Audis nye e-tron-konsept er en slags elsparkesykkel du kjører med bare én hånd.
Audis nye e-tron-konsept er en slags elsparkesykkel du kjører med bare én hånd. (Audi)

Audi lanserer e-tron som «elsparkesykkel»

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Audi lanserer et nytt konsept i e-tron-serien, nemlig en slags kombinert elsparkesykkel og skateboard. 

Fordelen er ifølge Audi at den som kjører på doningen alltid vil ha en hånd fri, noe som kan være en utfordring på elsparkesykler.

De er jo betydelig mindre stabile enn sykler, for eksempel, så å rekke ut en hånd for å signalisere at du har planer om å svinge kan være utfordrende. 

Smart foldeløsning 

Akselerasjon gjøres med en vrider på håndtaket, mens en hydraulisk fotbrems regenererer energi. Foto: Audi

E-tron scooter, som den er kalt, veier 12 kilo og kan brettes sammen for bæring eller transport.

I motsetning til en elsparkesykkel vil du kunne rulle e-tron-scooteren også i sammenslått tilstand, omtrent som en trillekoffert. 

Kjøretøyet styres med beina, ved å flytte vekten rundt, og de bevegelige akslene skal gjøre det mulig med uvanlige bratte svinger.

En app vil gjøre det mulig å gjøre individuelle justeringer av kjørestilen, i tillegg til å gi beskyttelse mot tyveri, ifølge Audi. 

Skateboard-utformingen gjør at e-tron-kjøretøyet kan trilles rundt også i sammenbrettet tilstand. Foto: Audi

Blir kostbar 

Konseptscooteren har en rekkevidde på 20 kilometer, og skal være tilgjengelig mot slutten av 2020, ifølge Audi. De ser for seg en pris på rundt 2.000 euro, altså like under 20.000 kroner.

Det må sies å være noe stivt når selv de mest påkostede elsparkesyklene sjelden koster mer enn 10-12.000 kroner og du får gode modeller for så lite som 3.500 kroner. 

Audi har imidlertid et potensielt lite ess i ermet. 

Scooteren vil selges til privatpersoner, ifølge Audi. Foto: Audi

– En annen mulighet kan være å tilby e-scooteren som et tilbehør til kunder som kjøper Audi e-tron-modeller. E-scooteren vil kunne lades i bagasjerommet gjennom en dedikert plugg, skriver Audi i en pressemelding

Sparkesykkel-brettet vil ha en toppfart på 20 kilometer i timen, som vil gjøre det lovlig å bruke i Norge. 

Det er heller ikke første gang VAG-konsernet, som Audi er en del av, har satset på såkalt mikromobilitet. Søstermerket Seat tilbyr for tiden en elsparkesykkel til de 200 første som kjøper deres kommende elbil Mii Electric. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen