TEST: Asus VG248QE

Test Asus VG248QE

(Bilde: Rolf B. Wegner, Hardware.no)

Den desidert raskeste spillskjermen vi har testet

Asus setter rekorder på flere kanter.

Inntoget av skjermer med høy oppdaterings har fått svært god mottagelse hos spillentusiaster, og har blåst litt nytt liv i markedet for PC-skjermer til spillere. Ved høyere oppdateringsfrekvens har du muligheten til å få bedre bildeflyt, og dermed en bedre spillopplevelse.

De første skjermene av denne typen kunne oppdatere skjermbildet 120 ganger i sekunder, noe som er det dobbelte av det tidligere skjermer kunne produsere. Det nyeste på denne fronten er hele 144 bilder hvert sekund, noe Asus' nyeste spillskjerm klarer.

Heftige spesifikasjoner

Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

Asus VG248QE tilbyr nemlig det som sannynligvis er markedets raskeste spillskjerm, med en oppdateringsfrekvens på 144 Hz og grå-til-grå responstid på 1 ms. Oppdateringsfrekvensen til en skjerm oppgir hvor ofte skjermbildet oppdateres, og responstiden er et mål på hvor lang tid selve oppdateringen av skjermbildet tar.

Spesifikasjoner

  • Størrelse: 24"
  • Skjermtype: LED LCD, matt
  • Oppgitt responstid: 1 ms grå til grå
  • Bildeoppdatering: 144 Hz
  • Kontrast statisk: Ikke oppgitt
  • Kontrast dynamisk: 80000000:1
  • Lysstyrke: 350 cd/m2
  • Oppgitt synsvinkel: 170˚ horisontalt og 160˚ vertikalt
  • Oppløsning: 1920 x 1080
  • Format: 16:9
  • Tilkoblinger: Dual-Link DVI, HDMI,  DisplayPort og lyd inn/ut
  • Funksjoner: 2 x 2W-høyttalere, 3D-støtte
  • Fysiske funksjoner: Tilt, høyde, pivot, rotering på fot
  • Panel: TN
  • Vekt: 5.5 kg
  • Dimensjoner: 569 x 500 x 231 mm 

Spillskjermen måler 24 tommer på diagonalen, og kan på sett og vis betraktes som lillebroren til den 27 tommer store VG278H som vi har testet tidligere. Det er dog ikke bare størrelsen som er annerledes. Dagens testskjerm byr på lavere responstid, høyere kontrast og større lysstyrke sammenlignet med sitt større alternativ.

I likhet med de fleste skjermer myntet på spillentusiaster, byr Asus-skjermen på 1920 x 1080 piksler i formatet 16:9. Til generell skrivebordsbruk synes vi 16:10 formatet med 1920 x 1200 oppløsning er å foretrekke om du skal ha en skjerm med omtrent samme størrelse, men vi mener forskjellen ikke er like betydelig i spill.

Den omdiskuterte dimensjonen

Skjermen har støtte for nVidias 3D-briller, men disse må kjøpes utenom. Vi føler dette er like greit, da ikke alle foretrekker 3D eller har tilstrekkelig maskinvare til å spille sømløst med en ekstra dimensjon. Spiller du i 3D, må bildet oppdateres én gang for hvert øye og oppdateringsfrekvensen til skjermen blir begrenset til 60 Hz per øye, ikke 72 Hz som man gjerne skulle tro.

I 3D modus har du offisiell støtte for Lightboost-teknologien til nVidia, som gjør at skjermens baklys pulserer i takt med bildeoppdateringene. Dette skal føre til høyere lysstyrke, noe som ofte er ønskelig med mørke 3D-briller.

Ivrige ildsjeler har oppdaget at man med litt modifisering i programvaren også kan benytte Lightboost i 2D modus, noe som skal føre til mindre etterslep på skjermen. 

IMG_2902.
Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

Blank og solid konstruksjon

Skjermen står godt plantet på skrivebordspulten med en rund og stødig fot. Rammen rundt panelet er verken spesielt tjukk eller tynn, og egner seg dermed ikke til flerskjermoppsett hvor du vil ha minst mulig plast mellom skjermene.

Både foten og rammen er dekket med en blank overflate, noe som betyr at den kommer til å samle mye støv og fingeravtrykk. På foten finner vi også en relativt dominerende 3D-logo og litt skrift som skryter av skjermens spesifikasjoner.  

IMG_2913.
Skjermen kan vendes og vris i alle retninger.Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

God justeringsmuligheter

Skjermen lar seg justere i alle tenkelige retninger. Den kan løftes og senkes 12 centimeter, vippes frem 5 grader og tilbake 12 grader, rotere 90 grader rundt foten samt roteres rundt til portrettmodus. 

Både rotasjonsanordningene og selve foten gir inntrykk av å være godt konstruerte, men vi kunne ønske at skjermen låses i vannrett posisjon. Da det er mulig å rotere den 90 grader mot klokken i portrettmodus, er det også litt slingringsmonn i motsatt retning. Dette kan gjøre det vanskelig å få skjermen helt vannrett, noe som kan være et lite irritasjonsmoment. 

IMG_2914.
Vi kunne gjerne hatt en USB-hub i tillegg Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

DisplayPort, men ingen VGA

Asus' spillskjerm byr nå på DisplayPort istedenfor VGA, noe som er et kjærkomment tillegg. Vi kunne gjerne beholdt VGA-inngangen, da det en sjelden gang i blant er nyttig. Dette er dog ikke et stort savn, og den nye DisplayPort-inngangen veier godt opp. 

I tillegg til denne finner vi HDMI-, DVI-, og lydtilkobling. Ønsker du å benytte en oppdateringsfrekvens på over 60 Hz eller 3D-funksjonen, må du bruke DisplayPort-kabel eller en Dual-Link DVI-kabel, da HDMI og vanlig Singel-Link DVI ikke støtter bildeoppfriskning på over 60 Hz.

IMG_2897.
Seks fysiske knapper gir deg styring over skjermen. 
Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

I esken følger det med den rette DVI-kabelen og en enkel lydkabel. De innebygde høyttalerene gir som forventet lav og syltynn lyd, og vi antar at det du betaler ekstra for disse er neglisjerbart. 

OSD-menyen er greit oversiktelig, og kan navigeres gjennom ved hjelp av fire taktile knapper plassert under skjermens høyre side. Her finner vi  også en knapp for å velge bildeinngang, samt en lysende påknapp.

Bla deg videre for å se om bildekvaliteten holder mål og hvor god skjermen er til å spille på »

IMG_2895.
Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

Ikke god ut av boksen

Etter at skjermen hadde fått sin nye plass på skrivebordspulten, er det på tide å se om den gjør det like bra som spesifikasjonene skulle tilsi.

Ved første øyekast ble vi ikke stort imponert over bildekvaliteten, da bildet virket glorete og kunstig. Fargene var for sterke, lysstyrken for høy og hvitt lignet egentlig mer på blått. 

Vi tok en rundtur gjennom de forhåndsinstallerte fargeprofilene, og sRGB var den eneste profilen som såvidt klarte å skille seg ut i positiv retning. Utenom denne hadde man valget mellom profiler som like gjerne kunne blitt omdøpt til «blass»,  «sterke farger» og «svært intense farger».

Ullen fargegjengivelse er ikke et ukjent fenomen på skjermer med såkalte TN-paneler. Dette er imidlertid den eneste typen som støtter såpass høy oppdateringsfrekvens som spillere gjerne vil ha. 

Standardkonfigurasjonen er heller dårlige, men vi hadde heldigvis tilgang til et godt hjelpemiddel for å bøte på problemet.

Testmetode

Spyder 3 Elite fra Datacolor er verktøyet vårt for skjermtester. Denne enheten optimaliserer skjermens innstillinger, og lar deg i se før- og etterbilder med de nye og gamle innstillingene. Dette gjør at vi kan se hvor godt skjermen er kalibrert fra fabrikken, og da eventuelt hva som bør justeres. Dette gjør at bildet vi senere bedømmer, er det beste bildet som kan oppnås.

Vi har  sett flere moderne filmer vi vet har høy bildekvalitet, i tillegg til å bruke skjermen under normalt arbeid over god tid. Skjermen er også testet i en rekke moderne spill, både FPS og Flash-klassikeren Bubble Trouble.

Fargekalibrering gjør susen

Etter en runde med fargekalibreringsverktøyet Spyder 3 Elite får vi heldigvis justert fargene, og kalibreringen utgjør stor forskjell. Selv om skjermen er alt for blass til å hamle opp med en IPS-skjerm, leverer den rundt middels godt, sett opp mot hva som kan forventes av en TN-basert skjerm.

For å avdekke eventuelle fargefeil og ujevnheter, dekket vi hele skjermen med et hvitt bilde, og så at hvit er upåklakelig  jevn over hele skjermen. Vi brukte tilsvarende test med et svart bilde for å avdekke eventuelle lyslekkasjer, og heller ikke her kunne vi avdekke synlige feil.

I likhet med de fleste skjermer med TN-panel har også denne skjermen heller laber innsynsvinkel. Heldigvis er de fysiske justeringsmulighetene såpass bra at det skal lite til for å vippe skjermen i optimal retning.

Raske spillskjermer er ingen gimmick

IMG_2916.
Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

Hovedsalgspunktet til denne og tilsvarende spillskjermer er oppdateringsfrekvensen, som er over dobbel så høy som hva vanlige LCD-skjermer har. 

På tilstrekkelig maskinvare vil et trent øye kjapt legge merke til om skjermen kjører på 144 Hz kontra 60 Hz, dog vil vi ikke påstå at det er noe man absolutt må ha om man bare spiller en gang i ny og ne. Bildeflyten er upåklagelig, og når man har blitt vant til den høye oppdateringsfrekvensen virker spillflyten ganske oppstykket når man går tilbake til 60 Hz. 

Hvorvidt 144 Hz har noe for seg over 120 Hz, er vi skeptiske til. Vi klarte ikke ikke å se noen forskjell, dog er det mulig at profesjonelle spillere vil kunne dra nytte av den ekstra høye bildehastigheten. 

Asus VG248QE byr på to stilige ekstrafunksjoner. Den første lar deg vise en stoppeklokke på skjermen som teller ned fra mellom 30 og 90 minutter, noe som kan være nyttig i noen spill eller om du venter på nystekte bakverk. Den andre ektrafunksjonen har antageligvis litt større nytteverdi, og lar deg velge mellom fire siktemidler som vises på skjermen. Dette kan være til stor fordel i spill hvor man ikke har siktemidler, eller hvor siktet er lite eller utydelig.

asusskjerm.


For å spille silkemykt på 120 eller 144 Hz kreves det at maskinvaren leverer tilsvarende i bilder per sekund. Avhengig av hva du spiller, kan dette bety at du må ha over middels heftig maskinvare, eller at du må redusere bildekvaliteten på spillet. 

Brukbar til kontorarbeid

Skjermen preseterer godt i alle de spillene vi testet den med, og full HD-oppløsning er noe spillere flest velger. Det er imidlertid helt optimalt for kontorarbeid, spesielt om man er vant til en større skjerm. Med HD-oppløsningen blir det fort knapt om plassen hvis man arbeider med mange vinduer åpne samtidig.

Utover dette fremstår skjermen som god til kontorarbeid. Den matte skjermoverflaten er her ekstra positivt, og lite refleksjoner i åpne kontorlandskap.

Trykk videre til neste side hvor vi oppsummerer våre tanker »

Lynkjapp og gjennomført

IMG_2909.
På baksiden finner man en nyttig kabelgate.
Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

Asus VG248QE er uten tvil en godt gjennomført spillskjerm. Til tross for dårlige fabrikkinstillinger hva fargegjengivelse angår, ble den mye bedre etter kalibrering.

Heftige spesifikasjoner sørger for at etterslep minimeres og at bildeflyten henger med selv i lynkjappe spill.

Den leverer faktisk over dobbelt så mange bilder i sekundet sammenlignet med vanlige PC-skjermer, og det hele er pakket inn i en solid ramme med en stødig fot som har gode justeringsmuligheter.

Skjermen har tilstrekkelig med tilkoblingsmuligheter, og skiller seg litt ut ved å tilby ekstrafunksjonalitet i selve bildet, i form av siktemidler og stoppeklokke.

IMG_2899.
Skjermen kan løftes og senkes. 
Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

Spillskjermer er ikke for alle

Det råder ingen tvil om at en spillskjerm som dette er svært behagelige til spillbruk, men om spillskjermer generelt er gode kjøp avhenger av hvor mye du spiller. Hvis spillingen er begrenset til langdryge strategispill en gang i blant, ser vi lite vits i å gå for en spillskjerm med høy hastighet og full HD-oppløsning.

Til generell skrivebordsbruk vil man få mer igjen for en skjerm med høyere oppløsning og gjerne et IPS-panel. En slik skjerm kan by på bedre farger, innsynsvinkel og bruksglede i applikasjoner hvor bildeflyten er irrellevant. 

For spillentusiaster råder det dog ingen tvil om at raske spillskjermer er veien å gå, gitt at du har maskinvaren til å gjøre jobben. Men det er også litt av problemet – dette er et så dedikert og rendyrket produkt, skal du gjøre noe annet enn å spille time etter time hver dag, finnes det bedre kjøp der ute.

Vi ble godt fornøyd med Asus VG248QE gjennom testperioden, men den når ikke opp til en generell anbefaling. Prisen tikker inn på cirka 2500 kroner, og for hardbarka spillentusiaster er dette en spennende skjerm som gir mye for pengene. Men helt perfekt er den ikke, og det trekker ned at fargegjengivelsen ikke er på topp, selv om den er mer enn tilstrekkelig til spilling, gitt at skjermen blir skikkelig kalibrert. 


+ Gir en heftig spillopplevelse
+ Stødig fot og solid fysisk konstruksjon
+ Gode fysiske justeringsmuligheter


- Ganske dårlig fargegjengivelse før kalibrering

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen