TEST: Asus VG248QE

Test Asus VG248QE

(Bilde: Rolf B. Wegner, Hardware.no)

Den desidert raskeste spillskjermen vi har testet

Asus setter rekorder på flere kanter.

Annonsør­innhold
Les hele saken »
IMG_2895.
Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

Ikke god ut av boksen

Etter at skjermen hadde fått sin nye plass på skrivebordspulten, er det på tide å se om den gjør det like bra som spesifikasjonene skulle tilsi.

Ved første øyekast ble vi ikke stort imponert over bildekvaliteten, da bildet virket glorete og kunstig. Fargene var for sterke, lysstyrken for høy og hvitt lignet egentlig mer på blått. 

Vi tok en rundtur gjennom de forhåndsinstallerte fargeprofilene, og sRGB var den eneste profilen som såvidt klarte å skille seg ut i positiv retning. Utenom denne hadde man valget mellom profiler som like gjerne kunne blitt omdøpt til «blass»,  «sterke farger» og «svært intense farger».

Ullen fargegjengivelse er ikke et ukjent fenomen på skjermer med såkalte TN-paneler. Dette er imidlertid den eneste typen som støtter såpass høy oppdateringsfrekvens som spillere gjerne vil ha. 

Standardkonfigurasjonen er heller dårlige, men vi hadde heldigvis tilgang til et godt hjelpemiddel for å bøte på problemet.

Testmetode

Spyder 3 Elite fra Datacolor er verktøyet vårt for skjermtester. Denne enheten optimaliserer skjermens innstillinger, og lar deg i se før- og etterbilder med de nye og gamle innstillingene. Dette gjør at vi kan se hvor godt skjermen er kalibrert fra fabrikken, og da eventuelt hva som bør justeres. Dette gjør at bildet vi senere bedømmer, er det beste bildet som kan oppnås.

Vi har  sett flere moderne filmer vi vet har høy bildekvalitet, i tillegg til å bruke skjermen under normalt arbeid over god tid. Skjermen er også testet i en rekke moderne spill, både FPS og Flash-klassikeren Bubble Trouble.

Fargekalibrering gjør susen

Etter en runde med fargekalibreringsverktøyet Spyder 3 Elite får vi heldigvis justert fargene, og kalibreringen utgjør stor forskjell. Selv om skjermen er alt for blass til å hamle opp med en IPS-skjerm, leverer den rundt middels godt, sett opp mot hva som kan forventes av en TN-basert skjerm.

For å avdekke eventuelle fargefeil og ujevnheter, dekket vi hele skjermen med et hvitt bilde, og så at hvit er upåklakelig  jevn over hele skjermen. Vi brukte tilsvarende test med et svart bilde for å avdekke eventuelle lyslekkasjer, og heller ikke her kunne vi avdekke synlige feil.

I likhet med de fleste skjermer med TN-panel har også denne skjermen heller laber innsynsvinkel. Heldigvis er de fysiske justeringsmulighetene såpass bra at det skal lite til for å vippe skjermen i optimal retning.

Raske spillskjermer er ingen gimmick

IMG_2916.
Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

Hovedsalgspunktet til denne og tilsvarende spillskjermer er oppdateringsfrekvensen, som er over dobbel så høy som hva vanlige LCD-skjermer har. 

På tilstrekkelig maskinvare vil et trent øye kjapt legge merke til om skjermen kjører på 144 Hz kontra 60 Hz, dog vil vi ikke påstå at det er noe man absolutt må ha om man bare spiller en gang i ny og ne. Bildeflyten er upåklagelig, og når man har blitt vant til den høye oppdateringsfrekvensen virker spillflyten ganske oppstykket når man går tilbake til 60 Hz. 

Hvorvidt 144 Hz har noe for seg over 120 Hz, er vi skeptiske til. Vi klarte ikke ikke å se noen forskjell, dog er det mulig at profesjonelle spillere vil kunne dra nytte av den ekstra høye bildehastigheten. 

Asus VG248QE byr på to stilige ekstrafunksjoner. Den første lar deg vise en stoppeklokke på skjermen som teller ned fra mellom 30 og 90 minutter, noe som kan være nyttig i noen spill eller om du venter på nystekte bakverk. Den andre ektrafunksjonen har antageligvis litt større nytteverdi, og lar deg velge mellom fire siktemidler som vises på skjermen. Dette kan være til stor fordel i spill hvor man ikke har siktemidler, eller hvor siktet er lite eller utydelig.

asusskjerm.


For å spille silkemykt på 120 eller 144 Hz kreves det at maskinvaren leverer tilsvarende i bilder per sekund. Avhengig av hva du spiller, kan dette bety at du må ha over middels heftig maskinvare, eller at du må redusere bildekvaliteten på spillet. 

Brukbar til kontorarbeid

Skjermen preseterer godt i alle de spillene vi testet den med, og full HD-oppløsning er noe spillere flest velger. Det er imidlertid helt optimalt for kontorarbeid, spesielt om man er vant til en større skjerm. Med HD-oppløsningen blir det fort knapt om plassen hvis man arbeider med mange vinduer åpne samtidig.

Utover dette fremstår skjermen som god til kontorarbeid. Den matte skjermoverflaten er her ekstra positivt, og lite refleksjoner i åpne kontorlandskap.

Trykk videre til neste side hvor vi oppsummerer våre tanker »

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen