Det er store penger i strømming av musikk, men Gramart mener platebransjen tar en for stor andel. (Bilde: Varg Aamo, Niklas Plikk, hardware.no)

– Artistene har fått halvert inntekten ved strømming

Selv om plateselskapet ikke lenger må trykke CD-er, tar de like mye.

Norsk musikkbransje går så det griner, etter å ikke ha opplevd vekst siden 2004. Dette er i stor grad takket være strømmetjenestene Spotify og Wimp, som sto for nesten halvparten av bransjens inntekter i fjor.

Med disse tjenestene faller utgifter til trykking og distribusjon bort for plateselskapene. Likevel blir artistene som lager musikken sittende igjen med en mindre del av kaka, ifølge interesseorganisasjonen GramArt.

Mer til plateselskapet

Christian Wadahl Uhlen er fungerende daglig leder i GramArt, og står dermed i spissen for 3500 norske artister. Han forklarer overfor Aftenposten at modellen som ligger til grunn for fordeling av inntektene gjør at artistenes inntekter blir halvvert.

– Man bruker fortsatt den gamle eksemplarmodellen, der artistene får utbetalt royalty etter solgte eksemplarer. Normalt ligger denne på omtrent 12 prosent, mens selskapene også dekker trykk, distribusjon og såkalt NCB-avgift. Problemet er at denne modellen ikke passer for strømming i det hele tatt, sier han til avisen.

Når pengene kommer fra strømming, behøver nemlig ikke selskapet å trykke opp fysiske plater. De behøver heller ikke distribuere disse platene, og Tono-avgiften betales separat. Utgiftene plateselskapet tidligere sto for, kjøres nå i stor grad over på selskapet som står for strømmingen, men artistens andel holdes på 12 prosent.

– Regner man om strømming til albumsalg, kan man si at dette blir som å gå fra normalt ti til omtrent fem kroner pr. album, hevder GramArt til Aftenposten om artistens del av kaka.

– Slutt å mase

Avisen har også snakket med daglig leder Lena Midtveit i Sony Music, som er ett av plateselskapene GramArt kritiserer.

– Jeg kan bare snakke for eget selskap, og all den tid det er mulig for oss å spare utgifter på noen poster gir vi den fordelen videre til artistene også. Slik har det vært en god stund nå. Vi vurderer avtalene fortløpende, og for Sonys del kan jeg si at det aldri har vært artister som har klaget, sier Midtveit til avisen.

– Det er ellers ikke store pengene man kan sparer her, og det er en myte at vi i plateselskapene er noen sleipinger som skor oss på inntektene som artistene skulle hatt. Jeg skulle virkelig ønske at GramArt snart sluttet å mase om dette, fortsetter hun.

Tør ikke klage

Når Aftenposten spør Wadahl Uhlen i GramArt hvorfor artistene ikke har krevd å få halvparten av inntektene selv før nå, sier han at mange ikke tør å klage.

– Hittil har det vært lite penger involvert og meningsløst å mase om, men når inntektene nå øker, oppfordrer vi artistene til å ta diskusjonen med plateselskapene. Det er mange som ikke har turt å gjøre noe. En artist er alltid i et avhengighetsforhold til sitt plateselskap, sier Christian Wadahl Uhlen til avisen.

Har du en CD-samling du gjerne skulle fått digitalisert? Les vår guide til hvordan du får musikken din inn på PC-en med perfekt kvalitet »

(Kilde: Aftenposten)

Kommentarer (51)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen