TEST: Asus Radeon HD 6870
Test

Asus Radeon HD 6870

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Tiden går virkelig fort! Det er ikke mer enn et år siden AMD slapp sin Radeon HD 5000-serie, en rekke skjermkort som uten tvil satt et preg på tiden fremover. Hurtighet er et gjennomgående ord her. Bare 6 måneder senere hadde de fylt hele spekteret med nye skjermkort, og vel så det. Først da kom Nvidias motsvar, og syv ytterligere måneder senere banker AMD ut sin nye rekke med skjermkort.

Radeon HD 6000-serien, først i form av to Radeon HD 6800-kort, ble lansert 22. oktober. Dette er ingen ny generasjon, vi snakker fortsatt om en kjerne som benytter 40 nm-teknikken. Det er derimot snakk om en ny og effektivisert serie. Den skal gi deg mye ytelse, samtidig som effektforbruket skal holdes til et absolutt minimum. Kanskje viktigst av alt vil derimot prisene være rekordlave.

Noen flittige lesere har kanskje fått med seg at vi opprinnelig skulle ha en test av de nye skjermkortene på lanseringsdatoen, men slik gikk det altså ikke. Et gnukkent tollvesen koste seg med forsendelsen vår, noe som resulterte i at vi iverksatte en rekke nødplaner. Resultatet er at det nå befinner seg tre kort i den nye HD 6000-serien på kontoret, og testene vil derfor komme på løpende bånd de neste ukene!

I dag skal vi ta en nærmere titt på Radeon HD 6870, i Asus-forpakkening. Brikken som sitter på disse kortene går under kodenavnet "Bart", det er altså helt slutt på tall-navngiving. Videre kan det nevnes at Asus er den eneste produsenten som har gitt skjermkortene en litt høyere frekvens ved lanseringsdatoen, men dette vil bare gi marginale utslag på ytelsen.

Det skal også trekkes frem at de nye navnene, slik som HD 6870, kan være noe forvirrende. Vi har forklart dette nøye i en egen guiden, en guide vi sterkt anbefaler at du leser. Uansett, vi forventer ikke at dagens testkandidat skal prestere bedre enn HD 5870, snarer tvert i mot. Prisen ligger nå langt lavere, godt under 2000 kroner. Det vil dermed yppe med kort slik som GTX 470, selv om prisen akkurat der trolig er noe midlertidig.

Nok om det, la oss se nærmere på hva AMD har å by på denne gangen med deres nye rekke skjermkort! Hvordan ter ytelsen seg, er det så effektgjerrig som produsenten skal ha det til, og er det verd pengene? Vi finner svarene!

Takk til Asus som sendte kortet til test.

Testoppsett

Testkonfigurasjon
Maskinvare
Hovedkort
Prosessor
Minne
Strømforsyning
Harddisk
Skjerm
Operativsystem
Windows 7 Enteprise, Catalyst 10.3 for HD 5000, Catalyst 10.10 for HD 6000, Forceware 257.21 for GTX & Forceware 260.20 for GTS

Vår testbenk består av et godt Core i7-oppsett, nå med Windows 7 Enteprise som plattform. Applikasjonene vi benytter kan du lese mer om på sidene fremover. Testbenken er utrustet med en rekke tester fra både DirectX 10- og 11-verdenen.

Testmaskinen står på en åpen rigg, i et temperaturkontrollert rom som under testen holdes på 24°C. Temperaturene og effektforbruket måles ved å belaste kortene med programmet Furmark. Vi holder også oversikt over temperaturen under hele testperioden. Viftehastigheten er satt til automatisk.

Spesifikasjoner

Modell
Radeon HD 5870
Radeon HD 6870
Geforce GTX 480
Geforce GTX 470
Grafikkprosessor
RV870
Bart
GF100 GF100
Kjernefrekvens
850 MHz
900 MHz
700 MHz 607 MHz
Prosess
40 nm
40 nm
40 nm 40 nm
Minnefrekvens (eff.)
1200 MHz
1050 MHz
1848 MHz 1678 MHz
Minnemengde
1024 MB GDDR5
1024 MB GDDR5
1536 MB GDDR5 1280 MB GDDR5
Minnebusbredde
256-bit
256-bit
384-bit 320-bit
Streamprosessorer
1600
1120
-
448
Transistorer 2,15 mrd.
1,7 mrd. 3,2 mrd 3,2 mrd
TMU
80
56
- -
ROP
32
32
48 48
TDP
188 Watt
151 Watt
250 W 215 W

Vi har omtalt en rekke av spesifikasjoner og hvorfor kortet er slik det er i den nevnte guiden. Kjernen er en effektivisert versjon av den som satt på HD 5870. Det er derfor snakk om et langt lavere antall transistorer, færre stream-prosessorer og texture-enheter. Vi sammenligner her altså med den "komplette" kjernene i hver serie.

Minnemengden er den samme, og kjernefrekvensen er økt noe. Videre skal det også nevnes at akkurat det kortet vi tester i dag, fra Asus, har en kjernefrekvens på 925 MHz, altså et marginalt hakk over referanseproduktet nesten alle andre produsenter benytter.

På tilkoblingsfronten er det mye nytt, vi finner hele fire forskjellige digitale typer, spredd over fem kontakter. Det er både singel- og dual-link DVI, én HDMI 1.4a- og to DP 1.2-tilkoblinger. Du er altså godt dekket på alle mulige kanter, og kortet støtter totalt seks skjermer tilkoblet. Det er Eyefinity-teknologien som sørger for at dette er mulig.

Demontering & nakenbilder

Kjøleløsningen er festet ved hjelp av en bøtte skruer, men demonteringen er fortsatt meget enkelt. Skru løs samtlige skuer på baksiden av kortet, samt de to som sitter i braketten. Kjøleløsningen frigjøres da ganske så enkelt, og om du ønsker kan du da montere tredjepartsløsninger, slik som vannkjøling.

Merk at Hardware.no ikke tar ansvar for mulig bortfall av reklamasjon og/eller garanti som følge av modifisering på kjøleløsning og demontering av kort. Dette er noe du gjør på eget ansvar.

Du må derimot ikke demontere hele kjøleløsningen om du ønsker å bytte kjøleløsningen for selve kjernen. Ved å frigjør et par plastklips kan du fjerne bare selve viftehuset. Prosessorkjøleren og minnekjøleren ble dermed stående igjen. Videre kan du skru løs fire skruer bak kjernen, og da ligger kortet fremfor deg med kun minnekjøleren påmontert.

Tilbehør

Nøyaktig hva du får med av tilbehør når du kjøper ditt Radeon HD 6870-kort varierer i forhold til hvilken produsent du velger. Når det gjelder Asus-kortet er det følgende vi finner i produktesken:

  • Driver
  • Manual
  • Crossfire-bro
  • 6-pins --> 8-pins adapter

Det er allerede snakk om en ganske så billig skjermkort, og vi har derfor ingenting i mot at tilbehørsmengden er relativt sparsom. Vi trenger ikke store mengder spill du selv kanskje ikke ønsker, for mangelen på dette er med på å presse prisen ned. Du får med akkurat hva du skulle trenge, men du må styre med bildetilkoblingene selv.

Effektforbruk

Radeon HD 5870 har lenge vært kjent for å levere et meget gyllent forhold mellom ytelse og effektforbruk. Når vi ser nærmere på hva HD 6870 kan levere, blir vi ikke annet enn strålende fornøyd. Skjermkortet plasserer seg i bunn av våre grafer. Maskinens totale forbruk er ikke mer enn 249 watt, en meget lav verdi i en slik sammenheng!

Temperatur

Med et lavere effektforbruk forventer man at temperaturene også skal ligge lavere. Vi opplever en noe høy idle-temperatur, men en meget lav og fin temperatur under maksimal belastning. Dette har AMD vært gode på lenge, og med referansekjølerne bør du ikke bekymre deg for temperaturene.

Støy

Lave temperaturer kan enkelt anskaffes ved å skru viftehastigheten i taket, noe som i sin tur påvirker støynivået. Kjøleløsningen AMD benytter denne gangen er veldig lik den vi så på den tidligere 5-serien, en serie som bar på et meget lavt støynivå. Det er også tilfellet i dag, støynivået vi opplever med HD 6870 vil vi definere som stillegående både ved stor og liten belastning. Viften må faktisk bare øke hastigheten marginalt under full belastning.

3Dmark Vantage
P e r f o r m a n c e

Man kan si mye frem om tilbake om 3Dmark Vantage-testen, og mye har blitt sagt. Du skal derimot lete langt etter en syntetisk test som skalerer såpass godt, og tilbyr en så stabil og bred test som gang etter gang kan reprodusere målinger med marginale forskjeller.

Vantage angriper systemet på flere kanter, i all hovedsak ved å kjøre en rekke spesifiserte tester som i sin tur bakes sammen til forskjellige sluttsummer. Både GPU-en og CPU-en blir kjørt, samtidig som en rekke visuelle effekter og teknikker blir testet. Programmet inneholder fire forskjellige moduser som er rettet mot forskjellige kategorier med kort. Vi har valgt å benytte "Performance", som er rettet mot skjermkort med 512 MB minne eller mer, samt en over snittet kvass grafikkprosessor.

Da er det på tide å få ut de første ytelsestallene på dette kortet! Først av alt skal det trekkes frem at nesten 50 FPS som partikkel-verdi er ganske sterkt for et skjermkort i denne rekken, ikke langt fra Radeon HD 5870. Vi slenger totalsummen inn i sammenligningsgrafen. Der ser vi at forskjellen opp til HD 5870 er veldig liten, mens veien ned til GTX 470 er ganske så stor.

Crysis Warhead
@ E n t h u s i a s t , D X 1 0 , 0 x A A

Mot slutten av 2008 ble Crysis Warhead lansert, en spill som fort føyde seg inn i rekken som ett av de bedre førstepersons-spillene i året som fulgte. Warhead er en estetisk kraftpakke som ikke bare byr på vakker skog, behagelige hav, hissige koreanere og flyvende romvesner.

Det er mer ved det hele. Mystikken og måten man kan jobbe med miljøet bygget videre på Far Cry-arven, selv om man ikke har den samme muligheten til utforskning. Utviklerne har gitt maskinvaren din nok å tygge på, og det stilles krav til relativt kvass maskinvare for å få et godt grafisk bilde ut av spillet.

Som første spilltest var det naturlig nok litt mer spennende enn normalt å vente på at en ganske så langtekkelig test skulle bli ferdig. Men, resultatene kom, og ved første øyekast ser ting aldeles pent ut. Ingen unormale dropp i ytelsen er å se.

Det virkelig spennende var naturlig nok å slenge resultatene inn i sammenligningsgrafene. Vi har valgt 1920 x 1200 piksler for dette kortet, en aktuell oppløsning for et skjermkort i den øvre delen av markedet. Vi ser at HD 6870 plasserer seg et markant hakk over GTX 470, rundt 2 FPS, samtidig som veien opp til HD 5870 er noe lengre.

Anno 1404 - Dawn of Discovery
D X 1 0 , 8 x A F , 4 x A A , H i g h

Personlig hadde jeg selv aldri møtt Anno-serien, ikke engang 1404 – Dawn of Discovery. RTS-spill er etter min mening fortsatt genialt, og utallige timer har gått med under titler som Age Of Empires og Red Alert, den dagen de titlene var aktuelle. Slike spill tar mye tid, og gud så moro det hadde vært om jeg nok en gang kunne ha satt meg ned å bygget opp og holde i live en hel sivilisasjon.

Anno grafiske bit bygger nå rundt DirectX 10, med mulighetene det trakk med seg. Det skal kunne kjøre spillet glatt og fint på lette maskinvare, men mulighetene for høy oppløsning og saftige innstillinger er tilstede.

Vi beveger oss rett fra et FPS- til et RTS-spill. Spesielt overraskende er det ikke at det hele oppfører seg stabilt og normalt, noe som er godt å se.

Vi slenger tallene inn sammen med de andre kortene vi har testet, og ser med en gang at kortet satser høyt. Her hadde allerede HD 5850 et overtak på GTX 470, og ikke overraskende gjør HFD 6870 det enda bedre. Det er nå snakk om 5 FPS opp til HD 5870, noe vi ikke vil betegne som dårlig.

Far Cry 2
D X 1 0 , 4 x A A , U l t r a H i g h

Grafikken som møtte brukerne i det første Far Cry-spillet var ikke noe annet en overveldende. En vakker jungel som mer eller mindre var til fri disposisjon, perlehvite sandstrender og mye mer var nok til å fryde øyet både en og to ganger.

Far Cry 2 skuffer overhode ikke på de samme punktene, selv om AI-en til tider kan virke litt klossete. Det grafiske spekteret er bredt, og spillet byr på mye godt som skjermkortet ditt kan få tygge unna. Blant jakten på både patroner og medisin får du kjøre biler i høy fart, dukke unna eksplosjoner og kryssild.

Igjen har vi fått med oss minsteverdiene fra testen, og vi kan her dokumentere at vi ikke opplever noen skremmende dropp i ytelsen. Det hele går pent og pyntelig for seg. Selv ikke under den maksimale oppløsningen ser vi store knekk i ytelsen.

Sammenlignet med andre skjermkort ser vi nå at dagens testkandidat faktisk passerer HD 5870 med god margin. Men, det gjorde også GTX 470, som videre ligger over dagens testkandidat. Slik er det bare, i enkelte titler er enkelte skjermkort bedre, selv om de er dårligere flere andre steder. Det er nettopp derfor vi kjører så mange tester som vi gjør.

Tom Clancy's H.A.W.X
D X 1 0 , 4 x A A , M a k s

Så langt ut i testen har vi kjørt igjennom en rekke FPS-spill, samt sniffet på strategi-sjangere. Luften er vårt neste territorium, møt Tom Clancy's H.A.W.K. Vi befinner oss i David Crenshaw solide militærstøvler, og kjemper innbitte kamper i luften mot fiender på både bakke- og fuglenivå.

Her skal detaljer fremkalles i høy hastighet, og vi vil ikke se noe til den brutale skippingen der en ny del av landskapet foran deg plutselig blir synlig. Det er en rekke detaljer som skal med, og Ubisoft har i det minste gjort sin del av jobben. I dag vil faktisk en rekke skjermkort til under 1000-lappen kjøre spillet med fin flyt.

Nok en gang, som eneste flysimulator i denne testen, ser vi en stabil og jevn bildeflyt under samtlige belastninger. Vi ser at oppdateringsytelsen ligger fra tett oppunder 100 FPS, og ned til omtrent 50 FPS.

Ved vår utvalgte oppløsning får vi til slutt 71 bilder i sekundet, noe som er temmelig godt i seg selv. Sammenlignet med konkurrerende og lignende kort ser vi at AMD taper noe grunn ovenfor GTX 470, og det ligger videre et godt hakk under HD 5870.

Resident Evil 5
D X 1 0 , A l t p å m a k s

Selv om skrekkfaktoren er så godt som fraværende i Resident Evil 5, er det etter min mening et genialt skytespill. Grafisk sett er det lite vi kan klage på, det hele er vakkert og detaljrikt. Den kunstige intelligensen hos fiende er ikke akkurat enorm, men hva kan man forvente av sultne zombier?

Spillet lar deg selv velge mellom DX 9 og DX 10 ved oppstart, vi går for sistnevnte. Det er ikke mange spill som kommer med en innebygget benchmark-motor, men Resident Evil 5 har faktisk to. Vi benytter den faste modellen, som i all hovedsak består av en sekvens der en rekke zombier står og hyller en obskur handling.

Selv om det kan se ut til at spillet får et ganske godt fall i ytelse ved den maksimale oppløsningen, er ikke dette av spesiell karakter. Mellomrommet fra minste til største oppløsning er ikke stort, og grafen kan derfor se litt mer skremmende ut enn den faktisk er. Uansett, dette er trygge tall.

Igjen ser vi at HD 6870 hever seg over navnbroren HD 5870, og med en ganske så god margin. Men, i den samme testen viste derimot GTX 470 seg å være sterk, og ligger videre et lite hakk over begge AMD-kortene.

Just Cause 2
D X 1 0 , A l t p å m a k s, 4 x A A

Selv om Just Cause 2 ble lansert godt inn i DX 11-perioden, kommer det kun med DX 10-støtte. I likhet med både Far Cry og Crysis har du en hel sydhavsøy til mer eller mindre fri disposisjon så langt det er verd å strekke dette i et spill. Også dette spillet byr på mye grafisk moro, en rekke fartsfylte eksplosjoner i både urbane og naturlige landskap som du slynger deg igjennom.

Vi har klinket alle innstillinger til det maksimale, med 4xAA. For å skape en helt objektiv måling, har vi deaktivert diverse filtre og simuleringer som er spesifisert for Nvidia-kort. Med disse funksjonene aktivert vil nyere Nvidia-kort gi deg et bedre bilde enn konkurrenten, men det går utover ytelsen i en grad som gjør at vi ikke kan sammenligne med AMD.

Just Cause 2 får som alltid muligheten til å være siste DirectX 10-tittel vi benytter i denne testen. Som i alle de andre testene er bildeflyten stabil og trygg over hele linja.

Inn i sammenligningsgrafen ser vi at kortet plasserer seg akkurat der AMD vil det skal. Vi ligger nå et lite hakk under HD 5870, men samtidig settes GTX 470 bak oss. Dette liker vi, for prisen på dette kortet er slettes ikke ille. Uansett, bli med meg innom neste side, så varmer vi opp noen DirectX 11-titler!

Colin McRae Dirt 2
D X 1 1 , 4 x M S A A , M a k s / U l t r a

Man skulle nesten tro at pokalen for det første DirectX 11-baserte spillet skulle kuppes av ett eller annet effektpakket skytespill, men slik ble det ikke. Sammen med lanseringen av AMDs 5-serie med DX11-støtte ble Dirt 2 endelig tilgjengelig for PC, en lansering som trolig ble strategisk utsatt av begge parter.

Dirt 2 byr ikke på de seigeste oppgavene for skjermkortet, men det er nok av effekter som skal behandles. Fyskken må være riktig, og massive folkemengder skal tesseleres.

Vi kjører igjennom en rekke runder, og ender til slutt opp med denne grafen. Ytelsen faller jevnt og trutt akkurat slik man ønsker, og vi ser ingen krappe fall i ytelsen ved maksimal belastning, selv om skjermkortet her for første gang må tesselere.

Inn i sammenligningsgrafen ser vi at kortet faller litt i rekkene i forhold til både GTX 470 og HD 5870. At ytelsesforskjellen er så stor overrasker oss litt, spesielt i forhold til hva vi har sett hittil. Vi kjører noen flere DirectX 11-tester, og se hva som skjer!

Metro 2033
D X 1 1 , 4 x A F , A A A , H i g h

Verden har nettopp gått til helvete, og du befinner deg i Moskvas undergrunnsnett med den overveldende trusselen av mutanter liggende i hjernebarken konstant.

Spillet kommer pakket med DX 11-baserte muligheter. Implementeringen av tesselering er meget synlig, og muligheten som "depth of field" gir deg er uten tvil helt klar. I denne testen har vi dratt hardt på med instillingene, 4xMSAA og High/Ultra på alle andre instillinger er mer enn hva du skulle trenge. Du kan selv dra dette ned et hakk og opprettholde gode bildekvalitet og bildeflyt, men med denne testen vil vi virkelig sette samtlige DX 11-egenskaper på prøve.

Dette er uten tvil hele artikkelens tøffeste test, og ikke overraskende ser vi en solid knekk mot maksimal belastning. Det overrasker oss ikke, for dette skjer med selv de kvasseste skjermkortene på markedet. På en annen side ser vi at de to linjene i grafen står tett sammen under de to siste oppløsningene, så bildeflyten er ganske stabil.

Sammenlignet med andre kort ser vi noe virkelig moro. I denne testen testes det meste av funksjoner skjermkortet kan by på, slik som tesselering og skyggelegging, og det er ikke tvil om at HD 6870 gjør det godt. Kortet hever seg faktisk en god gang over HD 5870, og videre langt over GTX 470.

Battlefield Bad Company 2
D X 1 1 , 2 x M S A A , 1 6 x A F , M a k s

Med Bad Company 2 er ikke serien lenger forbeholdt konsollene. Et episk skytespill som truer pallplasseringen til Call of Duty er nå tilgjengelig for PC, og om du ruger på Windows 7 får du også med herlige DirectX 11 på kjøpet.

Dette spillet byr også på mye grafisk herlighet. La meg bare få si, en paradisstrand på Bora Bora må virkelig konkurrere med hva dette spillet kan levere med samtlige effekter aktivert.

Bad Company 2 er som alltid den siste testen vi velger å kjøre, også her får kortet kjørt seg ganske så godt. Som vi ser er den første grafen jevn og pen, og vi opplever ingen fall i hastigheten bildene farer over skjermen med.

I denne testen gjorde HD 5870 det ganske godt, AMD-baserte skjermkort har generelt sett hatt et overtak på alle Nvidia-baserte produkter. Som vi ser er ikke dagens testkandidat et unntak, HD 6870 leverer mye god DX11-ytelse.

Konklusjon

Kort og greit kan vi med en gang si at Radeon HD 6870 er et meget godt tilskudd i markedet. Skjermkortet leverer så absolutt god ytelse, det er effektgjerrig, det byr på lave temperaturer og det er stillegående. Best av alt er det kanskje at et skjermkort i toppklassen, slik som dette, rett og slett ble grisebillig over natta.

Først som sist må vi trekke frem et litt mer generelt moment. Har du allerede et DirectX 11-basert skjermkort, slik som AMDs 5000-serie eller et kort i 400-serien til Nvidia, er det null grunn til å oppgradere med det første. Unntaket er riktignok om du ønsker mer ytelse, men det er liten grunn til å bytte ut ditt HD 5850-kort med et nytt HD 6870-kort. Du har allerede et godt produkt. Forskjellene for de som allerede har lagt tusenlappene ned i 5000-serien, opp til tilsvarende kort i 6-serien, er liten.

Uansett, i dag har vi tatt en nærmere kikk på Asus' versjon av Radeon HD 6870. Med et par unntak, starter prisen for disse skjermkortene på rundt 1850 kroner, men ligger gjerne på litt over 1900 kroner. Uansett, dette er absolutt alt annet enn dyrt, det er rett og slett et røverkjøp.

Grunnen er ganske enkelt ytelsen du får for pengene. Den lave temperaturen og det lave effektforbruket vi måler er bare ytterligere fordeler. Ytelsesmessig er dette en skikkelig gullnøtt. Totalt sett er dette et raskere kort enn GTX 470, samtidig som det presterer bare hakket dårligere enn 3000-kroners kortet Radeon HD 5870. For bare et par FPS lavere ytelse, sparer du inn over 1000 kroner. Det kan ingen klage på!

Det skal også trekkes frem at Nvidia nå har dumpet prisene på GTX 470, noe AMD mener bare er en midlertidig, men HD 6870 er fortsatt et betydelig bedre kjøp. Vi vil igjen også trekke frem at både HD 5870 og HD 5850 forsvinner fra butikkhyllene innen nyttår, og skal erstattes av en rekke 6000-serie kort.

Kort fortalt leverer HD 6870 mye ytelse for lite penger. Temperaturene er lave, støynivået er enda lavere og effektforbruket er til ingen form for bekymring. AMD har uten tvil gjort en god jobb, dette liker vi!


+ Mye ytelse for pengene!
+ Lave temperaturer
+ Lavt effektforbruk
+ Lavt støynivå
+ Individuelt sett god ytelse og lav pris


- Ingen spesielle

Asus Radeon HD 6870 1 GB

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen