Audi lanserer en ny og rimeligere versjon av e-tron med 71 kWh batteri.
Audi lanserer en ny og rimeligere versjon av e-tron med 71 kWh batteri. (Audi)

Audi lanserer billigere variant av e-tron


Audi e-tron er blant Norges mest solgte biler så langt i år, med drøye 2.850 biler registrert i skrivende stund. 

Nå varsler Audi en rimeligere versjon av e-tron, kalt e-tron 50 quattro. Den nye modellen vil få et batteri på 71 kWh – mot 95 kWh i modellen Audi selger i dag (e-tron 55 quattro).

Audi opererer imidlertid kun med «bruttotall» for batterikapasitet, så utnyttbar kapasitet vil være lavere, og e-tron er en av bilene på markedet som har operert med størst buffer i batteriet. 

Over 300 kilometer 

Den nye modellen vil hete Audi e-tron 50 quattro. Foto: Audi

Bilen er foreløpig ikke ferdig typegodkjent, men Audi melder at den vil få en rekkevidde på godt over 300 kilometer etter WLTP-standarden. Det plasserer e-tron 50 i en litt egen rekkeviddeklasse blant premiumbilene. Den nærmeste er kanskje Mercedes-Benz EQC, som har et batteri på 80 kWh brutto og en rekkevidde på 417 kilometer etter WLTP.

Den nye e-tron-modellen vil få hurtiglading opptil 120 kW med CCS-standarden, som er litt mindre enn de 150 kW dagens modell kan håndtere. Det skal gi 80 prosent kapasitet på rundt 30 minutter, og med vekselstrøm kan bilen lade med inntil 11 kW. Dobbel ombordlader skal også bli tilgjengelig på et senere tidspunkt, som vil øke kapasiteten til inntil 22 kW. 

Lover mye standardutstyr 

e-tron 50 beholder firhjulsdrift, med en elmotor på hver aksel. Disse yter til sammen 230 kW (313 hestekrefter) og 540 Nm dreiemoment, som skal gi 0-100 km/t på syv sekunder. Tilsvarende tall for e-tron 55 er 265 kW, 561 Nm og 5,7 sekunder. 

Audi varsler at de skal selges tre «markedstilpassede» modeller av e-tron 50 i Norge. De lister også opp en smørbrødliste over utstyr som vil være standard på tvers av de tre modellene, blant annet adaptiv luftfjæring, varmeseter foran, cruisekontroll, elektrisk bakluke og varmepumpe. 

Tynn utstyrsliste i innstegsmodellene har vært blant kritikken dagens e-tron har fått, så det virker som om Audi har tatt det til hjertet. 

PR-sjef Morten Moum i Audi-importør Harald A. Møller sier for øvrig til Tek.no at det blir hengerfeste, men at de foreløpig ikke har noen vekt å melde. Dagens e-tron kan som kjent trekke inntil 1.800 kilo. 

De utvendige dimensjonene skal være de samme som dagens e-tron. Foto: Audi

Prisene snart klare 

e-tron 50 quattro skal være leveringsklar i Norge i fjerde kvartal i år. De norske prisene er foreløpig ikke klare, men Audi-direktør Elin Sinervo i Møller sier i en pressemelding at de er nært forestående og vil oppleves som attraktive. 

Standardutstyrslisten i modellene som lanseres i Norge vil være relativt omfattende. Foto: Audi

I Tyskland varsler Audi at prisen vil starte på under 70.000 euro, altså rundt 685.000 kroner. 

Det er minst 11.000 euro (cirka 108.000 kroner) mindre enn hva dagens e-tron 55 koster. Tyskerne har imidlertid 19 prosent moms på elbiler, noe vi ikke har i Norge. Prisen vil også kvalifisere e-tron for den tyske miljøbonusen, som er på 4.000 euro. 

e-tron 55 starter i dag på 662.900 kroner i Norge. Salget av den nye modellen åpner rett over sommeren. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen