Test Asus VG278HE

Det er i førstepersons skytespill man virkelig legger merke til effekten av høy bildeoppdatering. (Bilde: Niklas Plikk, Hardware.no)

Raskere spillskjerm skal du lete lenge etter

Asus' nye skjerm har spesifikasjoner som vil gi spillere våte drømmer.

Asus er en spennende aktør på maskinvaremarkedet, og er nok mest kjent for å produsere bærbare PC-er og hovedkort. De siste årene har de imidlertid også blitt stadig mer kjente for å lage gode PC-skjermer, både for profesjonelle grafikere og for spillentusiaster.

Vi har testet flere av Asus sine modeller, og sist ut på testbenken var Asus ProArt PA248Q, som imponerte oss med god bildekvalitet og overkommelig pris.

ProArt-serien til Asus er imidlertid en helt annen kategori enn skjermen vi har inne til test i dag, nemlig Asus VG278HE, selskapets nyeste spillskjerm.

Takk til Asus for lån av skjermen.

Spesifikasjoner

  • Størrelse: 27"
  • Skjermtype: LED LCD
  • Oppgitt responstid: 2 ms
  • Bildeoppdatering: 144 Hz
  • Kontrast statisk: Ikke oppgitt
  • Kontrast dynamisk: 50000000:1
  • Lysstyrke: 300 cd/m2
  • Oppgitt synsvinkel: 170˚ horisontalt og 160˚ vertikalt
  • Oppløsning: 1920 x 1080
  • Format: 16:9
  • Tilkoblinger: D-Sub/VGA, DVI, HDMI og lyd inn/ut
  • Funksjoner: 2 x 3W-høyttalere, 3D-støtte
  • Fysiske funksjoner: Tilt, høyde, pivot
  • Panel: TN
  • Vekt: 8 kg
  • Dimensjoner: 681 x 439 x 292 mm
Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

Laget for 2D-spilling

Asus VG278HE er nesten identisk med selskapets forrige spillskjerm, VG278H. Det er imidlertid et par nøkkelforskjeller som skiller de to modellene. For det første har dagens testmodell ingen innebygd støtte for Nvidias 3D-briller, selv om den fortsatt har støtte for 3D via eksterne løsninger.

I stedet for å fokusere på 3D-spillingen har Asus heller valgt å fri til spillerne som heller vil ha så godt 2D-bilde som mulig. Derfor har de klart å klemme ut enda flere bildeoppdateringer i sekundet på VG278HE. Skjermen kan nemlig skryte av støtte for hele 144 bildeoppdateringer i sekundet (altså 144 Hz), mens forgjengeren "bare" hadde 120 Hz.

Den store 3D-logoen på foten er ikke den lekreste vi har sett. Foten blir forøvrig også raskt ripete og får fettmerker ved den minste berøring.
Den store 3D-logoen på foten er ikke den lekreste vi har sett. Foten blir forøvrig også raskt ripete og får fettmerker ved den minste berøring.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no
Asus bruker taktile knapper for menynavigering, noe vi foretrekker over berøringsfølsomme knapper.
Asus bruker taktile knapper for menynavigering, noe vi foretrekker over berøringsfølsomme knapper.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

Ellers er skjermene rimelig like, både ut- og innvending. Skjermens ramme har en blank overflatebehandling på forsiden, mens baksiden er dekket av ru plast. Skjermpanelet er av den matte TN-typen og ikke IPS (derav den høye bildeoppdateringen), og har en oppløsning på 1920 x 1080 piksler. På en skjermflate på 27 tommer i diagonalen blir pikslene ganske synlige, og bør definitivt være noe du tenker på før du går i innkjøp av en såpass stor skjerm med denne oppløsningen.

Skjermen har 16:9-formatet, som virker som en de facto standard for spillskjermer på dagens marked. 16:10-formatet virker som det nesten helt og holdent er forbeholdt "proffskjermer", som gjerne fokuserer på bildekvalitet fremfor bildeoppdatering og hastighet.

Tung og solid

Skjermen veier solide 8 kilogram, og står fjellstøtt på skrivepulten takket være en solid og bred fot. Her kan du både snu skjermen rundt opptil 300 grader (150 grader hver vei), tilte den frem og tilbake, samt justere høyde ved å løfte eller dytte ned skjermhodet. Det eneste skjermen ikke kan er å bli rotert rundt, slik at den kommer i portrettmodus, men hvem trenger vel egentlig det på en spillskjerm?

På undersiden av rammen finner vi en rad av knapper for å justere på alt fra bildeinnstillinger og lydvolum. Mange skjermprodusenter har begynt å gjøre disse knappene så skjulte som mulig, gjerne ved å gjøre de berøringsfølsomme, men Asus har holdt seg til de fysiske, taktile knappene. På en spillskjerm er dette noe vi setter pris på, da belysning gjerne kan være dempet mens vi spiller, og det er fint å kunne kjenne seg fram til de riktige knappene.

Vi savner en DisplayPort-inngang, og gjerne en USB-port i samme slengen.
Vi savner en DisplayPort-inngang, og gjerne en USB-port i samme slengen.Foto: Niklas Plikk, Hardware.no

Godt med tilkoblinger

Ellers har skjermen inngang for HDMI, DVI-Dual Link og VGA, mens displayPort-inngangen glimrer med sitt fravær. På siden av videoinngangene kan du i tillegg plugge inn en vanlig 3,5-millimeters lydkabel fra PC-en hvis du vil benytte deg av de innebygde høyttalerne, eller for å viderekoble lyden til hodesettet ditt.

Det er desverre ingen andre porter på skjermen, så hvis du hadde håpet på å bruke skjermen som en USB-hub må du finne deg et annet alternativ. Med i esken følger det med både lydkabel, DVI-kabel som har støtte for opptil 144 Hz-bildeoppdatering, samt en strømkabel.

Bli med over på neste side, så ser vi hvordan bildekvaliten på skjermen er, og hvor god den er til å spille på.

Asus VG278HE   Les mer »

Kommentarer (76)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen