Huawei klatrer mest i markedsundersøkelsen til Strategy Analytics. (Bilde: Huawei)

Apple-kunder mindre fornøyde

Nykomling klatrer mest i undersøkelse.

Apple-kundene er mindre fornøyde enn før. Den målte tilfredsheten blant Apples kunder falt med 5,1 prosent i siste halvår 2013.

Det som kanskje bør bekymre Apple er at tilfredsheten faller mest blant de unge og velstående, Apples kjernepublikum.

Blant mobilprodusentene er det Samsung som topper undersøkelsen. Selskapet gjør det svært godt i fastlands-Europa, men faller i USA og Storbritannia.

Det selskapet som klatrer mest i undersøkelsen er Huawei, som har en vekst i kundetilfredsheten på 3,8 prosent, og sterk vekst i de øvre inntektsgruppene.

Produktmangel kan være forklaring

Merkevareundersøkelsen Brand Preference Rating fra Strategy Analytics måler hvor fornøyde forbrukerne er med forskjellige teknologiprodukter ved å spørre hva de ønsker å kjøpe, og hva de definitivt ikke ønsker å kjøpe.

Årsaker til at Apple gjør det dårlig i undersøkelsen kan ifølge Strategy Analytics være at selskapet har lansert relativt få produkter i perioden. Huaweis suksess forklares med vellykkede markedsføringskampanjer.

De to digitale merkevarene som dalte mest i popularitet var Blackberry og Motorola. Begge selskaper har slitt tungt de siste årene, og tallene reflekterer dette.

Les mer: Slik skal Huawei bli best på mobil

Kilde: (Strategy Analytics)

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen