Argraph MemoryKick mot Epson P-6000

I bruk

 
Vurdering MemoryKick: Karakter
Vurdering Epson P-6000: Karakter

Musikk

Vi nevnte at begge enhetene lar brukeren spille av musikk, hvis ønskelig via hodetelefoner. Når det gjelder hodetelefoner og MemoryKick føler vi imidlertid at det er på sin plass med en liten advarsel.

For det første er standardvolumet altfor høyt for bruk av hodetelefoner – det er en fare for hørselskade hvis man tar på seg hodetelefonene uten å justere volumet først (vi gjorde heldigvis det sistnevnte). For det andre er volumjusteringen for grov – trinnene er for store, og man kommer ikke lavt nok. Vi klarte i hvert fall ikke å finne et behagelig nivå på avspillingsvolumet – det ble enten for høyt eller for lavt. Den eneste måten å komme rundt dette problemet på vil være å sørge for at musikken man ripper lagres med et volum som passer MemoryKick, og det blir en temmelig tungvint løsning.

Epson, derimot, fortjener ros når det gjelder volumkontroll. I motsetning til eldre P-enheter er P-6000 utstyrt med et lite skrollehjul som gjør det mulig å øke eller minske volumet ”on the fly”. Man kan også gjøre dette ved å gå inn i menyen, men det er mye lettere å gjøre det med skrollehjulet.

Igjen må vi rette pekefingeren mot MemoryKick – ikke bare fungerer volumjusteringen dårlig, man må også dykke ned i menyene for å finne den.

En annen merkverdighet ved MemoryKick er at vi ikke kan finne en enkel måte å stoppe avspillingen av musikk på når man først har satt den i gang. Man kan hoppe videre til andre låter, men man får ikke stanset musikkavspillingen uten å skru enheten av.

Selve lydkvaliteten vurderer vi som god i begge tilfeller – det er kontrollen over volumet som utgjør det største skillet mellom de to enhetene.

Betjening generelt

Men med tanke på fokuset til akam er det jo ikke musikk og avspillingskontroll som er det viktigste ved disse enhetene. Det viktigste for fotointeresserte vil være hvordan betjeningen fungerer generelt, og hvor godt man har løst behovene knyttet til visning av fotografier.

MemoryKick har utvilsomt den mest elegante betjeningen av de to – man ”tapper” bare med fingertuppen på et av de fem berøringspunktene, som lyser oransje når enheten er aktiv. Det er en enkel løsning, men den fungerer, og den fungerer godt. Vil man tilbake til utgangspunktet, trykker man raskt på av- og påknappen, som også er en ”Home”-knapp, og så er man straks tilbake i hovedmenyen.

P-6000 har en langt mer tradisjonell betjening basert på det oppsettet vi kjenner fra vanlige kameraer, men det fungerer helt fint, det også. I tillegg må det sies at Epson har langt mer omfattende og rikholdige menyer enn MemoryKick – når man begynner å studere menyen, blir det enda mer tydelig at P-6000 er beregnet på de mer avanserte og seriøse brukerne, mens MemoryKick rett og slett mangler de justeringsmulighetene som ivrige fotografer kanskje vil ønske seg.

Ett godt eksempel på dette er at P-6000 gir brukeren mulighet til å velge fargetemperatur (5000, 5500, 6000 eller 6500 K) og gamma (1,8 eller 2,2), samt ”Gray Point” og ”Gray Level” (gjør det mulig å endre hvordan ”grått” ser ut). MemoryKick har ingen slike muligheter.

Skjerm og skjermbilde

En annen sak er at det hjelper lite med god betjening hvis man ikke kan se menyene. I løpet av testingen ble det åpenbart at ingen av enhetene er beregnet på bruk i sollys utendørs. MemoryKick slet mest av de to – det var nesten umulig å se noe som helst på skjermen så lenge vi oppholdt oss ute i sola – og på toppen av det hele fant vi ut at det ikke var mulig å justere lysstyrken på skjermen.

Heller ikke Epson gjorde det spesielt bra i sollys – med skjermen på standard lysstyrke var det nesten håpløst å se menyene. Heldigvis viste det seg å være mulig å øke lysstyrken på skjermen til det dobbelte, og dette hjelp litt, men fortsatt var menyene vanskelige å lese – spesielt de undermenyene som har grå tekst på svart bakgrunn. Ved neste korsvei vil vi foreslå at Epson satser på lesbarhet framfor stilistiske finurligheter.

Men – vi har ennå ikke omtalt den mest graverende oppdagelsen knyttet til skjermegenskaper, nemlig at MemoryKick ikke viser jevne flater jevnt. Dette er spesielt godt synlig i for eksempel mørkeblå himler, men man kan også se det i andre typer bildeflater. Visningen ødelegges fullstendig av posterisering, det vil si at det som skulle ha vært en flate med jevne toner er fullt av kunstige overganger – ”trappetrinn”.

Årsaken til dette må ligge i at skjermen har for lav bitdybde (effekten minner om den man kunne få på fortidens PC-skjermer), eller at småbildene lagres i en bitdybde som er altfor lav.

I alle fall er resultatet at det blir håpløst å se på fotografier på MemoryKick, og når det heller ikke er mulig å zoome inn, og skjermen er så liten som den er, ja, da er det vanskelig å gjøre noe annet enn å ”slakte” denne enheten som bildevisningsverktøy.

I så måte befinner P-6000 seg på et helt annet nivå. Skjermen leverer gode og nøyaktige farger så lenge man unngår dagslys, og man kan zoome inn (til opptil 400 prosent i JPEG) og ut  og flytte seg fram og tilbake så mye man orker hvis man vil studere et bilde i detalj. Man har også tilgang til visning av histogram, eksponeringsinformasjon og eventuelt utbrente høylys og blokkerte skygger.

SRGB versus AdobeRGB

Skjermen på P-6000 er for øvrig et kapittel for seg. Mens MemoryKick har en skjerm på 320 x 240 piksler, har skjermen til P-6000 en oppløsning på 640 x 480 piksler, riktignok fordelt på en ganske stor flate.

Det er bra, men det virkelig interessante ved skjermen på P-6000 er dens evne til å vise farger. På dette området har den faktisk bedre spesifikasjoner enn mange vanlige PC-skjermer. P-6000 skal være i stand til å vise om lag 94 prosent av fargene i fargerommet Adobe RGB, og det er noe som vil få mange profesjonelle til å spisse ørene.

At enhetene fra Epson har gode skjermer er imidlertid ikke ”breaking news”, for også P-5000 var utstyrt med en skjerm som hadde en meget god evne til å gjengi farger.

Som kjent kan man på speilreflekskameraer gjerne velge mellom to såkalte fargerom i menyen, SRGB og AdobeRGB, og setter man kameraet på det sistnevnte, vil man kunne få seg flere av fargene i motivet enn om man bruker SRGB, siden AdobeRGB er et større fargerom.

Utsagnet over er den enkle, men ikke nødvendigvis helt riktige forklaringen. Den mer kompliserte forklaringen er at utsagnet kun er gyldig for opptak i JPEG, ettersom fargerom og antall farger da avgjøres idet kameraet lagrer bildet. Tar man derimot bilder i RAW, kan man bestemme fargerom i forbindelse med RAW-konverteringen.

Uansett hvilken prosedyre man bruker, har altså P-6000 en skjerm skulle kunne tilfredsstille selv de mest kresne hva fargegjengivelse angår. Det man imidlertid må være klar over, er at enheten per default viser alle bilder i SRGB. Men dette kan endres i menyen for ”View Mode”.

En finurlighet knyttet til visningen av RAW-filer er forresten at enheten per default er stilt inn slik at man normalt ser på og zoomer i JPEG-forhåndsvisningen som ligger ved RAW-fila, og ikke i selve rådataene. Man ser med andre ord bildet i en dårligere kvalitet enn det egentlig har. Heldigvis kan man gå inn i menyen for ”View Mode” og velge ”Show processed data first” istedenfor ”Display screen thumbnail”. Da vil enheten behandle rådata istedenfor bare å vise JPEG-bilder.

Ulempen med dette er at det tar vesentlig lengre tid å zoome inn i bildet, siden enheten må konvertere rådataene først. Visningen blir dessuten begrenset oppad til 200 prosent, mens grensen for JPEG-bilder er 400 prosent.

Hastighet – oppstartstid

Begge enhetene er relativt raske og responsive når de først har kommet i gang. Men oppstartstidene til de to er svært forskjellige. For mens Epson starter opp på fire sekunder (målt fra man trykker ned på-knappen og til menyen er tilgjengelig), bruker MemoryKick intet mindre enn 31 sekunder på å få systemet i gir. 31 sekunder. Det er for dårlig.

Når det gjelder avslåing er tidene nesten like – 4 sekunder for Epson og 5 for MemoryKick. Men den lange oppstartstiden gir MemoryKick et stort minus i margen.

Hastighet – filoverføring

I forbindelse med filoverføring fra kort, er det én ting vi kan slå fast med det samme: Filoverføring tar tid! Vi testet hastigheten på overføringen med et SanDisk Extreme III CompactFlash kort på 4 GB. Det finnes enda raskere CF-kort på markedet, men Extreme III er sannsynligvis ganske representativt for hva den vanlige speilrefleksbruker er i besittelse av.

Innholdet på kortet var 2,51 GB med RAW-filer fra et Canon EOS 5D.

Epson P-6000: 2,51 GB (205 filer) ble overført på 5 minutter og 10 sekunder (8,29 MB/s).

MemoryKick: 2,51 GB (205 filer) på 6 minutter og 18 sekunder (6,80 MB/s).

MemoryKick viste seg altså å være merkbart tregere enn P-6000 på overføring av filer fra CF-kort.

Overføring til PC

For å teste overføringshastigheten mellom enhet og PC, koplet vi enhetene til en nyere stasjonær PC ved hjelp av vedlagte USB-kabler. Deretter gikk vi inn i Min Datamaskin og kopierte et utvalg RAW-filer (1,01 GB, 87 filer) over til en mappe på Skrivebordet i Windows.

Epson brukte 45 sekunder, og Memorykick 44 sekunder. På overføring av filer til PC er altså enhetene nesten akkurat like raske.

Batterikapasitet

Begge enhetene har utmerket batterikapasitet – dette er neppe noe man vil irritere seg over. Når det gjelder selve batterifunksjonen, har Epson P-6000 et batteri (3,7 V, 2600 mAh Litium Ion) som kan skiftes ut, mens MemoryKick ikke har et batteri som det er mulig å ta ut. Skal man på langtur med Epson P-6000, langt fra bil eller andre strømkilder, kan man derfor vurdere å kjøpe et ekstra batteri. Den muligheten har man ikke med MemoryKick.

Noe vi stusser litt over når det gjelder Epson P-6000, er at brukermanualen advarer mot skade på enheten hvis man plugger den til strøm uten at batteriet sitter i. Skulle man glemme seg, kan det altså oppstå problemer. Vi forstår ikke helt hvorfor Epson har designet enheten slik at brukeren må bekymre seg for om batteriet sitter i eller ikke.

 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen