TEST: Apps til bilnavigasjon

Test Apps til bilnavigasjon

GPS-mobilen er din beste kartleser

For 65 kroner kan du få en suveren navigasjonsløsning.

Einar Eriksen noterer iherdig resultatene fra iPhone-appene.
Einar Eriksen noterer iherdig resultatene fra iPhone-appene.
Frem til de siste årene har dedikerte GPS-enheter vært den eneste måten å få digital karthjelp i bilen. Her Garmins heftige Nüvi 3760.
Frem til de siste årene har dedikerte GPS-enheter vært den eneste måten å få digital karthjelp i bilen. Her Garmins heftige Nüvi 3760.

GPS-mottakere i bilen har blitt veldig populært. Du slipper å håndtere store kart, og du kan få instruksjoner for hver sving du skal ta. Den siste tiden har mobiltelefonene våre blitt et vel så godt alternativ til de store og kostbare GPS-boksene.

Så godt som alle nye smartmobiler har GPS innebygget, og de fleste har også store skjermer som har plass til mye informasjon og som er enkle å betjene. Samtidig har utviklingen på mobile applikasjoner gått med stormskritt, og det er i dag en bråte navigasjons-apper å velge mellom.

Alltid oppdatert

En stor fordel med disse sammenliknet med en vanlig GPS-enhet er at mange av dem tilbyr oppdaterte kart og varsling ved trafikkuhell og andre hendelser. Dette er supert for deg som kjører rundt tette bygater der enveiskjøringene skifter retning fra dag til dag.

Det er også fin ting at du med flere av appene kan hente adresser rett ut av telefonboken, og velge å kjøre til kontakten. Adresser du finner i e-post, eller på internett lar seg også lett kopiere inn i navigasjons-appen.

Ikke minst har du allerede med deg mobilen i lomma, så du slipper å drasse på en ekstra dings.

Vi har testet en rekke av GPS-telefonene på markedet, og 12 av de viktigste navigasjonsapplikasjonene for å finne den mest brukervennlige og praktiske løsningen.

Testvinnerne

Applikasjon Plattform Brukervennlighet Funksjoner Pris Kart Totalkarakter

TomTom

419 kroner Norden

Navv

65 kroner Norden

Ndrive

156 kroner Norden

Disse nådde ikke helt opp

Applikasjon Plattform Brukervennlighet Funksjoner Pris Kart Totalkarakter

Copilot

139 kroner Norden

Sygic Aura

209 kroner Norden

Navmii

29 kroner Norge

Waze

Gratis Verden

Navdroyd

39 kroner Verden

Navigon

470 kroner Norden

Roadee

11 kroner Verden

Mobilprodusentenes apper

Applikasjon Brukervennlighet Funksjoner Pris Kart Totalkarakter

HTC Premium

209 kroner Norden

Nokia Ovi Maps

Gratis Verden
Slik ser TomToms navigasjonsbilde ut. Ryddig og lettfattelig.
Slik ser TomToms navigasjonsbilde ut. Ryddig og lettfattelig.
På iPhone 4 gjør også Navv en fantastisk jobb. Til å bare koste 65 kroner er Navv et realt røverkjøp.
På iPhone 4 gjør også Navv en fantastisk jobb. Til å bare koste 65 kroner er Navv et realt røverkjøp.
Samsung Galaxy S II er den heftigste telefonen på markedet, og den har den beste skjermen vi har sett. Sammen med Ndrive er den en utmerket navigasjonshjelp.
Samsung Galaxy S II er den heftigste telefonen på markedet, og den har den beste skjermen vi har sett. Sammen med Ndrive er den en utmerket navigasjonshjelp.

De beste GPS-telefonene

Når du skal bruke en telefon som GPS-hjelp i bilen, er det noen ting som er spesielt viktige. At skjermen er stor og god er svært viktig. At det fins et godt utvalg GPS-applikasjoner for telefonen er også viktig.

De to beste mobilene for GPS-bruk i bil er Apples iPhone 4 og Samsungs flaggskiptelefon Galaxy S II. iPhone 4 har egentlig litt liten skjerm til formålet, men den er alene om å kunne kjøre en av de to beste GPS-applikasjonene på markedet.

iPhone 4 har omfattende tilgang på applikasjoner, og er en av de beste underholdningstelefonene på markedet. I vår test kom den litt til kort på de grunnleggende telefonfunksjonene, og den har derfor ikke toppkarakter.

Til tross for noen svakheter er kombinasjonen av TomTom-appen og iPhone 4 den beste i testen når det kommer til nyttige funksjoner, og den er derfor en vinner på dette området. Den er også enkel å bruke, til tross for at skjermen som nevnt ikke er så stor som vi kanskje skulle ønske.

Samsung Galaxy S II er mye bedre når det kommer til grunnleggende telefonfunksjoner enn iPhone 4. I tillegg til å være en knakende god telefon har også Galaxy S II den beste mobilskjermen på markedet i dag. Her er farger og lysstyrke i absolutt toppklasse, og skjermen er også betydelig større slik at du slipper å fomle for mye når du skal betjene GPS-applikasjonen.

Les testene av de to vinnerne:

Slik ser TomToms navigasjonsbilde ut. Ryddig og lettfattelig.
Slik ser TomToms navigasjonsbilde ut. Ryddig og lettfattelig.
TomTom laster automatisk ned oppdateringer i kartene for deg.
TomTom laster automatisk ned oppdateringer i kartene for deg.

Testvinner: TomTom

TomToms iPhone-applikasjon er en av de aller beste GPS-applikasjonene når det kommer til selve navigeringshjelpen. Dersom du har behov for alle funksjonene appen kan by på er den den aller beste i testen – men den er også en av de dyreste.

Det er enkelt å følge instruksjonene fra TomTom-appen. Kartet er også meget godt og oversiktlig – det krever kun et kjapt øyekast å få med seg hvor man er. Stemmeguiden hjelper deg enkelt til målet, og den er for det meste enkel å følge. Vi noterte oss likevel at stemmen fra tid til annen snakket i munnen på seg selv.

Du kan også få et godt utvalg informasjon på skjermen. Både hastighet, fartsgrense og tid igjen til målet vises på skjermen. Selv om det til tider er mye informasjon som skal presenteres er applikasjonen aldri rotete.

Les hele testen av TomTom for iPhone

Navigasjonsvinduet i Navv står ikke mye tilbake for TomToms. Appen er imidlertid langt billigere.
Navigasjonsvinduet i Navv står ikke mye tilbake for TomToms. Appen er imidlertid langt billigere.
Navv er sammen med Ndrive den aller mest brukervennlige appen i testen.
Navv er sammen med Ndrive den aller mest brukervennlige appen i testen.

Budsjettvinnerne: Navv og Ndrive

Du slipper å planlegge tunnelkjøringen med appen som gir deg mest for pengene. Her er vinneren to forskjellige programmer, nemlig Ndrive for Android-telefoner og Navv for Apples iPhone. Navv er basert på Ndrive, og dermed har de to svært mye til felles.

Blant annet fungerer begge utmerket også i tunnel.

Begge er svært enkle å bruke, og kartene er oversiktlige og fine. Instruksjonene er også enkle å forholde seg til. Navv er hakket bedre på stemmenavigasjonen enn Ndrive – men Ndrive har ingen store lyter.

Begge gir lydvarsling før fotobokser, men også her trekker Navv det lengste strået. Den forteller deg nemlig høyt hva slags fartsgrense som gjelder forbi fotoboksen.

Les hele testen av Navv for iPhone

Der Navv må se seg slått av Ndrive er på de sosiale aspektene. Ndrive er nemlig tett integrert med Facebook, og det er enkelt å dele rettinger i kartene. Både Ndrive og Navv har Google-søk integrert, slik at det er enkelt å finne frem også til steder du ikke kan adressen til.

En annen fordel med Ndrive i forhold til Navv er at førstnevnte kommer med sitt eget tastatur – og det er digert. Her er det ingen sak å treffe riktige taster når mobilen er forskriftsmessig montert i frontruta. Navv bruker iPhones egne taster, og dermed er det enklest å taste inn adressen før du setter telefonen i holderen.

Les hele testen av Ndrive for Android-telefoner

Dette bør du kjøpe

TomToms funksjonsrike app, sammen med Apples iPhone 4 er altså den beste og mest omfattende mobile navigasjonsløsningen du kan få.

Trenger du likevel ikke alle ekstrafunksjonene TomTom byr på, har du mer igjen for å gå for en stor skjerm. Samsungs Galaxy S II er bedre som mobiltelefon enn iPhone 4, og den store skjermen gir også bedre oversikt ved navigering. Galaxy S II sammen med Ndrive for Android er altså et svært godt alternativ.

På de neste sidene kan du lese de fulle testene av alle de ti appene som fungerer på iOS og Android. For deg som vurderer å bruke en Nokia-telefon som GPS har vi testet Ovi Maps her, og vi har også testet HTCs egen Premium Navigasjon her.

Les telefontestene:

Copilot

Pris iOS: 139 kroner
Pris Android: 442 kroner
Kart: Norden-pakke for iOS, Europa for Android
Størrelse:370 MB for iOS, Android; 59 MB for Norge, 2 GB for Europa
Sosial integrasjon Live link med venneliste og IM
Nettsøk: Abonnementstjeneste
Fotoboksvarsling: Abonnementstjeneste


dsad
+ Enkel å følge
+ Tydelige menyer
+ Elegant visning i tunneler
+ Lav pris for iOS

dsad
- Vanskelig å sette opp
- Dyr på Android
- Fotoboksvarsling og Live-tjenester koster ekstra
- Vanskelig å se om den er aktiv i tunneler

Last ned på iOS

Last ned på Android

Copilot

Copilot har relativt lettfattelige menyer, men det er ikke enkelt å sette opp første gang. Her er det spesielt de sosiale tjenestene som er vanskelig å få grep på. Du skal nemlig kunne koble deg til venner med Copilot.

Her får du opp vennene du har koblet til på et kart, og du kan velge å kjøre til venner - men Copilot har ingen modus for å følge etter en venn gjennom trafikken, selv om ordlyden i enkelte av menyene gir inntrykk av at dette skal gå an. Det er riktignok heller ingen av de andre appene i testen som har en slik funksjon.

God varsling

I Copilot velger du destinasjon med enten stedsnavn eller postnummer. Under navigasjon varsles du flere ganger før du skal svinge. Vi liker at det er mulig å tilpasse dette. Du kan få inntil fire varslinger før en sving. Disse porsjoneres ut avhengig av avstand frem mot svingen. Du kan også sette en egendefinert varsling.

Copilot er særdeles rask til å regne om kjøreruter. I de fleste tilfeller har den regnet om kjøreruten allerede før du er klar over at du har kjørt feil. Som regel maser den heller ikke konstant, slik enkelte andre løsninger gjør. Her er det lite mas om å "Ta en u-sving".

Applikasjonen har som de fleste andre i testen automatisk veksling mellom dagmodus og nattmodus.

Copilot har en funksjon for fotoboksvarsling, men av en eller annen grunn fikk vi ikke aktivert denne tjenesten under testen.

Fungerer ikke i tunnel

I tunneler stopper Copilot opp. Den simulerer ikke, og det er litt vanskelig å se at den ikke gjør det - du får ingen indikasjoner i form av hverken farge eller lyd på at kartvisningen faktisk har stoppet helt opp. Med mindre du tar øynene av veien lenge for å følge med på telefonen, er det rett og slett vanskelig å se at den ikke gjør noe som helst.

Copilot er på sett og vis en litt blandet opplevelse. For iPhone kan du kjøpe en betraktelig billigere pakke enn du kan på Android. Installasjonen er til dels svært knotete på Android. Foruten de sosiale aspektene er installasjonen enklere på iPhone.

Vår opplevelse med denne appen er derfor relativt delt. Femmeren trilles fordi at når det fungerer byr Copilot på en av de beste opplevelsene i testen. På iPhone er den også svært rimelig å kjøpe.

Navigon

Pris iOS: 489 kroner
Pris Android: 316 kroner (nedsatt fra 470)
Kart: Norden
Størrelse: 677 MB for iOS
Sosial integrasjon
Nettsøk: Ja
Fotoboksvarsling: Ja


dsad
+ Bra søkefunksjon
+ God visning i tunnel

dsad
- Håpløs installasjonsprosess
- Dårlig kartvisning
- Vanskelig stemmeguiding
- Dyr

Last ned på iOS

Last ned på Android

Navigon

Navigons app spør deg om alt mulig under første gangs oppstart. Etter å ha trykket ok på flere knapper, kommer vi til slutt ned til det første varselet vi fikk. Dette tar tid, og oppleves som masete. Navigon er også en stor applikasjon å laste ned, og dermed får vi et litt ublidt og tidkrevende første møte med denne appen.

Under søk etter adresser bedres imidlertid inntrykket. Her finner vi det meste, og autofullføringen fungerer bra. Etter å ha valgt destinasjon får du valget mellom tre ulike ruter til stedet, men presentasjonen her er ikke den aller beste. Det er litt vanskelig å se forskjellen på disse rutene - det er relativt mye informasjon som skal vises i skjermen, og vi ser i hovedsak én av rutene markert med en tykk strek.

Dårlig kartvisning

Kartvisningen synes vi ikke er den beste i Navigons app. Vi synes rett og slett denne er litt vanskelig å følge, spesielt fordi automatisk zoom fungerer ganske dårlig. Du kan zoome manuelt, men dette er selvsagt ikke noe man bør drive med mens man kjører.

Også stemmenavigasjonen her er vanskelig å følge. Appen snakker stadig om trafikale utfordringer som er betydelig lenger frem enn den vi er i. På vei inn i en rundkjøring får vi titt og ofte instruksjonene for den neste rundkjøringen. Hadde vi fulgt disse instruksjonene hadde vi kjørt lange omveier mot målet - om vi i det hele tatt kom frem.

Stemmenavigasjonen snakker også ofte i munnen på seg selv.

God tunnelvisning

Navigon-appen simulerer visning i tunnel. Det betyr at selv om den mister GPS-dekning antar den at du fortsetter å kjøre med samme hastighet som utenfor tunnelen. Her får vi se en illustrasjon av en tunnel og nedtelling av kilometer frem til vi er ute av tunnelen. Det gjør at du kan forvente guiding også om du skal kjøre av inni en tunnel.

I iPhone-utgave har Navigon-appen visning av trafikknivå for ruten man skal kjøre, og den har også en funksjon basert på utvidet virkelighet, der du kan sikte med mobilkameraet rundt deg og få opp informasjon om det du ser på.

Til tross for noen fiffige enkeltfunksjoner, og en av de beste visningene ved kjøring i tunnel svikter Navigon på det viktigste - nemlig selve navigasjonen. Som en av testens dyreste apper holder ikke dette mål.

Sygic

Pris iOS: 209 kroner
Pris Android: 237 kroner
Kart: Norden
Størrelse: For iOS tar hele Norden 726 MB, på Android kan du laste ned Norgeskart på ca. 80 MB, selve appen tar 20 MB
Sosiale funksjoner: -
Nettsøk: Ja
Fotoboksvarsling: Ja


dsad
+ Lett å sette opp
+ God søkefunksjon
+ Mye info i navigasjonsvisning
+ Simulerer kjøring i tunnel
+ Gode kart

dsad
- Forvirrende stemmeguiding
- Stopper opp når du kjører feil
- Burde være enklere å varsle om omkjøring

Last ned på iOS

Last ned på Android

Sygic

Sygic Aura er lett å sette opp. Her finner du enkelt adressene du søker etter, og applikasjonen hjelper deg med å autofullføre adresser på en god måte.

I Sygic Aura velger du land, by eller sted og adresse. Dette gjøres som kategorivalg som blir stående mellom hver gang, til du eventuelt bytter land eller sted. Dermed vil du som ikke reiser land og strand rundt, stort sett ha riktig område innlagt i GPS-appen allerede før du skal søke.

God oversikt

Skjermen har en god oversikt over ulik informasjon. Her får du hastighet, tid til ankomst og avstand til målet. Den viser også neste manøver før taleassistansen sier fra om hva du skal gjøre.

Det vi ikke liker med Sygic Aura er at hjelpestemmen av og til ikke er helt enig med seg selv. Akkurat som i den billige iPhone-appen Roadee opplever vi fra tid til annen at Sygic Aura forsøker å si flere ting samtidig.

Henger av og til

Appen har også en tendens til å henge dersom du kjører feil. Når den først har oppfattet hvor du er, er den imidlertid rask til å beregne ny rute.

Sygic lar deg utveksle beskjeder med venner, og du kan også varsle om hendelser langs veien gjennom appens sosiale funksjoner. Du trenger likevel ikke å være koblet til noen venneliste for å få informasjon om vær og veiforhold - dette gir Sygic deg også uten at du har koblet til de sosiale tjenestene.

Gode kart

Det er vanskelig å varsle om at en vei er blokkert for å få ny rute. Fotoboksvarsling og kjøresimulering i tunnel fungerer utmerket.

Her får du også et kart som viser konturer av landskapet rundt. Dermed er det synlig på skjermen om du er på vei mot en høyde, eller ned i en dal.

Waze

Pris: Gratis
Kart: Verden, gratis
Størrelse:
Sosial integrasjon: Ja
Nettsøk: Ja
Fotoboksvarsling: ?


dsad
+ Tøffe sosiale funksjoner
+ Elegant søkeløsning
+ Lett å redigere dine "egne" veier

dsad
- Mangelfulle søketreff
- Ikke den beste kartvisningen
- Kart over 3G kan bli kostbart på telefonregningen

Last ned på Android

Waze

Med Waze måtte vi opprette brukernavn først, og det er ingen enkel måte å innhente et tapt passord underveis. Dette gjorde at vi under testen måtte opprette flere brukere. Forøvrig er applikasjonen enkel å installere.

Du kan taste hva som helst inn i søkefeltet. Her behøver du ikke nødvendigvis å begynne med by eller postnummer. Det er ikke alle adresser som fins i denne applikasjonen, men du kan eventuelt legge til adressen du ønsker, dersom du pendler fast.

Ingen norsk tale

Her finner vi ikke norsk tale, men du geleides i stedet på svensk eller engelsk.

Navigasjonsvisningen er oversiktlig og grei, men Waze zoomer ikke like mye inn som de fleste andre løsningene i testen.

Fotoboksene i Waze vises på kartet, men da vi testet den fikk vi den ikke til å gi lyd fra seg i forkant. I tunneler får vi kun opp et sikte over kartet, og ellers står alt i ro. Med andre ord kan du ikke forvente å få kjøreinstrukser underveis i tunnel.

Morsomme sosiale funksjoner

Waze kan fortelle deg hvor andre brukere kjører, og hvilken hastighet de holder. Her er det også gøy at man kan legge igjen notater som andre kan finne dersom de kjører forbi samme sted som du har vært. Waze har også et poengsystem som belønner deg, jo lenger du har kjørt med appen aktivert.

Google-søk er integrert i Waze, og her fins også automatisk veksling til nattmodus.

Henter kart fra internett

Waze henter kart underveis via 3G. Det gjør at det går veldig raskt å laste ned og installere appen. Det er derimot et problem dersom du skal utenlands. Du kan risikere å få en kostbar telefonregning om du bruker Waze utenfor Norge, og spesielt om du drister deg utenfor Europa

Mangelfulle kart

Av utvikleren beskrives Waze som en "Social commuting app", altså en sosial pendlerapplikasjon. Denne testen er imidlertid først og fremst ute etter navigeringshjelp som kan ta deg til steder du ikke har vært før.

Waze kan ikke alltid hjelpe deg med det, fordi mange destinasjoner mangler i kartene. Her kan du lage din egen rute og din egen vei i kartet, men det hjelper deg ikke stort den ene gangen du skal til et sted du ikke har vært før.

Waze passer altså ikke perfekt inn i denne testen. Skal du navigere et sted du aldri har vært før bør du styre unna Waze, men til kjøring i nærmiljøet og til og fra steder du kjører ofte kan Waze være verdt et forsøk.

Navmii

Pris: 29 kroner
Kart: Norge
Størrelse: 158 MB
Sosial integrasjon Ja
Nettsøk: Ja
Fotoboksvarsling: Ja, abonnementstjeneste


dsad
+ Enkel å installere
+ Oversiktlig navigasjonsvindu
+ Enkelt å melde om omkjøring
+ Billig

dsad
- Ingen funksjon i tunnel

Last ned på iOS

Navmii

Denne appen er enkel å sette opp, og den laster ned kart automatisk. Den bruker Openmap som kartdatabase, noe Roadee også gjør, men Navmii har likevel en betydelig bedre kartvisning.

Det som vises på skjermen er neste manøver, fart, tid og kilometer til ankomst. Du får tydelige instruksjoner på norsk. Grensesnittet er også veldig tiltalende.

Fungerer ikke i tunnel

I tunneler stopper navmii helt opp med beskjeden "Poor GPS". Her får du altså ingen simulering i tunneler der du kanskje skal svinge av.

Ellers er Navmii relativt grei å følge. Stemmeguiden stokker seg av og til, men som med TomToms app er det ikke verre enn at guidingen fungerer helt greit likevel.

Lett å bruke

Her er det også svært enkelt å melde om blokkert vei eller andre hendelser som gjør at du trenger en ny rute. Finner du ikke det du trenger i det vanlige søket kan det integrerte Google-søket bidra. Dette er spesielt aktuelt for restauranter og andre steder som ikke nødvendigvis fins i kartet i utgangspunktet.

Navmii kan gi deg fotoboksvarsling, men dette er en ekstratjeneste.

Navmii er billig og grei navigasjon. Vi sliter imidlertid litt med å bli komfortable med menysystemet, og vi hadde aller helst sett at den kunne simulere kjøring i tunneler. På begge disse punktene får du et bedre produkt i Navv som også er billig, selv om den koster litt over dobbelt så mye.

Navv

Pris: 65 kroner
Kart: Norden
Størrelse: 402 MB
Sosial integrasjon: Nei
Nettsøk: Ja
Fotoboksvarsling: Ja


dsad
+ Billig
+ Bra tunnelsimulering
+ Svært gode instruksjoner
+ Oversiktlig navigasjonsvisning

dsad
- Ingen spesielle

Last ned på iOS

Navv

Navv er den beste billige GPS-løsningen i denne testen. Her får du fullverdig navigasjon med fotoboksvarsling, gode kart og gode instruksjoner for under hundrelappen.

I vår test var Navv en av de få appene som på skikkelig vis simulerte gjennom hele tunnelen vi kjørte gjennom. Der de fleste stoppet opp, eller trodde vi befant oss i et skogholt ved siden av, klarte Navv seg helt utmerket og simulerte farten vi kjørte inn i tunnelen med gjennom hele.

Svært god stemmeguiding

Instruksjonene vi får fra Navv er lettfattelige. Her har vi ingen av problemene vi ellers har snublet i med stemmer som snakker i "munnen" på hverandre.

Navigasjonsskjermen er oversiktlig og god. Her får du all informasjonen du trenger, og den er presentert slik at du kun trenger et kjapt blikk på skjermen for å lese av informasjonen. Unntaket er hvor fort du kjører, som gjerne kunne vært presentert med litt større tall.

Lett å bruke

Fotoboksvarslingen i Navv er svært god. Bildet av fotoboksen på kartet er ikke veldig tydelig under kjøring, men så lenge du har lyden på blir du godt informert. Her varsler nemlig stemmen deg både om at det kommer en fotoboks, og hvor fort du kan kjøre forbi den. Veldig tydelig, og en av de beste varslingene i testen.

Det er enkelt å søke etter bestemmelsessted i applikasjonen, og om du ønsker å finne frem et sted som ikke Navv har oversikt over kan du også bruke Google-søk intert i appen.

Roadee

Pris: 11 kroner
Kart: Verden, fri bruk over 3G
Størrelse: 13,5 MB
Sosial integrasjon:Nei
Nettsøk: Nei
Fotoboksvarsling: Nei


dsad
+ Billig

dsad
- Dårlige kart
- Elendig stemmeguiding
- Vanskelig å melde omkjøring
- Kan ikke forhåndslaste kart (dyr i utlandet)

Last ned på iOS

Roadee

Roadee er en av de billigste navigasjonsløsningene for iPhone. Desverre er dette ganske godt synlig. Kartet ser ikke bra ut, og fargevalgene som er gjort i navigasjonsmodus gjør det vanskelig å se ruten med et raskt øyekast. Ruten er nemlig en lysegrønn stripe på en grønn bakgrunn.

Installasjonen er ganske enkel og kjapp, men innstillingene er ikke like enkle å forstå seg på. Det blir verre når vi skal søke etter adresser - her er det svært lite vi finner, og søkefeltet har heller ikke autofullfør slik de fleste andre løsninger har.

Vanskelig å melde omkjøring

Vi fant ingen mulighet til å melde fra om blokkert vei der vi ikke kom oss videre. Dermed er vi nødt til å følge omkjøringsskiltene med et konstant mas i bakgrunnen, til vi er inne på den opprinnelige ruten igjen. Bedre blir det ikke av at Roadee har en lei tendens til å snakke i munnen på seg selv. I testen ga Roadee oss tidvis svært uforståelige instruksjoner.

Elendig guiding

Vi opplevde også flere ganger å få direkte feil instruksjoner. Vi hadde gjerne kommet til bestemmelsesstedet, men Roadee var ofte uenig med både våre forkunnskaper om deler av testområdet, og de andre GPS-applikasjonene.

Fotoboksvarsling får du heller ikke med Roadee.

Trafikkfarlig?

Roadee er vanskelig å bruke, og leverer forvirrende navigasjon. Vi mener du bør unngå Roadee for enhver pris. Lav innkjøpspris er en positiv ting inntil et punkt der produktet rett og slett er ubrukelig.

Om du ikke vet hvor du skal i utgangspunktet, behøver du ikke den ekstra forvirringen Roadee byr på og som i verste fall kan stjele oppmerksomheten lenge nok til at trafikkuhellet er et faktum.

TomTom

Pris: 419 kroner
Kart: Norden
Størrelse: 432 MB
Sosial integrasjon Nei
Nettsøk: Ja
Fotoboksvarsling: Ja, abonnementstjeneste


dsad
+ Enkel å installere
+ Haugevis av nyttige funksjoner
+ Oversiktlig navigering
+ God søkefunksjon

dsad
- Tilleggstjenestene koster
- Simulerer ikke godt nok i tunnel

Last ned på iOS

TomTom

TomTom er en av de aller enkleste appene i testen å installere, og den er også svært funksjonsrik. Her fins både muligheter for TomToms IQ-routes, og HD-traffic-tjenester som forteller deg hvor det er kø akkurat nå. Live-tjenestene må du imidlertid betale for.

Grensesnittet er fint og lett å bruke. Her får vi også hjelp til filvalg. Det vi ikke liker er at TomTom bruker svært lang tid på å beregne alternativ rute når du kjører for langt.

Gode søkefunksjoner

Fotoboksvarsling fins og fungerer utmerket. Her er det også svært enkelt å be om en alternativ rute dersom veien er sperret.

Søk i nærområdet gjøres ved hjelp av Google, og appen har automatisk veksling mellom dag- og nattmodus.

Ved søk taster du enten postnummer eller adresse, og søket gir tilfredsstillende respons. Her finner vi det meste.

God guiding

Stemmenavigasjonen er utmerket, men det stokker seg litt for stemmen i blant, uten at det utgjør noe stort problem. I motsetning til TomToms egne GPS-er opplever vi minimalt med forsinkelse på skjermen i forhold til det som foregår rundt oss. Her vet appen akkurat hvor vi er når vi er der - dette gjør imidlertid også de fleste andre appene i denne testen.

På skjermen får vi et oversiktlig kart, neste manøver vises og kilometer til målet er også her. I tillegg får vi farten vi holder, fartsgrensen og tidspunkt vi forventes å være fremme til målet. Svært mye informasjon, altså, og den er godt presentert.

Ved behov er det enkelt å bli kvitt lyden fra TomTom-appen. Dette gjøres ved hjelp av to tastetrykk.

Stopper i tunnel

I tunnel simulerer TomTom kjøring en stund, før den sier fra om at du har mistet GPS-dekning, og slutter å guide deg. Dermed får du ikke nødvendigvis beskjed om avkjørsler inni tunneler. Under test koblet den fra midtveis i en tunnel på 2,5 km, og dermed er nok dette et problem som oppstår i de fleste tunneler der du kan få behov for guiding. De færreste tunneler som er så korte at TomTom fungerer hele veien gjennom har avkjøringer.

Fra TomTom er det mulig å få et eget stativ som fungerer som forsterker for GPS-mottakeren i telefonen. Dette stativet har også høyttaler for høyere lydnivå på stemmeguidingen. Vi har imidlertid ikke tatt med stativet i grunnlaget for denne testen.

Billig-appen Navv er noe bedre enn TomTom på stemmeguiding, og den fungerer også bedre i tunnel. TomTom har likevel betydelig flere funksjoner enn den billige utfordreren, og de fleste av disse er svært nyttige.

Navdroyd

Pris: 38,92
Kart: Verden
Størrelse: App 4,5 MB / Norgeskart 19 MB
Sosial integrasjon
Nettsøk:
Fotoboksvarsling:


dsad
+ Billig

dsad
- Mangler norsk språk
- Knotete å bruke
- Fungerer ikke i tunnel

Last ned på Android

Navdroyd

Navdroyd er enkel å installere, men den er knotete i bruk. Innstillingene er kronglete, og det er også menyen som lar deg søke opp destinasjonen du skal til.

Her må du gå manuelt inn i "Cruise Mode" for å få opp den vanlige turn-by-turn-navigeringen. Det virker litt snodig å måtte navigere seg manuelt til den delen av appen som inneholder hovedformålet med den. I så godt som alle de andre appene i denne testen havner vi automatisk i navigasjonsmodus straks etter at vi har valgt destinasjon.

Krever stor skjerm

Selve navigasjonsvinduet er imidlertid ryddig og greit detaljert, men i stedet for å få opp informasjon over kartet, har Navdroyd bokser for informasjonen, som tar opp plass på skjermen. Kartet er klemt inn i øverste høyre del av skjermen. Dermed bør du ha en telefon med ganske stor skjerm for å få best opplevelse med denne løsningen.

Her er det ikke mulig å få hverken norske menyer eller norske instruksjoner underveis i kjøringen.

Fungerer dårlig i tunnel

Når vi kjører i tunneler med Navdroyd tror den plugselig at vi er midt inni skogen. Den simulerer heller ikke kjøringen din når du er inni en tunnel.

Navdroyd har ikke fotoboksvarsling, men den har en funksjon som skal varsle deg om at du kjører for fort. Vi fikk imidlertid aldri noen advarsel fra Navdroyd under testkjøringen, der Nokias Ovi Maps fra tid til annen ga lyd fra seg. Vi er altså litt usikre på hvor godt denne funksjonen virker.

Ndrive

Pris: 156 kroner
Kart: Norden
Størrelse:
Sosial integrasjon:
Nettsøk: Ja
Fotoboksvarsling: Ja


dsad
+ Brukervennlig
+ Fungerer i tunnel
+ Godt navigasjonsbilde
+ Billig

dsad
- Ingen spesielle

Last ned på Android

Ndrive

Denne appen er enkel å sette opp, og den er enkel å bruke. Dette er også den eneste av appene som kommer med sitt eget tastatur under søkemodusen. Tastaturet har digre bokstaver, men mangler norske tegn. Her tar imidlertid en svært kompetent autofullfør over, så O vil stort sett alltid fungere fint som erstatning for Ø.

Det er viktig at det går fort å orientere seg på navigasjonsskjermen mens du kjører. I Ndrives navigasjonsvindu får du greit med informasjon og det går raskt å orientere seg i den. I utgangspunktet får du visning av neste manøver, hvor lang tid det er til du kommer frem, og antall kilometer som er igjen.

Sving til høyre

Ndrive maser litt underveis og vi oppfatter at den enkelte steder ber deg om å svinge til høyre eller venstre, der andre apper ville sagt "hold til høyre" eller "hold til venstre". Dette gir grobunn for litt forvirring, men det er til å leve med og det blir nok fort en vane.

God i tunnnel

Denne appen simulerer tunnelkjøring uten problemer, og den gir lydvarsling før fotobokser. Fotoboksene får vi imidlertid ikke opp på skjermen i utgangspunktet.

Kartet er svært oversiktlig, men her får vi ikke noe 3D-visning eller annen form for illustrasjon av omgivelsene. Norsk språk får vi gratis gjennom en innebygget butikkløsning. Når du laster ned norsk stemme til navigasjonen, blir også menyspråket endret til norsk.

Billig og super

Til en rimelig pris gjør Ndrive det aller meste riktig. De trekkene vi har er forholdsvis små. Det går tross alt raskt å venne seg til at "ta til høyre" fra tid til annen betyr "hold til høyre". Foruten det er stemmeguiden blant de beste i testen.

Eget tastatur gjør den enkel å betjene i vindusruta - selv på mindre skjermer. Med gode søkeresultater, utmerket simulering av kjøring i tunnel, og problemfri fotoboksvarsling er dette en enkel topplassering for Ndrive.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen