjort sin egen kort og enkel å finne frem i. Foto: Skjermdump fra AVG.com

I tillegg til surfe- og søkehistorikk kan AVG dele ting som annonse-ID-en fra enheten programvaren kjører på. En slik annonse-ID er en lang rekke bokstaver, tegn og tall som lar annonsenettverk spore brukere uten å bruke identifiserbare data som navn, telefonnummer eller kontaktadresser. Slike annonse-ID-er hører naturligvis også til systemer som driver datainnsamling, eksempelvis for Google. Dermed kan ikke AVGs personvernplakat si noe om akkurat hvor identifiserbare denne typen data er.

Mobilnettverk og informasjon om hvilke andre apper du har på mobil, nettbrett eller PC er også blant det AVG samler inn. Det vises også til at bruksmønster for disse hentes inn. Hvor detaljerte data det er snakk om sier derimot ikke avtalen noe om.

Utbredt praksis

Det er viktig å få med at plakaten dessuten er tydelig på at dette ikke er noe nytt. Ifølge den er den eneste nylige endringen selskapet har gjort i måten pernsonvernreglene blir presentert på, ikke innholdet. Det å sende anonymiserte brukerdata til andre selskaper er etter hvert en ganske vanlig måte å tjene penger på såkalte «freemium»-løsninger. Det handler altså om produkter og tjenester du ikke betaler for med penger, men med dine brukerdata. Mest kjent er nettsteder som Google og Facebook, men denne modellen er også svært vanlig for apper både på liten og stor skjerm.

Ofte kan du oppgradere fra gratisløsningen og dermed slippe unna datainnsamlingen mot et vederlag. Det kan du også hos AVG, som for sine betalte produkter nå gir deg muligheten til å dele data, hvis du vil. Men du må altså ikke.

Stadig mindre «advokatspråk» i avtalene

Også mange andre aktører har forenklet avtalene sine de siste par årene. Dropbox har kortet ned og gått over til folkelig språk. Det som angår deg omtales som ditt «stuff», eller muligens dine greier om vi oversetter.
Også mange andre aktører har forenklet avtalene sine de siste par årene. Dropbox har kortet ned og gått over til folkelig språk. Det som angår deg omtales som ditt «stuff», eller muligens dine greier om vi oversetter. Foto: Skjermdump fra Dropbox.com

Den nye personvernavtalen er en del av selskapets utfordring til seg selv og andre om å lage vesentlig enklere brukeravtaler for programvare. I en bloggpost forklarer sjefen for det tsjekkiske selskapet, Gary Kovacs, at utgangspunktet var en app datteren hans skulle laste ned på telefonen, der utviklerne ønsket tilgang på en rekke data, inkludert posisjonsdata, uten at brukeravtalen var leselig på mobiltelefon. Dermed kunne hverken han eller datteren vite hvordan dataene skulle brukes.

Ny trend

Å forenkle brukeravtaler og personvernregler ser ut til å være en trend i tiden. De siste par årene har en lang rekke selskaper sluppet oppdaterte avtaler der det endeløse advokatspråket er plukket vekk, til fordel for relativt enkel og lettfattelig informasjon om vilkårene for bruk.

Blant annet har Dropbox endret sin brukeravtale til en utgave med vesentlig enklere språk, mens tjenester som Google og Facebook har sluppet verktøy som skal gjøre det noe enklere å styre tilgangen på egne data.

Det er ikke bare programvare som vil vite hvor du er:
Windows 10 vet hvor du er, hva du søker på og hvem vennene dine er »

(Kilde: AVG via Softpedia.com)

Kommentarer (34)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen