testen. Dette betyr imidlertid ikke at teleofnen gir dårlig dekning på alle frekvenser.

Apples toppmodell stryker i antenne-test

Mobiloperatørene er lei av å få skylda for dårlig dekning.

Den danske mobiloperatøren TDC er lei av å få kjeft for dårlig dekning når problemet i realiteten ligger hos kundenes smarttelefoner.

I målinger foretatt ved Aalborg universitet på oppdrag fra danske forbrukermyndigheter kommer toppmodeller som Apple iPhone 5S, Samsung Galaxy SIII og Nokia Lumia 925 desidert dårligst ut. Disse får én av fem oppnåelige stjerner, og får dermed karakteren «dårlig».

Ingen av de testede smarttelefonene får bedre karakter enn «middels», eller tre stjerner. Høyeste oppnåelige karakter i testen var fem stjerner.

Dette irriterer mobiloperatørene. Når kundene opplever at mobilen deres har vanskelig for å få kontakt med nettverket, får operatørene skylda, selv om det oftere og oftere er telfoenen som er problemet.

Hvor god er din telefon? Se hele lista her

Flere frekvenser = dårligere dekning

Aalborg universitet har utført sine målinger i GSM900-båndet. Dette er det gamle 2G-nettet, og fortsatt det som har best utbygd dekning. På steder med dårlig dekning er det oftest dette nettet som vil være tilgjengelig.

De testede telefonene har alle støtte for flere teknologier enn 2G, de fleste har i dag både 3G og 4G. På disse frekvensene kan telefonene få helt andre resultater, skriver Aalborg universitet i en fotnote til undersøkelsesresultatene.

Nettopp dette er en del av problemet. Når støtte for stadig flere frekvenser skal puttes inn i én telefon, kan resultatet bli at telefonen får dårligere dekning totalt. Telenors dekningsdirektør Bjørn Amundsen avviser at iPhone er noen versting. Han opplever like store problemer med alle sine smarttelefoner.

Les mer: Flere antenner er løsningen

Glade for antenne-fokus

Amundsen forteller at kildene til problemet er mange, og poengterer at faktorer som radiofølsomhet og at telefonen må koble seg til en rekke forskjellige frekvenser, gir utfordringer.

– Smarttelefoner har ikke utvendig antenne lenger, og har dårligere radio, for å bruke det uttrykket. En smarttelefon må også forholde seg til mange frekvensbånd som 900, 1800 og 2600 MHz, og forskjellige nettverk som 2G, 3G og 4G. Det er en utfordring når dette skal fungere sømløst sammen, forklarer dekningsdirektøren.

– I overgangen mellom 4G til 3G for eksempel, så kan det hende signalene ikke kommer fort nok inn, og brukeren kan oppleve at telefonen bryter, sa Amundsen i august.

Mobiloperatørene er glade for at det kommer fokus på at det kan være flere årsaker til at telefonen ikke virker som den skal. Nå vil de gjøre sitt for at brukerne skal få den beste mulige opplevelsen:

– Vi skal fortsette å investere i vårt nettverk og gjøre hva vi kan for å levere 110 prosent, sier TDC-direktør Carsten Dilling til Computerworld.dk.

Se lista og sjekk din telefon på neste side >>

Kommentarer (13)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen