Audi e-tron quattro ble vist frem for første gang som prototype på bilmessen i Genève forrige uke. Nå har Audi gått ut med en pris.
Audi e-tron quattro ble vist frem for første gang som prototype på bilmessen i Genève forrige uke. Nå har Audi gått ut med en pris. (Foto: Audi)

Audis elbil har fått pris - i Tyskland

Og selskapet varslet også en ny elektrisk sportsbil.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

80 000 euro, altså cirka 765 000 kroner.

Det var startprisen Audi-sjef Rupert Stadler meldte om for e-tron quattro på selskapets årlige pressekonferanse i dag. 

Ingen moms i Norge 

Tyskland har imidlertid moms på 19 prosent på elbiler, en moms vi som kjent ikke har i Norge. Dermed er det ikke umulig at prisene vil kunne bli lavere her. Om vi fjerner momsen vil startprisen i euro kunne være rundt 67 200 euro, cirka 638 500 kroner med dagens kurs. 

  Foto: Hanne Hattrem, VG

Det er omtrent på nivå med Jaguar i-Pace, som i Norge starter på 599 000 kroner. Jaguaren er imidlertid noe mer kostbar i Norge enn hvis vi for eksempel sammenlikner med britisk pris fratrukket moms, så det er vel ikke usannsynlig at det også vil gjelde Audi-bilen.

– Dette er en prisindikasjon som viser at bilen kanskje er innen rekkevidde for enda flere enn de som i dag har reservert en plass i køen. Vi forventer veldig god tilgang på biler til det norske markedet og vi er klare til å ivareta mange flere enn de som til nå står på reservasjonslisten, sier Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge, i en pressemelding. 

En Tesla Model S med 100 kWh-batteri starter på sin side på 106 000 euro i Tyskland (like over en million kroner med dagens kostbare eurokurs), og 800 000 kroner i Norge. 

3700 i Norge 

Stadler henviste også til Norge, hvor Audi har 3700 kunder som har lagt ned depositum for en plass i køen til e-tron quattro. Spesifikasjonene til bilen er ikke helt ferdigstilt, men dette er det vi så langt vet.

En del av dette ble sluppet så sent som i forrige uke, da Audi for første gang viste frem prototypen på bilen på bilmessen i Genève

  • Et batteri på 95 kWh som skal gi en rekkevidde på over 500 kilometer, riktignok etter den snille NEDC-standarden. 
  • 436 hestekrefter, som midlertidig kan økes til 504 hestekrefter. Dreiemoment på over 800 Nm gir 0-100 på 4,6 sekunder
  • Firehjulsdrift
  • Elektronisk begrenset topphastighet på 210 km/t
  • Hurtiglading med opptil 150 kW effekt.
  • Får mulighet for hengerfeste, men det er ikke kjent hvor mye vekt den vil kunne dra. 

Les også: Kjøpte bil til 700 000 usett: – Rett og slett «passion»

Ny elektrisk sportsbil 

Audi bekreftet også planene om å lansere en helelektrisk firedørs sportssedan kalt e-tron GT. Denne skal lanseres i 2020, og vil sannsynligvis få ytelse tilsvarende en Tesla Model S. 

Lite er kjent om bilen, men Autocar har tidligere skrevet at den vil få det samme 95 kWh store batteriet som e-tron quattro, i tillegg til selvkjøring på nivå fire. 

Innen den tid skal Audi også lansere sin såkalte e-tron sportback. 

Audis nye elektriske sportsbil skal komme på markedet i 2020. Foto: Audi

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen