(Bilde: Shutterstock / 129631184)

Apples nettbrettandel nesten halvert

Android på fremmarsj.

For ett år siden hadde Apples iPad hele 60,3 prosent av nettbrettmarkedet. Ferske tall fra analyseselskapet IDC viser nå at markedsandelen er nesten halvert, til 32,4 prosent. Den store vinneren er Samsung, som har økt sin markedsandel fra 7,6 til 18,0 prosent fra 2. kvartal 2012 til 2. kvartal 2013.

Men ifølge IDC er det ikke bare godt Android-salg som er årsaken til at Apple har mistet markedsandeler i det siste. 

«En ny iPad-lansering pirrer alltid forbrukernes interesse for nettbrett, og har tradisjonelt hjulpet både Apple og konkurrentene. Uten nye iPad-er har markedet stagnert for mange produsenter, og det kommer antagelig til å fortsette inn i tredje kvartal», skriver Tom Mainelli i IDC i en pressemelding. 

Svakere vekst

For selv om det totale nettbrettsalget økte fra 28,3 til 45,1 millioner enheter i 2. kvartal, sammenlignet med samme periode året før, falt totalsalget med 9,7 prosent fra 1. til 2. kvartal. 

Artikkelen fortsetter under grafen.

 

Salget av iPad-er endte opp på 14,6 millioner enheter i 2. kvartal, ned fra 19,5 millioner i 1. kvartal. Dette var dårligere enn IDC hadde forventet, men analytikerne skylder på at Apple tidligere har pleid å lansere et nytt nettbrett i 2. kvartal – noe som har gitt sterk vekst i andre kvartal.

Samsung solgte 8,1 millioner nettbrett i 2. kvartal, mot 2,1 millioner i samme periode i fjor  – en vekst på hele 277 prosent. Også PC-produsentene Lenovo og Acer gjorde det sterkt, med en vekst på hele 313,9 og 247,9 prosent. Det sikret dem en plass blant de fem største nettbrettprodusentene. 

IDC tror Apple vil komme sterkere tilbake.

«Innen fjerde kvartal venter vi nye produkter fra Apple, Amazon og andre, noe som vil drive en imponerende vekst i nettbrettmarkedet fremover», sier Mainelli.

Windows-nettbrett utgjør fortsatt en beskjeden del av nettbrettsalget, men IDC mener å se merkbar fremgang.
Windows-nettbrett utgjør fortsatt en beskjeden del av nettbrettsalget, men IDC mener å se merkbar fremgang.Foto: Microsoft

Avskriver ikke Microsoft

Ryan Reith i IDC sier nettbrettmarkedet fortsatt er under utvikling, og at vi kan komme til å få se mange endringer på listen over de største aktørene i tiden fremover. 

«Bortsett fra Apple, så prøver de andre produsentene fortsatt i stor grad å finne ut hvilken plattformstrategi de vil kunne ha mest suksess med i det lange løp. Inntil nå har Android hatt større suksess enn Windows 8-plattformen. Men vi begynner å se merkbar fremgang også når det gjelder Microsoft-drevne produkter», sier Reith.

Windows fantes i 2. kvartal på 4 prosent av de solgte nettbrettene, opp fra 1 prosent for samme periode i fjor. Windows RT, versjonen beregnet på nettbrett med ARM-prosessorer, fantes imidlertid på kun 0,5 prosent av nettbrettene. Android dominerer med 62,6 prosent, mot 32,5 prosent for iOS.

Les også: Android-nettbrett suser forbi iPad, viser ny undersøkelse

Her er IDC-tallene: 

Kilde: IDC Worldwide Tablet Tracker, 5. august 2013.
Kilde: IDC Worldwide Tablet Tracker, 5. august 2013.

(Kilde: IDC)

Kommentarer (25)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen