(Bilde: SonnyDickson.com)

– Apple-telefonen må koste 180 kroner

Markedet er mettet for dyrere smarttelefoner, mener analytikere.

– Det selges fortsatt smartmobiler i store volumer, men forskjellen nå er at de selges primært til eksisterende smartmobileiere, står det å lese i en rapport fra svenske Tefficient.

Med penetrasjonsrater på nær 70 prosent er veksten nå i ferd med å stoppe opp, mens etterspørselen etter smartmobiler i 2007 var stor. Tefficient tror ikke penetrasjonen vil øke vesentlig over 70 prosent i modne markeder, heller ikke om det kommer billigere modeller. Prisen er ikke et stort poeng i disse markedene.

Smartmobil-penetrasjon som funksjon av BNP.
Smartmobil-penetrasjon som funksjon av BNP.

Salget følger inntektsnivået

Også i mindre modne markeder mener analytikerne å se tendens til metning, selv om penetrasjonen er under 20 prosent. Årsaken mener de å finne i at inntektsnivåene beviselig er den primære faktoren bak smartmobil-penetrasjonen.

Konklusjonen er at det trengs en smartmobil til 30 US dollar for å få ny vekst i vekstmarkedene. Operatørene må også oppgradere mobildata-nettene og gjøre selve bruken av mobildata enkelt også for kontantkort-kunder, mener Tefficient.

Bakgrunnen for at de kommer med rapporten akkurat nå, er ryktene om at Apple er på vei med en billigere Iphone, samtidig som Facebooks internet.org-initiativ tar mål av seg å få hele verden på nett.

Tefficient ser en vekst på 3-6 prosent årlig i salg av sim-kort. Disse går i all hovedsak til eksisterende smartmobilbrukere som kjøper en nettilknyttet enhet nummer to eller tre eller fire. For tiden oftest nettbrett. Dette salget kompenserer ikke nedgangen i prisene for operatørene, mener Tefficient.

Her finner du rapporten fra Tefficient

Omsetningsvekst

I enkelte modne markeder rapporterer operatørene vekst i omsetningen – topplinjen. I ni av ti tilfeller er årsaken forklart ved økte salgsinntekter fra utstyr – i hovedsak smartmobiler. Marginene operatørene har på salg av utstyr er etter Tefficients analyse for lave, også når de ikke er subsidierte.

Noe av årsaken til at folk bytter ut sine smartmobiler er at operatørene bruker rabatter i ulike former på slike enheter for å binde kundene til seg i ytterligere en periode. I en oversikt viser analytikerne at andelen mobiler solgt til eksisterende kunder gjerne ligger rundt 70 prosent.

BNP avgjør

– Det tok modne markeder rundt fem år på å nå en smartmobilpenetrasjon på 70 prosent. Om vi ser på penetrasjonen satt opp mot brutto nasjonalprodukt (BNP) per innbygger, viser det seg at det er en sterk sammenheng. Er BNP per innbygger på verdensgjennomsnittet på 10.000 dollar, er penetrasjonen av smartmobiler rundt 20 prosent. Er den 40.000 dollar er penetrasjonen på rundt 45 prosent.

Ikke alle land følger denne trenden dog: Sør-Korea har lav BNP per innbygger, men likevel både høy andel smartmobiler og høyt forbruk av mobildata. Tefficient forklarer dette med at to store produsenter holder til i landet, Samsung og LG.

Andre tall fra Ericsson

Samtidig har Ericsson sluppet oppdaterte tall til sin halvårlige analyse av det globale mobilmarkedet. Ericssons tall viser at det fortsatt er vekst i smarttelefon-salget, og selskaept mener det fortsatt er rom for videre vekst.

I andre kvartal 2013 var 55 prosent av alle solgte mobiltelefoner på verdensbasis en smarttelefon, mot 50 prosent i første kvartal og 40 prosent i hele 2012. Av alle verdens mobilabonnement er bare 25 prosent knyttet opp mot smarttelefoner, noe Ericsson mener gir rom for videre vekst.

Les mer: Nedtur for iPhone i Asia >>

 

Kommentarer (8)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen