Audi slipper for første gang bilder av interiøret i e-tron quattro, den kommende elbilen fra selskapet. (Foto: Audi)
E-tron quattro er 4,9 meter lang, og bør ha god plass både foran og bak. (Foto: Audi)
Utformingen av bilen, med batteriet flatt under gulvet, gjør at gulvet bak ikke må løftes opp. (Foto: Audi)
En liten elektrisk signaturstripe må selvfølgelig på plass. (Foto: Audi)
Egne klimasoner bak. (Foto: Audi)
De oransje setestripene er et tilvalg. (Foto: Audi)
Sidespeilene er erstattet med utvendige kameraer, og informasjonen gjengis i små OLED-skjermer i vinduene. (Foto: Audi)
Sidespeilene er erstattet med utvendige kameraer, og informasjonen gjengis i små OLED-skjermer i vinduene. (Foto: Audi)
e-tron quattro vil få skjermer for det meste - inkludert speilene. (Foto: Audi)
(Foto: Audi)
(Foto: Audi)
E-tron-prototypen vises for tiden frem i København. (Foto: Audi)

Audi viser frem interiøret i e-tron

Kameraer i stedet for speil og skjerm-bonanza foran.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Audi har valgt konstante små drypp med info som lanseringsstrategi for sin kommende elbil e-tron quattro. Nå er det interiøret som står for tur. 

De varsler også at bilen vil bli den første volumproduksjonsbilen som får «virtuelle» sidespeil.

I stedet for sidespeil får nemlig bilen mulighet for kameraer utvendig, med 7-tommers OLED-skjermer på innsiden av sidevinduene som gjengir hva kameraet ser.

Mindre drag 

E-tron quattro har ingen sidespeil, men heller kameraer. Foto: Audi

Det skal blant annet ha en effekt på bilens aerodynamiske egenskaper, med 2-7 prosent mindre «drag» enn med vanlige speil. e-tron quattro skal ha en drag-koeffisient på solide 0,28, ifølge Cnet. Det er imidlertid noe mer enn konseptversjonen, som var oppgitt til 0,25, og Tesla Model X har til sammenlikning 0,24. 

De virtuelle speilene gjelder riktignok bare i markeder hvor kameraer i stedet for speil er tillatt. I USA vil for eksempel bilen måtte leveres med konvensjonelle speil - i alle fall foreløpig. 

Sjåføren kan ellers velge tre visningsmoduser for speilene - motorveikjøring, svinging og parkering, ifølge Audi. 

Audi hevder også å ha jobbet spesielt med lydisolasjonen i bilen, og sier alle åpninger har blitt spesielt forseglet for å redusere støy fra vind og vei. Lydanlegget innvendig vil også kunne leveres av Bang & Olufsen gjennom et tilvalg med totalt 16 høyttalere og 705 watt effekt. 

Fra tidligere er det kjent at bilen vil få et batteri på 95 kWh og en rekkevidde på cirka 400 kilometer. Den får støtte for hurtiglading opptil 150 kW og væskekjølt batteri.

Avdukingen er utsatt 

Opprinnelig var planen at bilen skulle lanseres endelig på det såkalte Audi Summit i Brussel 30. august, men avdukingen er foreløpig utsatt på ubestemt tid på grunn av «organisasjonelle problemer» - sannsynligvis på grunn av at Audi-sjef Rupert Stadler ble arrestert i forbindelse med dieseljuksskandalen. Audi selv har sagt at de ønsker å vise frem bilen for første gang i USA. 

Produksjonen og kundeleveringene skal imidlertid ikke være påvirket. Kommunikasjonssjef Øyvind Rognlien Skovli i Audi-importør Harald A. Møller sa til Tek.no nylig at de så for seg å levere de første kundebilene i januar 2019.

Da var det 4500 nordmenn som hadde lagt ned depositum på 20 000 kroner for en plass i køen. 

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Norges beste mobilabonnement

Mai 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen