Nettmøte Apputvikling

– Slik tjener du penger på apper

Mobilutvikler Are Refsdal svarte på dine spørsmål.

Klokken 12.00 onsdag svarte mobilutvikler Are Refsdal på dine spørsmål, for å gi deg tipsene du trenger for å bli god på mobilutvikling.

Are er sivilingeniør innen datateknikk fra NTNU og jobber som mobil fagansvarlig og rådgiver i Computas. Han har jobbet lenge med utvikling av dynamiske web-applikasjoner og mobilapplikasjoner. Han har erfaring innen native-, HTML5- og kryssplattform-utvikling.

Aktuelle spørsmål som ble stilt var:

  • Hvordan kan jeg tjene penger på mobilapplikasjoner?
  • Hvilken eller hvilke mobiler skal jeg utvikle for?
  • Hva kan jeg gjøre om jeg begynner fra null?
  • Hva om jeg har en god idé til en app, men ikke kan lage det selv?
  • Trenger jeg en utdannelse for å lage mobilapper eller kan jeg starte selv?
  • Er design av apper viktig?
  1. Test

    Spørsmål fra Jørgen faktisk:

    Jørgen tester at alt fungerer, for her er det bare hest og fanteri

    Svar:
    Dette funker fint. :)
    Besvart: 15. mai 2012 15:16
  2. Aktuelt

    Spørsmål fra Ørjan Solli:

    Kan du svare på alle aktuelle spørsmål ovenfor?

    Hvordan kan jeg tjene penger på mobilapplikasjoner?
    • Hvilken eller hvilke mobiler skal jeg utvikle for?
    • Hva kan jeg gjøre om jeg begynner fra null?
    • Hva om jeg har en god idé til en app, men ikke kan lage det selv?
    • Trenger jeg en utdannelse for å lage mobilapper eller kan jeg starte selv?
    • Er design av apper viktig?

    Svar:
    Hei Ørjan,

    Det ble mange spørsmål på en gang, men her er svar på hver av de:

    Om å tjene penger på apper: Tradisjonelt til nå har det vært massemarkedet som spillutvikling og apper som brukes i dagliglivet som utviklere tjener penger på. Det er fremdeles mange apper man kan lage for massemarkedet, men det blir vanskeligere å komme inn på topplistene siden det er så mange som konkurrerer om kundene. En sikrere måte å tjene penger på, er å knytte til seg firmaer som er ute etter business-apper for sitt marked slik at de betaler deg. Ekstremt mange firmaer ønsker apper for sin bedrift, men har ennå ikke anskaffet disse.

    Hvilken eller hvilke mobiler skal jeg utvikle for: Om du utvikler på native måten er det greit å satse på én plattform. Personlig tror jeg det er lettere å tjene penger på iOS (iPhone/iPad) apper, siden iOS brukere har større toleranse for å betale for apper enn det Android brukere har (kun personlig mening). Utbredelsen av Windows Phone 7 har ikke kommet skikkelig i gang, så jeg ville ventet litt med å utvikle for denne mobil-plattformen. Om du velger å bruke et kryss-plattform verktøy for å utvikle mobile apper (f.eks. HTML5/Sencha Touch 2, Flex Builder eller Appcelerator), så kan du stort sett utvikle appen en gang (en kodebase) og kjøre den på både iOS og Android.

    Hva om du har en god ide til en app, men ikke kan lage det selv: Her jeg arbeider, på Computas, kommer det ofte kunder som vet hva de vil ha men ikke hvordan de skal lage det. Både fra næringslivet, men også studenter. Da lager vi papir-prototyper sammen og disse kan bli brukt for å få investorer om det er behov for det. Deretter, lager vi app’ene slik kunden vil ha det. Så man kan begynne selv om man ikke har start-kapitalen i orden men kun en god idé.

    Om du trenger utdannelse for å lage mobil-apper eller om man kan starte selv: Dersom du vil starte for deg selv, trenger du ingen utdannelse. Dersom du vil starte i et konsulentselskap eller lignende, kan det være en stor fordel å ha universitets-bakgrunn eller lang erfaring. På det stedet jeg jobber, har de fleste master-grad. Dersom du vil begynne for deg selv, trenger du også å ha kundefokus. Det kan være lurt å ha kontakt med ett eller flere firmaer for å få startet. Det er nok ikke lurt å satse 100 % på denne karrieren før man har noen faste kunder. Det finnes veldig mange kurs på nett. F.eks. iTunes University for å lære iOS utvikling. Her har du mange timer med kursing i utvikling fra noen av de beste lærerne i verden på dette området.

    Om design av apper er viktig: Ja! Dette er ekstremt viktig. Det er litt som å bygge et hus. Det første man forholder seg til, er det ytre. Om det ytre ikke tiltaler en, vil mange ikke begynne å se på det indre av huset. Dette gjelder spesielt i forbindelse med mobile applikasjoner siden en smart-telefon bruker er vant til at apper er ekstremt brukervennlige og responsiv (kjører raskt). Om en app ikke ser lekker ut og føles bra, vil dessverre majoriteten av brukerne ikke ta app’en i bruk. Det er viktig å gjøre seg kjent med design guiden for den aktuelle mobilen man skal utvikle for. Det finnes egen design guide for hver av iOS, Android og Windows Phone 7.
    Besvart: 15. mai 2012 15:19
  3. markedsføring av applikasjoner.

    Spørsmål fra tor einar.:

    Hei, har en flere ideer til applikasjoner til Ios/andriod og lurer egentlig på hvordan man kan få opprettet disse applikasjonene. har ingen som helst erfaring innen programmering. hvor starter man å lage en ide til en app?

    som alle andre produkter er det også viktig med markedsføring, hvordan er det best å markedsføre/reklamere for en app?

    Svar:
    Hei Tor Einar,

    Det finnes en rekke kurs på nett for mobilutvikling til iOS/Android/Windows Phone 7. F.eks. iTunes University for iOS. Android har en stor community (diskusjonsgrupper) så det er bare å Google.

    Tutorials på nett for WP7:
    For helt ferske WP utviklere: http://msdn.microsoft.com/en-us/WP7TrainingCourse

    WP7 training course: http://msdn.microsoft.com/en-us/WP7MangoTrainingCourse

    Microsoft har også en introduksjonsvideo til WP7 applikasjonsutvikling:http://blogs.msdn.com/b/zxue/archive/2010/08/30/learn-how-to-develop-windows-phone-7-apps-in-12-hours.aspx

    Litt kodeeksempler: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff431744%28v=vs.92%29.aspx


    Angående markedsføring: Selve markedsføringen er et god og vanskelig spørsmål. Dersom du utvikler for et firma, er det opp til firmaet å markedsføre app’en. Dersom du satser på å lage en app for massemarkedet, har du en utfordring siden det er så veldig mange utviklere som sloss om oppmerksomhet. Om du kommer inn på topplistene, er dette verdens beste markedsføring i seg selv. Det kan være en idé å legge ut app’en gratis en periode for å komme så langt opp på gratislisten som mulig. Når en kritisk masse med brukere har app’en, kan man håpe at ryktet går fra munn til munn og sakte gå over til betaling av app’en (f.eks. 7 kr).
    Besvart: 15. mai 2012 15:20
  4. Html/js med kamera uten PhoneGap

    Spørsmål fra ENH:

    LinkedIn skryter over at deres nye app er 95% html5/javascript, men de har ikke brukt Phonegap (antar jeg). Er det mulig å lage et generelt skall med tilgang til kamera, og så lage alt annet med html5/javascript? Kan en som først og fremst kan html/javascript lage dette på en bra måte selv?

    Svar:
    Hei,

    For å få tilgang til mobilens egenskaper/sensorer som f.eks. kamera fra HTML5/JavaScript, trenger man å bruke f.eks. PhoneGap som kapsler inn koden din. Det er mulig å bruke kamera direkte, men dette skal også være mulig via rammeverk som Sencha Touch 2 som reklamerer med det.

    Se for eksempel denne presentasjonen: http://www.slideshare.net/senchainc/accessing-native-apis-from-touch
    Besvart: 15. mai 2012 15:21
  5. Egenprodusert vs bestilt

    Spørsmål fra ENH:

    Hvis en ønsker å lage store deler av en app selv, med html/javascript, er det da en grei løsning å få bygget opp hovedfunksjonene av profesjonelle app-utviklere, og så bygge funksjonalitet og design selv? Hvordan går en frem for å finne gode utviklere til dette i så fall?

    Svar:
    Jeg tror jeg vil anbefale deg å lære dette fra bunnen av selv for å ha kontroll med det som skjer. Det er lurt å basere seg på f.eks. Sencha Touch 2 eller jQueryMobile så du slipper å "finne opp hjulet" på nytt. Om du vil finne utviklere å jobbe med, kan du f.eks. lete blant studenter. Der er det mange virkelig gode app utviklere (f.eks. UiO, UiB, NTNU, HiST og flere…)
    Besvart: 15. mai 2012 15:21
  6. Hvordan skape blikkfang i appstore?

    Spørsmål fra Rune Holmgren, 2.års datateknikk student v/NTNU:

    Hva er de grunnleggende stegene for å skape blikkfang i appstoren. Hvordan får du brukere til å faktisk finne din app blandt alle andre?

    Svar:
    Hei Rune,

    Om du klarer å få app’en din opp på gratis-listen er dette veldig bra markedsføring. Du trenger en veldig god idé som dekker et viktig behov hos brukeren. Du trenger god design og brukskvalitet. Det kan også være lurt å tipse nettavisene om app’en din. Kanskje de vil gi deg gratis "reklame" via en omtale/artikkel dersom de mener app’en din er av interesse for sine lesere.
    Besvart: 15. mai 2012 15:22
  7. Anbefale Mobilutvikling

    Spørsmål fra Simon:

    Vil du anbefale å begynne med mobil utvikling? Hvilke egenskaper er det lurt å ha?

    Svar:
    Hei Simon,

    Hvis det å utvikle apper interesserer deg, er det en god start. Du trenger litt grunnleggende programmerings-kunnskaper. Ta en titt på YouTube eller Vimeo hvor du kan se andre som utvikler apper og se om dette er noe du kunne tenke deg. Det kan være lurt med en høyere utdannelse så du kan starte å jobbe med andre som har samme interesser som deg.
    Besvart: 15. mai 2012 15:23
  8. Mange spørsmål på en gang...

    Spørsmål fra Daniel Beck:

    Hei Are.
    Lurer på hvilke type apper som blir mest kjøpt, og hvilke prisklasser som har flest kjøp.
    Om dette går til det generelle markedet, hva kan man håpe å tjene på 1 app?
    Hvor mye stikker f.eks. Apple med?
    Hvor lang tid tar det å få publisert / godkjent en app for appstore?
    Hvordan får man mest blest rundt sin app?
    Behøves det ofte ekstern markedsføring eller rekker det å få 50 venner til å laste ned og dele på facebook, for å få hjulet til å rulle?
    Er det smart å utvikle for kryssplattform / html5, eller faller det naturlig begrensninger?
    Er det noen rask vei til inntekt her?

    Svar:
    Hei Daniel,

    Takk for mange interessante spørsmål. Jeg skal prøve å svare på de så godt jeg kan.

    Hvilken type apper blir mest kjøpt: Jeg regner med at du snakker om massemarkedet her (vanlige forbrukere som deg og meg). Det er stort sett spill som tiltrekker kjøpere. Men det kommer en og annen utility som f.eks. matoppskrifter, trafikkinfo osv. Men forbrukerne forventer ofte at disse er gratis dessverre.

    Prisklasse som flest kjøper: En forbruker har lite problemer med å betale 7 kr for en app. De vet at dette kan være en app de kommer til å bruke 10 sekunder på om de ikke liker den, så de er ofte ikke villige til å betale noe særlig mer. En ide kan være å legge ut en gratis versjon som man kan oppgradere. Da er nok brukerne mer villige til å stige til f.eks. 14 kr.

    Hva kan man håpe på å tjene på en app til massemarkedet: Her finnes det norske utviklere som ikke tjener noe og det finnes norske utviklere som tjener godt over 1 million i året (jeg snakket med en heldig).

    Hvor mye stikker Apple med: Sist jeg sjekket var det 30 % Apple tar av fortjenesten.

    Hvor lang tid tar det å få publisert/godkjent en app for AppStore: Første versjon av en app på Apples AppStore tar opp til 3 uker å få godkjent. Neste versjon av app’en man lager tar mye kortere tid (under en uke). Android Marked Place har ingen kontroll så den er ute umiddelbart. Windows Phone 7 og Microsoft sin AppHub tar ca det samme som Apples AppStore (3 uker).

    Hvordan får man mest blest rundt sin app: Legge ut gratis for å komme på listene, kontakt nettavisene, spre rykte på f.eks. Facebook. 50 vennter på Facebook regnes ikke som kritisk masse dessverre.

    Kryssplattform eller HTML5: Det kommer helt an på hva slags App du ønsker å lage. Hvis det er høye krav til ytelse, trenger du å gå native. Hvis du har behov for flere plattformer samtidig og det ikke er stort krav til ytelse, kan du se på HTML5/Sencha Touch 2 eller Flex. Dersom du trenger flere plattformer, høy ytelse og native feeling, kan du se på Appcelerator. Appcelerator er dessverre kjent for en del minne-lekkasjer, og man bør kanskje være forsiktig dersom man skal lage større apper. Dersom man skal ha med Windows Phone 7 som en plattform, kan det være lurt å se på Xamarin sin Mono for Mobile.

    Er det noen rask vei til inntekt her: Ja, lag noe som ekstremt mange trenger som ingen har laget før. :) Mange tror at alle apper er laget. Dette er veldig langt fra sannheten. Det finnes fremdeles mange muligheter for å bli rik. Det beste er å gå ut fra sine egne behov. I det du tenker "Nå skulle jeg ønske jeg hadde en app som....". Da har du en mulig vinner.
    Besvart: 15. mai 2012 15:43
  9. Tjene penger på Android app

    Spørsmål fra David:

    Hei!
    Har lagd en gratis app for android som ligger ute i google play/market. Tenkte å legge til reklame for å tjene noen kroner. Men er usikker på måten å gjøre dette på. Trenger jeg å ha et enkeltmannsforetak? Er google admob en god måte å ha annonser i appen? Noe annet jeg bør tenke på?
    Takk!

    Svar:
    Hei David,

    Du trenger et enkeltmannsforetak dersom du vil tjene over 10.000 (etter det jeg husker). Om du tjener over 50.000 trenger du også å MVA registrere deg. Det å ha annonser i app’en, er en fin måte å tjene penger på en app som er gratis for forbrukeren. Samtidig kan det bidra til at forbrukeren ønsker å kjøpe en betalt versjon av app’en uten reklame. Jeg vet at det er flere norske utviklere som tjener gode penger på reklame i sine apper.
    Besvart: 15. mai 2012 15:43
  10. Hva styrer apputviklerne?

    Spørsmål fra Ralph:

    Hva avgjør hvilken plattform utviklerne lager apper til?
    Er det antall potensielle brukere, utviklervennlig verktøy, status eller hva?

    Svar:
    Hei Ralph,

    Dette kan være veldig forskjellig. Noen ganger kan det være programmeringsspråk man kan fra før (Objective C, Java eller C#) som avgjør hvilken plattform man velger å utvikle for. Andre faktorer er hvor det er lettest å tjene penger (personlig mening er iOS enklere å tjene penger på), eller hvilken mobil man har fra før. Det kan også være at man har en kunde som dikterer hvilken/hvilke plattformer som skal støttes og til og med hvordan dette skal lages og se ut.
    Besvart: 15. mai 2012 15:44
  11. HTML5 vs native app

    Spørsmål fra Peder:

    1. Vil HTML5 ta over for native-apps i nærmeste fremtid? Altså at de vil bli like gode ( raske, få tilgang til mobil-funksjoner osv).

    2. Må man markedsføre applikasjoner? Eller kan gode apps få popularitet uten markedsføring ?

    Svar:
    Hei Peder,

    Om HTML5 vil ta over for Native-apps: Ja! Jeg tror HTML5 vil ta over for native apps, men ikke helt ennå. Jeg tror det kommer til å ta flere år før HTML5 er like modent som native utviklingen er i dag. Man kommer seg ganske langt om man bruker f.eks. PhoneGap over HTML5, men look and feel vil ikke bli like bra som native.

    Må man markedsføre applikasjoner: Det hjelper veldig, men om du har flaks kommer den seg opp på listene av seg selv. Jeg har selv opplevd å publisere en gratis app på AppStore som kom seg opp på 1 plass. Den var der riktignok ikke lenge, men det hjalp veldig på antall nedlastinger. Når den kom på 11 plass, merket jeg en drastisk nedgang i antall nye nedlastinger. Og det er viktig å påpeke at dette var ca 2-3 år siden. I dag ligger app’en på ca 140 plass. :)
    Besvart: 15. mai 2012 15:44
  12. Ide

    Spørsmål fra Sindi:

    Hva om jeg har en god idé til en app, men ikke kan lage det selv?

    Svar:
    Hei Sindi

    Dette er kopi fra et tidligere svar:
    Her jeg arbeider, på Computas, kommer det ofte kunder som vet hva de vil ha men ikke hvordan de skal lage det. Både fra næringslivet, men også studenter. Da lager vi papir-prototyper sammen og disse kan bli brukt for å få investorer om det er behov for det. Deretter, lager vi app’ene slik kunden vil ha det. Så man kan begynne selv om man ikke har start-kapitalen i orden men kun en god idé.

    Det finnes mange Tutorials på nett der du kan lære å lage apper selv. Sjekk YouTube/Google/Vimeo.
    Besvart: 15. mai 2012 16:06
  13. Utdannelse

    Spørsmål fra Christian:

    Hei! Hva syns du er det viktigste å lære seg å programmere? Har forstått at objektorientert kode er sentral, så er vel det jeg helst burde lære?

    Svar:
    Hei Christian,

    Personlig ville jeg gått for Java. Mange språk likner på Java, så jeg ville begynt å lære meg det. Deretter ville jeg sett på hvordan man bruker Java i mobil sammenheng.
    Besvart: 15. mai 2012 16:06
  14. Infrastruktur

    Spørsmål fra Wannabe:

    På noen apper kan man registrere seg med brukernavn og passord, og man kan spille multiplayer mot andre. Vil tro det lagres en slags sesjonsdata for hver bruker/app..

    Da kreves det vel en infrastruktur (servere, databaser osv.) i bakgrunnen som kan håndtere mange samtidige brukere (hundretusenvis?).

    Hvordan løses dette i praksis? Må man ha sine egne servere og databaser, f.eks. i skyen, noe som kan bli dyrt hvis det skal skaleres opp til å støtte veldig mange samtidige brukere? Eller tilbyr f.eks. Apple noen form for infrastruktur for dette? Har lurt på hvordan dette fungerer for spill som f.eks. Wordfeud.

    Svar:
    Hei Wannabe, :)

    Dette er et veldig spennende spørsmål. Etter det jeg vet, brukes egne servere for Wordfeud. Jeg har lest en gang om hvordan kapasiteten på serverne stadig ble sprengt på grunn av popularitet. Apple tilbyr egne løsninger for multiplayer apper (Google etter Multiplayer matchmaking). Appcelerator har forresten cloud tjenester som er spesielt egnet til dette.
    Besvart: 15. mai 2012 16:07
  15. program og godkjenning

    Spørsmål fra Sander:

    Hvordan program trenger du for å lage en app og hvordan er det å få appen godkjent gjennom appstore/market?

    Svar:
    Hei Sander,

    For iOS native utvikling bruker du verktøyet XCode fra Apple og språket Objective C. For Android native utvikling bruker du f.eks. verktøyet Eclipse og språket Java. For Windows Phone 7 bruker du Visual Studio og språket C#. Om du velger å bruke HTML5/JavaScript så kan du velge fritt mellom flere standard utviklingsverktøy. Språket er da JavaScript med CSS/HTML.

    På market (for Android) er det ingen godkjennelses-prosedyrer, mens på AppStore må du være utvikler-medlem (koster ca. 600 kr året) og må sende inn app’en for testing og godkjenning. Du må regne med ca. tre uker før den er ute. Det samme gjelder for Windows Phone 7. Apple har mange regler. For en liten stund siden ble en app jeg ville legge inn på AppStore avvist siden jeg hadde brukt ordet "Android" i beskrivelsen. Så det kan oppfattes som merkelig og veldig strengt for mange.
    Besvart: 15. mai 2012 16:08
  16. Windows Azure

    Spørsmål fra Ole:

    hey hey habbadabbah ey-ey-ey, industriellt kommunistisk marked

    det er forskanselig at i utgangspunktet vil jeg si det er påståelig

    Svar:
    Hey hey hey Ole,

    Veldig viktig poeng det der. :) Jeg er helt enig.... tror jeg.... kanskje. :)
    Besvart: 15. mai 2012 16:09
  17. Outsource?

    Spørsmål fra Sti:

    Hva om jeg har en god idé til en app, men ikke kan lage det selv? Hvordan er det lurest å gå frem? hva med copyright/trademarking?

    Svar:
    Hei,

    Det å ta patenter på ideer er ofte vanskelig. En konkurrent kan gjøre litt om på din idé og dermed stjele den. Det er bedre å hele tiden ligge foran konkurrenter og bruke kreftene på dette for å skape innovasjon. Så det er viktig å komme opp med ny funksjonalitet hele tiden. En app som ikke videreutvikles, vil dø. Kanskje ikke med en gang, men om ikke lenge.

    Jeg tolker det som at du har en idé som du er redd for at noen/et firma skal ta om du viser den fram. Det beste er å skrive en kontrakt før du viser den fram så spillereglene er satt. Dette har vi gjort her jeg jobber (Computas).
    Besvart: 15. mai 2012 16:10
  18. Sliter med programmering!

    Spørsmål fra Ruben Hvam:

    Heisann Are!

    Hvor mye tjener man per app man selger? Si appen koster 6 kroner.

    Om man for eksempel har en app til 6 kroner, og selger 10 000 eksemplarer. Appen er uten reklame, man får inntekter kun av de 6 kronene. Hvor mye går til utvikleren, og hvor mye går til App Store? :)

    Svar:
    Hei Ruben,

    På AppStore: Du får 70 %. 6 kr av 10000 apper = 60 000. 70 % av 60000 er 42000. Resten går til Apple.
    Besvart: 15. mai 2012 16:11
  19. Hvor mye tjener man per app?

    Spørsmål fra Ruben Hvam:

    Om man har en app som koster 6 kroner, hvor mye tjener man per eksemplar man selger? Hvor mye går til utvikler, og hvor mye går til app store? :)

    Svar:
    Om man har en app som koster 6 kroner, hvor mye tjener man per eksemplar man selger? Hvor mye går til utvikler, og hvor mye går til app store? :)

    Du får 70%.
    Besvart: 15. mai 2012 16:11
  20. Hvordan finne motivasjon?

    Spørsmål fra Endre igland:

    Hvordan finner man motivasjonen til å bruke så lang tid på å kode en App?

    Svar:
    Hei Endre,

    Spennende spørsmål. Kaffe, idedugnad med andre, forum-surfing, og mer koffein. I tillegg trenger man å være over gjennomsnittet interessert i app-utvikling.
    Besvart: 15. mai 2012 16:12
  21. Finne på nye app'er?

    Spørsmål fra Endre igland:

    Hvordan finner man på nye app'er uten å kopiere andre sine?

    Svar:
    Hei Endre,

    Det beste er å lage apper ut fra sine egne behov som man oppdager gjennom dagliglivet. I det du sier til deg selv "Jeg skulle ønske jeg hadde en app som...", da har du det. Det finnes veldig mange apper som er bare passe bra, men som mangler noen viktige funksjoner. Dette kan også være en start på noe. Kanskje til og med slå sammen ideer fra apper. Mange apper er for oppdelt slik at man må fram og tilbake. F.eks. en jogge-applikasjon med innebygd kontrollpanel for styring av musikk.

    Dersom du får en idé, er det veldig lurt å se på Market Place/App Store/AppHub hva som allerede finnes og se om du kan slå sammen/forbedre noe.
    Besvart: 15. mai 2012 16:12
  22. Hvordan skal jeg lære?

    Spørsmål fra Vivek Kumar:

    Hei
    Jeg er 14 år gammel og har lyst til å lære å lage applikasjoner, hvordan bør jeg begynne, og hvordan skal jeg lære meg å lage apps.

    Svar:
    Hei Vivek,

    Du er heldig som tenker på dette så tidlig. Jo tidligere, jo bedre. Jeg startet selv med programmering da jeg var 12 (På en ZX81 maskin med språket Basic). Det kan være lurt å lære seg et programmeringsspråk først. F.eks. Java eller C#. Dette kan du bruke til å komme i gang med mobilutvikling. Du kan også vurdere å starte med studier når du er ferdig med videregående, eller ta videregående som er IT-rettet. Lykke til og stå på!


    Besvart: 15. mai 2012 16:13
  23. Valg av forretningsmodell

    Spørsmål fra Biffen:

    Hei,

    Jeg lurte på om du kunne skissert dine erfaringer med å tjene penger på apps i Google Play og App store? Tenker på hvilke alternativer som lønner seg ift engangskjøp og reklamefinansiert, ev blandinger av disse.

    Svar:
    Hei Biffen,

    Jeg ville personlig satset på AppStore i første omgang og deretter prøve meg på Marked place/Google Play. Reklamefinansiert og gratis versjon er lurt. Men ha også en betalt versjon som man kan kjøpe fra reklameversjonen. Det kan være lurt å ha en "killer-funksjon" i den betalte versjonen som mange ønsker seg slik at du selger flere betalings-versjoner. Det er mange som kun bruker reklame-versjonen dersom de får alle funksjonene de trenger.
    Besvart: 15. mai 2012 16:13
  24. Hjelp

    Spørsmål fra Roy Antonsen:

    Hva kan jeg gjøre om jeg begynner fra null?

    Skal jeg begynne å lage for android eller iphone?

    Svar:
    Hei Roy,

    Jeg ville begynt å lære med Java eller C#. Deretter mobil utvikling på den mobilen du liker best. Dette er en smaks-sak. Det er nok lettere å tjene penger på AppStore, men det er enklere å få ut apps på Android.
    Besvart: 15. mai 2012 16:14
  25. Framtid innen dataingeniør?

    Spørsmål fra Simon Møllebakken :

    Har rettet min utdanning ut mot dataingeniør, vil dette være relevant til app utvikling? Og om man skal lære seg et programmeringsspråk ala. Flash og html5, va er framtiden? Er html5 relevant til app utvikling?

    Svar:
    Hei Simon,

    Ja, din utdannelse er relevant for app-utvikling. Det ser ut som om verden går vekk fra Flash, så det er vanskelig for meg å anbefale det. Det ser samtidig ut som om verden er svært HTML5 vennlig. Mye av dette skyldes Apples "banning" av Flash i iOS devicene og Adobes håndtering av dette i pressen. Jeg personlig liker svært godt å bruke Flex/Flash Builder og språket Actionscript. Da lager man kode en gang og kjører på iPhone/iPad/Android mobile/Android Tablet/Blackberry Tablet. Det er nok ikke helt framtiden, men kan være en god måte å lære seg app utvikling på. Det er lett å komme i gang. Jeg vet det er mange som ikke er enige med meg her, men det er ok.
    Besvart: 15. mai 2012 16:15
  26. Framtid innen dataingeniør?

    Spørsmål fra Simon Møllebakken :

    Har rettet min utdanning ut mot dataingeniør, vil dette være relevant til app utvikling? Og om man skal lære seg et programmeringsspråk ala. Flash og html5, va er framtiden? Er html5 relevant til app utvikling?

    Svar:
    Hei Simon,

    Ja, din utdannelse er relevant for app-utvikling. Det ser ut som om verden går vekk fra Flash, så det er vanskelig for meg å anbefale det. Det ser samtidig ut som om verden er svært HTML5 vennlig. Mye av dette skyldes Apples "banning" av Flash i iOS devicene og Adobes håndtering av dette i pressen. Jeg personlig liker svært godt å bruke Flex/Flash Builder og språket actionscript. Da lager man kode en gang og kjører på iPhone/iPad/Android mobile/Android Tablet/Blackberry Tablet. Det er nok ikke helt framtiden, men kan være en god måte å lære seg app utvikling på. Det er lett å komme i gang. Jeg vet det er mange som ikke er enige med meg her, men det er ok.
    Besvart: 15. mai 2012 16:15
  27. Tankesett

    Spørsmål fra Kim:

    Hei Are,

    Du som utvikler apper som jobb må selvfølgelig gjøre dette med fokus på inntekt. Men en gang i tiden, før du hadde dette som jobb, så utviklet du sikkert apper på fritiden. Hvilke tanker gjorde du deg på den tiden før du begynte på en app?

    Var det viktig at den tjente masse penger, eller laget du mest apper som passet inn i din egen hverdag?

    Jeg programmerer, men er absolutt ingen designer. Hvor mye tid bruker/brukte du på programmering kontra design? Er det mest design som gjør appen bra, eller programmeringen etter din mening?

    Svar:
    Hei Kim,

    Jeg er veldig opptatt av design og brukskvalitet. Den første app’en jeg lagde (for P4 radio), brukte jeg ca 30 % på design og brukskvalitet og resten på utvikling. Om en app ikke ser og føles bra ut, vil det være vanskelig/umulig å slå gjennom i massemarkedet. Denne første app’en var gratis og pengene kom derfor fra kunden. Jeg får ofte ideer til apper i min hverdag ut fra behov.
    Besvart: 15. mai 2012 16:18
  28. Flere plattformer

    Spørsmål fra Kim:

    I dag er det 2 "og en halv" store plattformer: iOS, Android og Windows Phone. Ser du for deg at det kan være lurt å satse på Windows Phone nå som det ikke er så mye konkurranse der? Eller er det bedre å prøve å hevde seg blant det enorme mangfoldet hos iOS og/eller Android?

    Ha i bakhodet at spørsmålet kommer fra en programmerer som jobber alene på prosjekter, uten alt for store design-egenskaper.

    Svar:
    Hei Kim,

    Spennende spørsmål. Som du påpeker, har ikke Windows Phone 7 blitt en markant plattform i markedet ennå. Det er ikke så mye konkurranse på WP7, så om du kommer med en killer-app så kan du nok tjene noe på denne. Det å gå for WP7 kan være en god ide. Det å utvikle for WP7 er heller ikke regnet som vanskelig. Allikevel er det største betalt-markedet nok på iOS, men det er en utfordring å komme seg opp på topp-listene.
    Besvart: 15. mai 2012 16:18
  29. lidenskapelig utvikler

    Spørsmål fra Zebastian Bernhard Bøe Olsen:

    hei. jeg er en ungdom på 15 år og sammen med 2 venner utvikler jeg en app til android 2.2 og senere. vi bruker eclipse til og utvikle appen og håper på og kansje tjene noe på den.
    vi har begynt på en lys app som skal ha sos lys, HOLD screen lys og normalt lys
    vi er fortsatt amatører innen programering og ville blitt glade for tips

    Svar:
    Hei Zebastian,

    Jeg regner med at dere ønsker tips til programmeringen. Det beste er å Google litt. Da kommer du til sider som denne som kan gi tips:
    http://stackoverflow.com/questions/5017455/how-to-use-camera-flash-led-as-torch-on-a-samsung-galaxy-tab

    Stackoverflow.com er generelt veldig nyttig for å finne kode for ulike problemstillinger.
    Besvart: 15. mai 2012 16:19
  30. Mobil og nettbrett apps

    Spørsmål fra Luu Van Dau:

    Kan jeg bruke min iPad for å lage mobil eller nettbrett applikasjonene fra iOS ?

    Svar:
    Hei Luu,

    Etter det jeg vet finnes det ingen seriøse måter å utvikle Apper direkte fra en iPad. Bruk heller en Mac eller en PC.
    Besvart: 15. mai 2012 16:19
  31. Programvare

    Spørsmål fra Per Håkon Pedersen:

    Hvordan programmer burde jeg ha når jeg skal lage apper?

    Svar:
    Hei Per Håkon,

    For iOS native utvikling bruker du verktøyet XCode fra Apple og språket Objective C. For Android native utvikling bruker du f.eks. verktøyet Eclipse og språket Java. For Windows Phone 7 bruker du Visual Studio og språket C#. Om du velger å bruke HTML5/JavaScript så kan du velge fritt mellom flere standard-utviklingsverktøy. Språket er da JavaScript med CSS/HTML.

    For native programmering må man installere native SDK for den plattformen man utvikler for.
    Besvart: 15. mai 2012 16:20
  32. Språk, læringskurve

    Spørsmål fra Yngve:

    Hva er godt sted å starte om man skal skrive applikasjoner til iOS inne i xcode? Hvordan er læringskurven for en som stort sett har holdt på med scripts og webutvikling?

    Svar:
    Hei Yngve,

    Jeg ville startet med å søke etter iPhone development på iTunes University. Her er det mange timer video for alt fra nybegynnere til eksperter. I tillegg kan det være lurt å kjøpe en bok eller to. Noen synes språket Objective C er vanskelig. Andre synes det er fantastisk. Om du ikke liker ObjC, kan du bruke f.eks. Appcelerator og javascript for å lage iOS apper.
    Besvart: 15. mai 2012 16:20
  33. Spørsmål

    Spørsmål fra sab:

    Lurer på alle spørsmålene nevnt ovenfor her.
    Hvordan kan jeg tjene penger på mobilapplikasjoner?
    Hvilken eller hvilke mobiler skal jeg utvikle for?
    Hva kan jeg gjøre om jeg begynner fra null?
    Hva om jeg har en god idé til en app, men ikke kan lage det selv?
    Trenger jeg en utdannelse for å lage mobilapper eller kan jeg starte selv?
    Er design av apper viktig?

    Svar:
    Hei Sab,

    Kopi av tidligere svar:
    Det ble mange spørsmål på en gang, men her er svar på hver av de:

    Om å tjene penger på apper: Tradisjonelt til nå har det vært massemarkedet som spillutvikling og apper som brukes i dagliglivet som utviklere tjener penger på. Det er fremdeles mange apper man kan lage for massemarkedet, men det blir vanskeligere å komme inn på topplistene siden det er så mange som konkurrerer om kundene. En sikrere måte å tjene penger på, er å knytte til seg firmaer som er ute etter business-apper for sitt marked slik at de betaler deg. Ekstremt mange firmaer ønsker apper for sin bedrift, men har ennå ikke anskaffet disse.

    Hvilken eller hvilke mobiler skal jeg utvikle for: Om du utvikler på native måten er det greit å satse på én plattform. Personlig tror jeg det er lettere å tjene penger på iOS (iPhone/iPad) apper, siden iOS brukere har større toleranse for å betale for apper enn det Android brukere har (kun personlig mening). Utbredelsen av Windows Phone 7 har ikke kommet skikkelig igang, så jeg ville ventet litt med å utvikle for denne mobil-plattformen. Om du velger å bruke et kryss-plattform verktøy for å utvikle mobile apper (f.eks. HTML5/Sencha Touch 2, Flex Builder eller Appcelerator), så kan du stort sett utvikle appen en gang (en kodebase) og kjøre den på både iOS og Android.

    Hva om du har en god ide til en app, men ikke kan lage det selv: Her jeg arbeider, på Computas, kommer det ofte kunder som vet hva de vil ha men ikke hvordan de skal lage det. Både fra næringslivet, men også studenter. Da lager vi papir-prototyper sammen og disse kan bli brukt for å få investorer om det er behov for det. Deretter, lager vi appene slik kunden vil ha det. Så man kan begynne selv om man ikke har start-kapitalen i orden men kun en god idé.

    Om du trenger utdannelse for å lage mobilapper eller om man kan starte selv: Dersom du vil starte for deg selv, trenger du ingen utdannelse. Dersom du vil starte i et konsulentselskap eller lignende, kan det være en stor fordel å ha universitets-bakgrunn eller lang erfaring. På det stedet jeg jobber, har de fleste mastergrad. Dersom du vil begynne for deg selv, trenger du også å ha kundefokus. Det kan være lurt å ha kontakt med ett eller flere firmaer for å få startet. Det er nok ikke lurt å satse 100% på denne karrieren før man har noen faste kunder. Det finnes veldig mange kurs på nett. F.eks. iTunes university for å lære iOS utvikling. Her har du mange timer med kursing i utvikling fra noen av de beste lærerne i verden på dette området.

    Om design av apper er viktig: Ja! Dette er ekstremt viktig. Det er litt som å bygge et hus. Det første man forholder seg til, er det ytre. Om det ytre ikke tiltaler en, vil mange ikke begynne å se på det indre av huset. Dette gjelder spesielt i forbindelse med mobile applikasjoner siden en smart-telefonbruker er vant til at apper er ekstremt brukervennlige og responsive (kjører raskt). Om en app ikke ser lekker ut og føles bra, vil dessverre majoriteten av brukerne ikke ta appen i bruk. Det er viktig å gjøre seg kjent med design guiden for den aktuelle mobilen man skal utvikle for. Det finnes egen design guide for hver av iOS, Android og Windows Phone 7.
    Besvart: 15. mai 2012 16:21
  34. firmaer som lager applikasjoner?

    Spørsmål fra Arve.:

    hei, ser det er en god del diverse nettsider / firmaer som lager applikasjoner uten at det koster noe ( altså prosenter av hva applikasjonen tjener inn men koster ikke noe å få laget selve appen)

    fant en side som dette f.eks "automagi.no" og "fundedapps.com

    har du noe kjennskap til disse eller lignende sider?

    firmaer som lager applikasjoner uten å ta risiko med å investere noe. men deler det applikasjonen tjener inn osv.

    Svar:
    Hei Arve,

    Om din app selger 50.000 eksemplarer og du tar 7 kr per stk = 350.000, så vil Apple (om du velger å gå for AppStore) ta 30 %. Du står igjen med 245000. Så tar fundeapps.com 75 % av dette igjen og du står igjen med 61250. Det er litt penger igjen, men jeg ville hatt en god kontrakt med firmaet. Det å overlate sine ideer til andre er en risiko i seg selv, så en kontrakt er på sin plass.

    Jeg har ikke mye kjennskap til denne typen firmaer, men ville anbefalt deg å utvikle selv så du har fulle rettigheter til app’en.
    Besvart: 15. mai 2012 16:21
  35. Hvordan kommer jeg igang

    Spørsmål fra Magnus:

    jeg har alt jeg trenger, men jeg aner ikke hvordan jeg skal kode, trenger hjelp, vet du om noen nettsider som hjelper meg med kodingen?

    Svar:
    Hei Magnus,

    Sjekk iTunes University for iOS utvikling.

    For WP7 utvikling:
    For helt ferske WP utviklere: http://msdn.microsoft.com/en-us/WP7TrainingCourse

    WP7 training course: http://msdn.microsoft.com/en-us/WP7MangoTrainingCourse

    Microsoft har også en introduksjonsvideo til WP7 applikasjonsutvikling: http://blogs.msdn.com/b/zxue/archive/2010/08/30/learn-how-to-develop-windows-phone-7-apps-in-12-hours.aspx

    Litt kodeeksempler: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff431744%28v=vs.92%29.aspx


    For Android, lær deg Java først via en bok eller nett-tutorial og Google etter "Native Android mobile apps."
    Besvart: 15. mai 2012 16:25
  36. HTML5

    Spørsmål fra Stian:

    Hei. Er god på java og har laget et par små apper til android, men vil gjerne lage til iphone også.Hvordan starte med html5? Hvilke programmer er best?

    Svar:
    Hei Stian,

    Jeg ville sjekket ut http://www.sencha.com/products/touch/
    Mange liker også jQueryMobile http://jquerymobile.com/
    Og PhoneGap: http://phonegap.com/ (for å få tilgang til mobilens native egenskaper/funksjoner)
    Besvart: 15. mai 2012 16:27
  37. Programmering?

    Spørsmål fra Vegard:

    Må mann kunne programmere for å lage Apps?

    Svar:
    Hei Vegard,

    Ja, det er ikke lett å lage apper uten bruke et programmeringsspråk. Det å begynne med Java, C# eller Objective C er en bra start.
    Besvart: 15. mai 2012 16:27
  38. Ingenting å gjøre i sommer

    Spørsmål fra Markus Gjengaar:

    Hei, Are. :)
    Jeg har aldri laget en app i mitt liv, og jeg har ingen spesiell god erfaring innen programmering til mobil.
    Denne sommeren har jeg ikke klart å få tak i en sommerjobb og ønsker derfor å lage en app til Android som jeg kanskje kan tjene litt penger på om det er mulig.
    Hva burde jeg gjøre? Burde jeg lære meg å programmere, eller skal jeg leie inn folk? Jeg kan sikkert investere noen lapper i et prosjekt om det må til.

    Svar:
    Hei Markus,

    Det er nok lurt av deg å se på språket Java først og se om du liker det. Om du trives med dette, kan du begynne å Google på "Android mobile development". Det finnes flere gode bøker om dette også. Her er en oversikt over top 5 bøker for Android utvikling: http://mobiledevices.about.com/od/reviewsandmore/tp/Top-5-Books-On-Android-App-Development.htm
    Om du har lyst å lære direkte fra nettet, kan du for eksempel se på denne guiden: http://developer.android.com/guide/index.html
    Besvart: 15. mai 2012 16:28
  39. Begynne med og lære seg

    Spørsmål fra øyvind:

    Hvordan skal man løre seg og programmere til androdi

    Svar:
    Hei Øyvind,

    Det er nok lurt av deg å se på språket Java først og se om du liker det. Om du trives med dette, kan du begynne å Google på "Android mobile development". Det finnes flere gode bøker om dette også. Her er en oversikt over top 5 bøker for Android utvikling: http://mobiledevices.about.com/od/reviewsandmore/tp/Top-5-Books-On-Android-App-Development.htm

    Om du har lyst å lære direkte fra nettet, kan du for eksempel se på denne guiden: http://developer.android.com/guide/index.html
    Besvart: 15. mai 2012 16:28
  40. Mobilutvinkling

    Spørsmål fra Ivan B:

    Hei!
    Jeg har lyst å bli apputvikler, Xcode er ikke aktuelt enda, så

    Innenfor Android hvordan vil jeg kunne tjene penger på det?
    Har du en idé hvordan man kan få sin første idé?
    Hva er det beste (minst bugs) programmet du vet om til å utvikle for android?
    Må man bruke penger for å tjene penger?

    Vet det var en del spm, men bedre i ett innlegg enn å lage flere :)

    Svar:
    Hei Ivan,

    Jeg skjønner at du har lyst til å begynne med Android utvikling først. Det kan være enklere å starte med Android utvikling for mange. Det har vært lettere å tjene penger på iOS apper enn Android apper siden iOS brukere har en tendens til å være mere villige til å betale for apper. Du kan vurdere å benytte annonser i app’en. Det er det flere som tjener gode penger på i Norge.

    Om du lager en Android business-app for en bedrift, så er det bedriften som betaler deg for å lage app’en og du trenger ikke tenke på å få app’en inn på topp-lister for å tjene penger på den. Etterhvert som du opparbeider deg et godt rykte, vil du få flere oppdrag og kan kanskje til slutt tjene gode penger på denne måten.

    De beste ideene for massemarkedet (vanlige forbrukere) får man ut fra egne behov. Når du tenker "Jeg skulle ønske jeg hadde en app som....". Da har du en bra start.

    Appcelerator Titanium har hatt rykte på seg for å være litt bug-ete i forhold til bl.a. minne-lekkasjer. Dette er på veg til å bli bedre og verktøyet har kommet ut i versjon 2 nettopp. Om du går for native utvikling med f.eks. Eclipse så skulle det være stabilt.
    Besvart: 15. mai 2012 16:32
  41. Hva om jeg har en god idé til en app, men ikke kan lage det selv?

    Spørsmål fra Thomas:

    Hva om jeg har en god idé til en app, men ikke kan lage det selv?

    Svar:
    Hei Thomas,

    Da kan du lage en kontrakt med et firma som gjør at firmaet ikke kan ta ideen din (og du ikke trenger å være redd for at den blir tatt). En mulighet er da å få hjelp av firmaet til å lage design (en presentasjon med hvordan skjermbildene i app’en vil se ut og oppføre seg) og bruke dette til å få investorer. Så kan du bruke pengene til å få app’en utviklet ferdig.
    Besvart: 15. mai 2012 16:32
  42. Java eller andre programmeringsspråk

    Spørsmål fra Marius:

    Fungerer det like bra å programmere apper i Java hvis man kan litt Java, eller er det ulemper ved Java som gjør det mer aktuelt å lære seg f.eks. C++?

    Svar:
    Hei Marius,

    Ja, det er en god ide å starte med Java. Da kan du lage native Android apper. Jeg synes personlig C++ er vanskeligere enn Java. Det kan være en god ide å lære seg C# etter man kan Java godt. Det er ofte behov for C# utviklere i konsulent-bransjen.
    Besvart: 15. mai 2012 16:33
  43. Hvordan?

    Spørsmål fra Oskar:

    Jeg lurer på hva slags programmer man må ha, for å lage en app??

    Svar:
    Hei Oskar,

    Her er kopi fra et tidligere svar på samme spørsmål:
    For iOS native utvikling bruker du verktøyet XCode fra Apple og språket Objective C. For Android native utvikling bruker du f.eks. verktøyet Eclipse og språket Java. For Windows Phone 7 bruker du Visual Studio og språket C#. Om du velger å bruke HTML5/Javascript så kan du velge fritt mellom flere standard utviklingsverktøy. Språket er da javascript med CSS/HTML.
    Besvart: 15. mai 2012 16:36
  44. Android utvikling

    Spørsmål fra Jod-R:

    Hvordan er det best å starte fra bunnen av med å utvikle apps til android?

    Fra bunnen av mener jeg at man ikke kan noe særlig med programming. Hvilket spårk er best med tilhørende programmvare.

    Svar:
    Hei Jod-R,

    Personlig liker jeg Java veldig godt. Java brukes som språket for native utvikling av Android apper. Mange språk likner på Java, så jeg ville begynt å lære meg det. Deretter ville jeg sett på hvordan man bruker Java i mobil sammenheng.

    Se denne boka om native Android utvikling:http://www.amazon.com/Professional-Android-Application-Development-Programmer/dp/0470565527

    Og her er en god kilde på nettet:
    http://developer.android.com/index.html
    Besvart: 16. mai 2012 10:29
  45. Hvordan kommer man i gang

    Spørsmål fra Egil Aanstad:

    Hvordan stater man med å utvikle mobilapper når man ikke er utvikler fra før av?

    Svar:
    Hei Egil,

    Om du aldri har programmert noe, kan det være lurt å lære seg et programmeringsspråk. Jeg ville startet med å lære meg Java eller C#. Det finnes mange bøker for å lære seg disse programmeringsspråkene. Etter du kan språket, ville jeg begynt å se på Android utvikling, der du kan bruke Java, eller Windows Phone 7 der du kan bruke C#.
    For Android native utvikling kan du se på:
    http://developer.android.com/index.html

    Og for en god bok om Android native utvikling kan du f.eks. se på denne:
    http://www.amazon.com/Professional-Android-Application-Development-Programmer/dp/0470565527

    Om du vil utvikle native app’er for iOS (iPhone og iPad), trenger du å lære deg et programmeringsspråk som heter Objective C. Jeg synes personlig det er en del vanskeligere enn Java og C#, så jeg ville ikke begynt med det (men jeg vet det er noen som er uenig).
    Besvart: 16. mai 2012 11:26
  46. Hva kan jeg gjøre om jeg begynner fra null?

    Spørsmål fra Christopher:

    Hva kan jeg gjøre om jeg begynner fra null?

    Svar:
    Hei Christopher,

    Dette er kopi fra tidligere spørsmål om samme tema:
    Om du aldri har programmert noe, kan det være lurt å lære seg et programmeringsspråk. Jeg ville startet med å lære meg Java eller C#. Det finnes mange bøker for å lære seg disse programmeringsspråkene. Etter du kan språket, ville jeg begynt å se på Android utvikling, der du kan bruke Java, eller Windows Phone 7 der du kan bruke C#.
    For Android native utvikling kan du se på:
    http://developer.android.com/index.html

    Og for en god bok om Android native utvikling kan du f.eks. se på denne:
    http://www.amazon.com/Professional-Android-Application-Development-Programmer/dp/0470565527

    Om du vil utvikle native app’er for iOS (iPhone og iPad), trenger du å lære deg et programmeringsspråk som heter Objective C. Jeg synes personlig det er en del vanskeligere enn Java og C#, så jeg ville ikke begynt med det (men jeg vet det er noen som er uenig).
    Besvart: 16. mai 2012 11:27
  47. Hvordan tjene penger på apper?

    Spørsmål fra Vebjørn Grønningen:

    Hvordan kan jeg tjene penger på mobilapplikasjoner?
    Hvilken eller hvilke mobiler skal jeg utvikle for?
    Hva kan jeg gjøre om jeg begynner fra null?
    Hva om jeg har en god idé til en app, men ikke kan lage det selv?
    Trenger jeg en utdannelse for å lage mobilapper eller kan jeg starte selv?
    Er design av apper viktig?

    Svar:
    Hei Vebjørn,

    Kopi av tidligere svar på samme tema:
    Om å tjene penger på apper: Tradisjonelt til nå har det vært massemarkedet som spillutvikling og apper som brukes i dagliglivet som utviklere tjener penger på. Det er fremdeles mange apper man kan lage for massemarkedet, men det blir vanskeligere å komme inn på topplistene siden det er så mange som konkurrerer om kundene. En sikrere måte å tjene penger på, er å knytte til seg firmaer som er ute etter business-apper for sitt marked slik at de betaler deg. Ekstremt mange firmaer ønsker apper for sin bedrift, men har ennå ikke anskaffet disse.

    Hvilken eller hvilke mobiler skal jeg utvikle for: Om du utvikler på native måten er det greit å satse på én plattform. Personlig tror jeg det er lettere å tjene penger på iOS (iPhone/iPad) apper, siden iOS brukere har større toleranse for å betale for apper enn det Android brukere har (kun personlig mening). Utbredelsen av Windows Phone 7 har ikke kommet skikkelig i gang, så jeg ville ventet litt med å utvikle for denne mobil-plattformen. Om du velger å bruke et kryss-plattform verktøy for å utvikle mobile apper (f.eks. HTML5/Sencha Touch 2, Flex Builder eller Appcelerator), så kan du stort sett utvikle appen en gang (en kodebase) og kjøre den på både iOS og Android.

    Hva om du har en god ide til en app, men ikke kan lage det selv: Her jeg arbeider, på Computas, kommer det ofte kunder som vet hva de vil ha men ikke hvordan de skal lage det. Både fra næringslivet, men også studenter. Da lager vi papir-prototyper sammen og disse kan bli brukt for å få investorer om det er behov for det. Deretter, lager vi app’ene slik kunden vil ha det. Så man kan begynne selv om man ikke har start-kapitalen i orden men kun en god idé.

    Om du trenger utdannelse for å lage mobil-apper eller om man kan starte selv: Dersom du vil starte for deg selv, trenger du ingen utdannelse. Dersom du vil starte i et konsulentselskap eller lignende, kan det være en stor fordel å ha universitets-bakgrunn eller lang erfaring. På det stedet jeg jobber, har de fleste master-grad. Dersom du vil begynne for deg selv, trenger du også å ha kundefokus. Det kan være lurt å ha kontakt med ett eller flere firmaer for å få startet. Det er nok ikke lurt å satse 100 % på denne karrieren før man har noen faste kunder. Det finnes veldig mange kurs på nett. F.eks. iTunes University for å lære iOS utvikling. Her har du mange timer med kursing i utvikling fra noen av de beste lærerne i verden på dette området.

    Om design av apper er viktig: Ja! Dette er ekstremt viktig. Det er litt som å bygge et hus. Det første man forholder seg til, er det ytre. Om det ytre ikke tiltaler en, vil mange ikke begynne å se på det indre av huset. Dette gjelder spesielt i forbindelse med mobile applikasjoner siden en smart-telefon bruker er vant til at apper er ekstremt brukervennlige og responsiv (kjører raskt). Om en app ikke ser lekker ut og føles bra, vil dessverre majoriteten av brukerne ikke ta app’en i bruk. Det er viktig å gjøre seg kjent med design guiden for den aktuelle mobilen man skal utvikle for. Det finnes egen design guide for hver av iOS, Android og Windows Phone 7.
    Besvart: 16. mai 2012 11:27
  48. Zpas

    Spørsmål fra Nero:

    Hva slags programvare, trenger jeg for å utvikle en app?

    Svar:
    Hei Nero,

    Her er kopi fra svar på samme spørsmål:
    For iOS native utvikling bruker du verktøyet XCode fra Apple og språket Objective C. For Android native utvikling bruker du f.eks. verktøyet Eclipse og språket Java. For Windows Phone 7 bruker du Visual Studio og språket C#. Om du velger å bruke HTML5/JavaScript så kan du velge fritt mellom flere standard utviklingsverktøy. Språket er da JavaScript med CSS/HTML.
    Besvart: 16. mai 2012 11:32
  49. Programvare til å utvikle til android?

    Spørsmål fra ZPAS:

    Hva slags programvare, trenger jeg for å utvikle en app til android?

    Svar:
    Hei ZPAS, :)

    For Android native utvikling bruker du f.eks. verktøyet Eclipse og språket Java. Du kan også lage Android app'er med andre verktøy som f.eks. Appcelerator Titanium eller Flex. Du kan også gå for HTML5/Sencha Touch 2 sammen med PhoneGap om du heller vil lage HTML5 apper.
    Besvart: 16. mai 2012 11:33
  50. God idé, men lite utviklingskunnskap

    Spørsmål fra Gründeren:

    Hei,

    Hvordan skal man gå frem hvis man har en god idé til en app, men ikke kan utvikle den selv? Har skrevet teoretisk om appen, som funkjsonalitet og forretningsmodell, men mangler utviklerkompetanse og penger.

    Takk for tips!

    Svar:
    Hei Gründeren,

    Her jeg arbeider, på Computas, kommer det ofte kunder som vet hva de vil ha men ikke hvordan de skal lage det. Som regel fra næringslivet, men også studenter. Da lager vi prototyper sammen og disse kan bli brukt for å få investorer om det er behov for det. Deretter, lager vi app’ene slik kunden vil ha det. Så man kan begynne selv om man ikke har start-kapitalen i orden men kun en god idé.

    Det kan være lurt å skrive en kontrakt med firmaet du vil presentere ideen for på forhånd, slik at du ikke trenger å være redd for at din ide skal komme på avveie.
    Besvart: 16. mai 2012 11:34
  51. Utdanning

    Spørsmål fra Ole Christian:

    Hei! Til høsten har jeg søkt meg inn på samtlige data / it linjer i Bergen, men master i data som øverste ønske. Jeg ønsker å gå veien til mobil applikasjoner og tror master i data er den rette veien å gå. Er dette noe du er enig i?

    Om du skal se 10-15 år fram i tid, vil du da tro at mobil applikasjoner er et mindre eller større marked? Na de siste årene har jo dette eksplodert, men vil denne boblen også sprekke slik som alle andre bobler eller vil vi forsatt bruke mobile enheter i dagliglivet?

    På forhånd takk

    Svar:
    Hei Ole Christian,

    Flott at du har søkt deg inn på IT. Master i Data er en sold vei å gå. Norge trenger gode IT utviklere og det regnes som en utdannelse som gir deg sikker jobb med god inntekt når du har Master innen Data.

    Jeg tror at mobile applikasjoner absolutt er framtiden. På et eller annet tidspunkt ser jeg for meg at mobilene som alltid er med oss blir så kraftige at vi kun trenger disse. Dette er selvfølgelig avhengig av at mobilene integreres bedre sammen med oss mennesker, så vi får briller med skjermer i og at brillene detekterer håndbevegelser, og at de kanskje til og med kan oppdage hva vi tenker til en viss grad. Da trenger vi ikke ha en maskin hjemme eller på jobb. Og da er mobile applikasjoner det eneste vi trenger. Så om noe eller alt av dette går i oppfyllelse (Du kan begynne med å se på denne lenken om det som kan bli framtiden http://www.teknofil.no/artikler/se-hvordan-googles-databriller-virker/108234)

    Så jeg ser ikke for meg noe sprekk i mobile apper.
    Besvart: 16. mai 2012 11:34
  52. Vanskelig

    Spørsmål fra Travern:

    Hei, fra en som aldri har drevet med dette, hvor vanskelig er det å lage en app?

    Svar:
    Hei Travern, :)

    Om du ikke har programmert noe før, trenger du å lære deg et programmeringsspråk. Det kan være lurt å starte med Java eller C# (eller eventuelt javascript om du vil lage med HTML5). Når du har lært deg det, kan du begynne å se på selve mobil-utviklingen.

    Jeg vil si at det er litt vanskeligere å lage gode Web-applikasjoner enn det er å lage applikasjoner for desktop. Det er igjen litt vanskeligere å lage gode mobile apper enn det er å lage web-applikasjoner. Men dette er bare min personlige mening. Mange er sikkert uenig og det finnes mange måter å lage applikasjoner på. Noen er vanskeligere enn andre.

    Det aller viktigste er at man trenger et sterkt ønske om å bli app-utvikler. Da har man kommet ganske lang allerede. :)
    Besvart: 16. mai 2012 11:35
  53. Utvikling av samme app for iOS og Android

    Spørsmål fra Sverre:

    Hei,

    Kunne du fortalt meg hvordan dere går frem når dere skal lage en app som skal kjøres på både iOS og Android?
    Såvidt jeg har forstått må GUI være hhv. Obj-C og java, men begge plattformer kan kjøre c++ i bunnen?

    Svar:
    Hei Sverre,

    Spennende spørsmål.

    Her jeg jobber, på Computas, så bruker vi enten Sencha Touch 2 sammen med PhoneGap for å lage HTML5 løsninger for mobil, Flex, Xamarins Mono eller Appcelerator Titanium. Når man bruker et av disse verktøyene, kan man lage stort sett en kodebase og kjøre både på iOS og Android.

    Både for Android og iOS kan man kode deler av app’en i C++. Dette er ikke noe vi har fått bruk for enda og brukes når man vil ha bedre kontroll med mobilens egenskaper. Det vil bare være i helt spesielle tilfeller (f.eks. ytelses-årsaker) hvor man trenger å gjøre dette. Jeg tror ikke jeg vil anbefale noen å benytte C++ dersom de ikke har helt spesielle behov eller er veldig glad i lavnivå-programmering.
    Besvart: 16. mai 2012 12:30
  54. Windows Phone 7 og Android

    Spørsmål fra Alex:

    Hva er dine tanker rundt utvikling for Windows Phone 7? Har jobbet med plattformen i native en stund nå og er veldig imponert. Hvilke nevneverdige forskjeller er det mellom utvikling for Windows Phone 7 og Android annet enn programmeringsspråk? Java kan jeg.

    Svar:
    Hei Alex,

    Som du sikkert vet, er det veldig greit å utvikle til Windows Phone 7 (WP7). Man bruker C# som språk og det er relativt enkelt å lage app'er. Det som er viktig, er å forsøke å holde seg til WP7 sin design guide som er ganske forskjellig fra Android og iOS sin design guide.

    Windows Phone 7 native utvikling:
    Design guide: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/hh202915(v=VS.92).aspx
    Verktøy for utvikling: Visual Studio
    Programmeringsspråk: C#

    Android native utvikling:
    Design guide: http://developer.android.com/design/index.html
    http://developer.android.com/guide/practices/ui_guidelines/activity_task_design.html
    Verktøy for utvikling: Eclipse (Gratis) eller IntelliJ Community Edition (Gratis)
    Programmeringsspråk: Java

    iOS (iPhone/iPad) native utvikling:
    Design guide: http://developer.apple.com/library/ios/#documentation/UserExperience/Conceptual/MobileHIG/Introduction/Introduction.html
    Verktøy for utvikling: XCode
    Programmeringsspråk: Objective C
    Maskinvarekrav: Må ha en Mac.
    Andre krav: Må være registrert utvikler hos Apple for å legge ut apper på AppStore. Koster 99$ i året.

    Det virker som om kundene vegrer seg litt for å bestille Windows Phone 7 versjon av app’ene. Jeg regner med at det er fordi mobilen ikke er så utbredt enda. Vi får se hvordan det går framover med salget.
    Besvart: 16. mai 2012 14:01
  55. Betaling

    Spørsmål fra Alex:

    Hvilken betalingsform bruker de ulike appmarkedene? Hvilke økonomiske faktorer bør en selvstendig apputvikler være kjent med?

    Svar:
    Hei Alex,

    På Apples AppStore aksepterer de kredittkort utstedt av banker i Norge, betaling gjennom ClickandBuy, iTunes-kort, iTunes Store Gavekort, Innholds-koder og månedsgaver.

    På Google Playstore har de for noen land mulighet for å betale direkte via mobilregningen (direct billing), man kan bruke de vanlige kredittkortene American Express, MasterCard, Visa, Visa Electron og Discover.

    På Windows Phone 7 Marketplace, aksepterer de de vanligste kredittkort i tillegg til direct billing i noen land. De støtter også PayPal.

    En selvstendig app-utvikler som jobber kun som app-utvikler trenger nok å legge seg opp litt penger i tider med mye oppdrag for å ta høyde for at det kan gå noe tid mellom oppdragene. Det er ikke alle som klarer å tjene gode penger på apper for massemarkedet. Det kan være lurt å se til bedrifter for å hjelpe de med deres behov.
    Besvart: 16. mai 2012 14:02
  56. Utvikler

    Spørsmål fra T.Sørebø:

    Hei,

    Som kunde - Hvem kan jeg henvende meg til om jeg har en app idè ?

    Altså, jeg har en idè å vil at andre skal lage denne.

    Hvor finner jeg seriøse aktører som kan utvikle en app for meg?

    Har inntrykk av at jeg kommer over mange useriøse.
    Vil ikke spre idène mine.

    Så hvem tar på seg slikt?

    Svar:
    Hei Sørebø,

    Som kunde kan du kontakte flere aktuelle firmaer og be om å få informasjon om firmaer om du er usikker. Se på antall år med mobil-utvikling, antall ansatte som kan mobilutvikling, erfaring osv. Du kan også be om å få et møte der dere snakker om mulighetene uten at du prater konkret om din ide. Be om å få en visning i lokalene så du kan danne deg et inntrykk selv. Når du har bestemt deg for noen du vil samarbeide med, kan du skrive en enkel kontrakt med de slik at du ikke trenger å være trygg på at din ide forblir hemmelig selv om dere begynner å arbeide med den. De finnes mange aktuelle firmaer og det varierer ut fra hvilken type app det er snakk om. Ta gjerne kontakt så kan jeg guide deg til et firma som passer.
    Besvart: 16. mai 2012 14:02
  57. Utvikle for kunder eller utvikle egne idéer?

    Spørsmål fra Aksel:

    Hei!

    Si at man har samlet et lite team med personer som har den nødvendige tekniske og funksjonelle kompetanse samt til å effektivt utvikle apps, samt har fått på plass en arbeids-struktur og organisering som fungerer. Ville du satset på å utvikle "egne" apps, dvs gode idéer man selv har og vil sette til livs, eller ville du satset på å apputvikling som tjeneste, altså for kunder?

    Jeg vil anta at på kort sikt er det mest penger å hente på sistnevnte, men at om man (etter noen forsøk sannsynligvis) lykkes med en egen app vil dette kunne gi langt større inntekter?

    Takk for innspill!

    Svar:
    Hei Aksel,

    Jeg ville primært satset på å utvikle for å kunder for å kunne ha et fast levebrød og brukt tiden når man ekstra tid eller eventuelt ikke har oppdrag til å lage egne apper. Men om man har en egen app som begynner å generere penger, kan man jo satse mere på denne over tid og fase ut business app’ene om man vil eller skalere opp med flere ansatte. Det gjelder å sikre seg inntekt.
    Besvart: 16. mai 2012 14:03
  58. Scratch

    Spørsmål fra TeipA:

    Hei.

    Finnes det en Scratchlignende program til å lage app for Android?

    Vet Google hadde noe lignende før, men har ikke funnet dette igjen. Dette er perfekt for å lage ENKLE apper, uten å kunne programmere.

    Svar:
    Hei TeipA,

    Ja, du tenker nok på App Inventor. Det var ikke noen stor suksess. Det er MIT som eier App Inventor nå. Det er ikke lett å lage akkurat det man vil ha om man ikke programmerer litt.
    Besvart: 16. mai 2012 14:03
  59. app og bedrift

    Spørsmål fra Erik:

    hvis jeg har et forslag til en app som en stor bedrift kunne hatt bruk for, hva burde jeg gjøre?

    Svar:
    Hei Erik,

    Det beste er å kontakte de og fortelle at du vil ha et møte med de. Skriv en kontrakt med de for å unngå at de tar ideen din og vis den fram. Da er det en stor fordel om du har noen skisser av hvordan app’en kommer til å se ut eller om du kan demonstrere en kjørbar prototype. Det lønner seg å ligge langt foran kunden og ikke fortelle alt. Du kan også fortelle at du har noen flere ideer som du kan komme med dersom de er interessert i å inngå en avtale med deg.
    Besvart: 16. mai 2012 14:04
  60. "Apps" om 6 år?

    Spørsmål fra Aksel:

    Hvordan tror du "app"-markedet ser ut om 6 år? Vil vi ha utviklerhus og selvstendige utvikler som produserer apps tilsvarende i dag (men i større antall antageligvis)?
    Jeg ser kanskje for meg at app-konseptet vil dø litt ut, og at det som er tilgjengelig på nett vil være tilgjengelig på mobil, rett og slett fordi å ikke ha tilstedeværelse på mobil vil være svært uheldig. Det er jo nærliggende å anta at å utvikle mobile grensesnitt for tradisjonelle web-apps blir lettere og lettere, dvs gapet mellom de to platformene blir mindre. Som sådan er det kanskje ikke like verdifullt med kun "app-utvikling" som spesialitet om 5-10 år?

    Svært spent på dine tanker rundt dette!

    Svar:
    Hei Aksel,

    Jeg er ganske sikker på at det går mot noe som erstatter apper som f.eks. HTML5/JavaScript. Om 6 år bør det ikke være nødvendig å ha installer-bare apper lenger. Men antallet personer som utvikler for mobil, ser jeg for meg er større om seks år. Det blir nok ikke så lett å tjene penger på apper for massemarkedet, men for firmaer kan man tjene penger. På samme måte som det er for web-apper i dag. Det å utvikle en mobil applikasjon om seks år håper jeg er betydelig enklere enn i dag og jeg håper det finnes noen få vanlige måter å gjøre dette på. Jeg gleder meg til å se i 2018 om det stemmer. :)
    Besvart: 16. mai 2012 14:05
  61. HTML5 eller?

    Spørsmål fra Knut:

    Hei,

    Jeg har lenge lurt på om jeg skal prøve å lage en app av en idé jeg har gått med, jeg har allerede skrevet app-en som desktop applikasjon i Java.

    Spørsmålet blir dermed om jeg burde basere app-en på det eksisterende Java-bibloteket, eller muligens implementere den til en JSP / Web service og lage en HTML5 app?

    Førstnevnte er jo veldig greit mtp. Android-app, men så vidt jeg vet hjelper det trist lite om jeg vil ha app-en til IOS også?

    Svar:
    Hei Knut,

    Jeg tror jeg ville satset på Rest tjenester på serversiden. Dette skulle fungere på iOS, Android og WP7 native apper. Det vil også fungere med Rest om du velger å bruke HTML5 med f.eks. Sencha Touch 2.
    Besvart: 16. mai 2012 14:05
  62. Rettigheter

    Spørsmål fra Espen:

    Hvordan opptrer man i forhold til rettigheter, der man bruker kode eller lignende for å bruke deler av maskinvare som GPS kamera o.l. Feks. kodeker for og algoritmer når man lager medie apper kamera, type: 360 kamera og slikt.

    Mulig noe krøkkete skrevet, men man kan vel bruke ting som er laget før, men tilpasse på en slik måte at det er mer brukervennlig o.l. *.jpg funker jo allerede men hvilke rettigheter har man å forholde seg til?

    Svar:
    Hei Espen,

    Når man lager en App, kan man velge hvilke rettigheter app’en skal få. Om den f.eks. skal få bruke kamera, lydopptak, gå i bakgrunnen, akselerometer osv. Om du skulle få lyst til å f.eks. lage en app som bruker kamera og forbedrer det på en eller annen måte, har du lov til det. Du kan f.eks. lage en app som bruker ulike filtrere til å gjøre bildene bedre. Håper det var svar nok. Om ikke, kan du bare spørre igjen. :)
    Besvart: 16. mai 2012 14:06
  63. Hei, Are

    Spørsmål fra Andreas Lien:

    Jeg lurte på om du hadde laget noen eller vet om noen videoer på norsk som beskriver hvordan man kan lage gode apper?

    Svar:
    Hei Andreas,

    Dette var en god ide. Jeg vet ikke om noen på norsk, men å legge ut noen enkle videoer på norsk hadde vært lurt. Det skal jeg gjøre når tiden strekker til. Jeg vet ikke om noen andre som har gjort det selv om du jo kan ta et søk på Vimeo og YouTube for sikkerhets-skyld.
    Besvart: 16. mai 2012 14:06
  64. spørsmål

    Spørsmål fra georg:

    Kva er ein bra app?
    Hvordan kan jeg tjene penger på mobilapplikasjoner?
    Hvilken eller hvilke mobiler skal jeg utvikle for?
    Hva kan jeg gjøre om jeg begynner fra null?
    Hva om jeg har en god idé til en app, men ikke kan lage det selv?
    Trenger jeg en utdannelse for å lage mobilapper eller kan jeg starte selv?
    Er design av apper viktig
    kor møje kan man tjene på ein bra app?

    Svar:
    Hei Georg,

    Kopi fra tidligere svar som svare på det meste:

    Om å tjene penger på apper: Tradisjonelt til nå har det vært massemarkedet som spillutvikling og apper som brukes i dagliglivet som utviklere tjener penger på. Det er fremdeles mange apper man kan lage for massemarkedet, men det blir vanskeligere å komme inn på topplistene siden det er så mange som konkurrerer om kundene. En sikrere måte å tjene penger på, er å knytte til seg firmaer som er ute etter business-apper for sitt marked slik at de betaler deg. Ekstremt mange firmaer ønsker apper for sin bedrift, men har ennå ikke anskaffet disse.

    Hvilken eller hvilke mobiler skal jeg utvikle for: Om du utvikler på native måten er det greit å satse på én plattform. Personlig tror jeg det er lettere å tjene penger på iOS (iPhone/iPad) apper, siden iOS brukere har større toleranse for å betale for apper enn det Android brukere har (kun personlig mening). Utbredelsen av Windows Phone 7 har ikke kommet skikkelig i gang, så jeg ville ventet litt med å utvikle for denne mobil-plattformen. Om du velger å bruke et kryss-plattform verktøy for å utvikle mobile apper (f.eks. HTML5/Sencha Touch 2, Flex Builder eller Appcelerator), så kan du stort sett utvikle appen en gang (en kodebase) og kjøre den på både iOS og Android.

    Hva om du har en god ide til en app, men ikke kan lage det selv: Her jeg arbeider, på Computas, kommer det ofte kunder som vet hva de vil ha men ikke hvordan de skal lage det. Både fra næringslivet, men også studenter. Da lager vi papir-prototyper sammen og disse kan bli brukt for å få investorer om det er behov for det. Deretter, lager vi app’ene slik kunden vil ha det. Så man kan begynne selv om man ikke har start-kapitalen i orden men kun en god idé.

    Om du trenger utdannelse for å lage mobil-apper eller om man kan starte selv: Dersom du vil starte for deg selv, trenger du ingen utdannelse. Dersom du vil starte i et konsulentselskap eller lignende, kan det være en stor fordel å ha universitets-bakgrunn eller lang erfaring. På det stedet jeg jobber, har de fleste master-grad. Dersom du vil begynne for deg selv, trenger du også å ha kundefokus. Det kan være lurt å ha kontakt med ett eller flere firmaer for å få startet. Det er nok ikke lurt å satse 100 % på denne karrieren før man har noen faste kunder. Det finnes veldig mange kurs på nett. F.eks. iTunes University for å lære iOS utvikling. Her har du mange timer med kursing i utvikling fra noen av de beste lærerne i verden på dette området.

    Om design av apper er viktig: Ja! Dette er ekstremt viktig. Det er litt som å bygge et hus. Det første man forholder seg til, er det ytre. Om det ytre ikke tiltaler en, vil mange ikke begynne å se på det indre av huset. Dette gjelder spesielt i forbindelse med mobile applikasjoner siden en smart-telefon bruker er vant til at apper er ekstremt brukervennlige og responsiv (kjører raskt). Om en app ikke ser lekker ut og føles bra, vil dessverre majoriteten av brukerne ikke ta app’en i bruk. Det er viktig å gjøre seg kjent med design guiden for den aktuelle mobilen man skal utvikle for. Det finnes egen design guide for hver av iOS, Android og Windows Phone 7.
    Besvart: 16. mai 2012 14:06
  65. Hvilken kryss-plattform løsning er best?

    Spørsmål fra Børge Rødsjø:

    Heisann,

    Hvilken kryss-plattform løsning synes du er best?

    Selv har jeg erfaringer med å bruke Xamarin Mono for Touch og Mono for Android.

    Jeg ser at du lister opp Sencha Touch , PhoneGap, HTML5, Flex, Appcelerator Titanium etc. Jeg visste ikke at det var så mange?

    Svar:
    Hei Børge,

    Personlig liker jeg Flex Builder og Appcelerator Titanium best. Men man må alltid se på hvilket verktøy som passer best for den aktuelle appen man skal bygge. Alt for mange velger det samme verktøyet uavhengig av hvilken type app de skal lage. Velger man feil verktøy, kan det blir som å velge hammer for å kutte en planke. :)
    Besvart: 16. mai 2012 14:11

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen