Test Asus VG248QE

(Bilde: Rolf B. Wegner, Hardware.no)

Den desidert raskeste spillskjermen vi har testet

Asus setter rekorder på flere kanter.

Inntoget av skjermer med høy oppdaterings har fått svært god mottagelse hos spillentusiaster, og har blåst litt nytt liv i markedet for PC-skjermer til spillere. Ved høyere oppdateringsfrekvens har du muligheten til å få bedre bildeflyt, og dermed en bedre spillopplevelse.

De første skjermene av denne typen kunne oppdatere skjermbildet 120 ganger i sekunder, noe som er det dobbelte av det tidligere skjermer kunne produsere. Det nyeste på denne fronten er hele 144 bilder hvert sekund, noe Asus' nyeste spillskjerm klarer.

Heftige spesifikasjoner

Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

Asus VG248QE tilbyr nemlig det som sannynligvis er markedets raskeste spillskjerm, med en oppdateringsfrekvens på 144 Hz og grå-til-grå responstid på 1 ms. Oppdateringsfrekvensen til en skjerm oppgir hvor ofte skjermbildet oppdateres, og responstiden er et mål på hvor lang tid selve oppdateringen av skjermbildet tar.

Spesifikasjoner

  • Størrelse: 24"
  • Skjermtype: LED LCD, matt
  • Oppgitt responstid: 1 ms grå til grå
  • Bildeoppdatering: 144 Hz
  • Kontrast statisk: Ikke oppgitt
  • Kontrast dynamisk: 80000000:1
  • Lysstyrke: 350 cd/m2
  • Oppgitt synsvinkel: 170˚ horisontalt og 160˚ vertikalt
  • Oppløsning: 1920 x 1080
  • Format: 16:9
  • Tilkoblinger: Dual-Link DVI, HDMI,  DisplayPort og lyd inn/ut
  • Funksjoner: 2 x 2W-høyttalere, 3D-støtte
  • Fysiske funksjoner: Tilt, høyde, pivot, rotering på fot
  • Panel: TN
  • Vekt: 5.5 kg
  • Dimensjoner: 569 x 500 x 231 mm 

Spillskjermen måler 24 tommer på diagonalen, og kan på sett og vis betraktes som lillebroren til den 27 tommer store VG278H som vi har testet tidligere. Det er dog ikke bare størrelsen som er annerledes. Dagens testskjerm byr på lavere responstid, høyere kontrast og større lysstyrke sammenlignet med sitt større alternativ.

I likhet med de fleste skjermer myntet på spillentusiaster, byr Asus-skjermen på 1920 x 1080 piksler i formatet 16:9. Til generell skrivebordsbruk synes vi 16:10 formatet med 1920 x 1200 oppløsning er å foretrekke om du skal ha en skjerm med omtrent samme størrelse, men vi mener forskjellen ikke er like betydelig i spill.

Den omdiskuterte dimensjonen

Skjermen har støtte for nVidias 3D-briller, men disse må kjøpes utenom. Vi føler dette er like greit, da ikke alle foretrekker 3D eller har tilstrekkelig maskinvare til å spille sømløst med en ekstra dimensjon. Spiller du i 3D, må bildet oppdateres én gang for hvert øye og oppdateringsfrekvensen til skjermen blir begrenset til 60 Hz per øye, ikke 72 Hz som man gjerne skulle tro.

I 3D modus har du offisiell støtte for Lightboost-teknologien til nVidia, som gjør at skjermens baklys pulserer i takt med bildeoppdateringene. Dette skal føre til høyere lysstyrke, noe som ofte er ønskelig med mørke 3D-briller.

Ivrige ildsjeler har oppdaget at man med litt modifisering i programvaren også kan benytte Lightboost i 2D modus, noe som skal føre til mindre etterslep på skjermen. 

IMG_2902.
Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

Blank og solid konstruksjon

Skjermen står godt plantet på skrivebordspulten med en rund og stødig fot. Rammen rundt panelet er verken spesielt tjukk eller tynn, og egner seg dermed ikke til flerskjermoppsett hvor du vil ha minst mulig plast mellom skjermene.

Både foten og rammen er dekket med en blank overflate, noe som betyr at den kommer til å samle mye støv og fingeravtrykk. På foten finner vi også en relativt dominerende 3D-logo og litt skrift som skryter av skjermens spesifikasjoner.  

IMG_2913.
Skjermen kan vendes og vris i alle retninger.Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

God justeringsmuligheter

Skjermen lar seg justere i alle tenkelige retninger. Den kan løftes og senkes 12 centimeter, vippes frem 5 grader og tilbake 12 grader, rotere 90 grader rundt foten samt roteres rundt til portrettmodus. 

Både rotasjonsanordningene og selve foten gir inntrykk av å være godt konstruerte, men vi kunne ønske at skjermen låses i vannrett posisjon. Da det er mulig å rotere den 90 grader mot klokken i portrettmodus, er det også litt slingringsmonn i motsatt retning. Dette kan gjøre det vanskelig å få skjermen helt vannrett, noe som kan være et lite irritasjonsmoment. 

IMG_2914.
Vi kunne gjerne hatt en USB-hub i tillegg Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

DisplayPort, men ingen VGA

Asus' spillskjerm byr nå på DisplayPort istedenfor VGA, noe som er et kjærkomment tillegg. Vi kunne gjerne beholdt VGA-inngangen, da det en sjelden gang i blant er nyttig. Dette er dog ikke et stort savn, og den nye DisplayPort-inngangen veier godt opp. 

I tillegg til denne finner vi HDMI-, DVI-, og lydtilkobling. Ønsker du å benytte en oppdateringsfrekvens på over 60 Hz eller 3D-funksjonen, må du bruke DisplayPort-kabel eller en Dual-Link DVI-kabel, da HDMI og vanlig Singel-Link DVI ikke støtter bildeoppfriskning på over 60 Hz.

IMG_2897.
Seks fysiske knapper gir deg styring over skjermen. 
Foto: Rolf B. Wegner, Hardware.no

I esken følger det med den rette DVI-kabelen og en enkel lydkabel. De innebygde høyttalerene gir som forventet lav og syltynn lyd, og vi antar at det du betaler ekstra for disse er neglisjerbart. 

OSD-menyen er greit oversiktelig, og kan navigeres gjennom ved hjelp av fire taktile knapper plassert under skjermens høyre side. Her finner vi  også en knapp for å velge bildeinngang, samt en lysende påknapp.

Bla deg videre for å se om bildekvaliteten holder mål og hvor god skjermen er til å spille på »

Asus VG248QE   Les mer »

Beste priser

Ikke på lager 2 748,- Til butikk
Ukjent lagerstatus 2 889,- Til butikk
Ukjent lagerstatus 2 889,- Til butikk
På lager 2 890,- Til butikk

Kommentarer (63)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen