Apple kjøper Shazam
(Niklas Plikk, Tek.no)

Apple kjøper Shazam

Skal ha kostet dem over 3,3 milliarder kroner ifølge rykter.

Ryktene har gått en liten stund, men nå er det bekreftet: Apple kjøper musikktjenesten Shazam.

Shazam er en tjeneste kjent for å kunne gjenkjenne sanger du lytter til på kort tid, og har vært tett integrert med Apples taleassistent Siri i flere år. 

Nå har altså Apple tatt steget og kjøpt opp selskapet fremfor å bare samarbeide. Den nøyaktige kjøpssummen er ennå ikke avslørt, men ryktene sier det skal ha vært snakk om 400 millioner dollar, altså i overkant av 3,3 milliarder norske kroner.

Hvis dette tallet stemmer vil Shazam-kjøpet være blant de aller største oppkjøpene Apple noen gang har gjort. 

Hvorfor Shazam? 

Apple har ikke sagt noe om hvorfor de har kjøpt Shazam bortsett fra at de sier de har «planlagt spennende ting». Ser man på Apples andre satsningsområder og utvikling de siste årene, er det imidlertid ikke vanskelig å tenke seg at oppkjøpet har flere forklaringer.

BBC er en av nettsidene som har spekulert i hvorfor Apple valgte å kjøpe Shazam, og deres grunner kan deles i omtrent fire overordnede grupper

1. For å stoppe erkefienden Spotify fra å gjøre det: 

Spotify leder fortsatt musikkstrømmekrigen.
Spotify leder fortsatt musikkstrømmekrigen.

Som BBC skriver har Apple tidligere kalt Shazam en «naturlig partner» for musikkstrømmetjenesten Apple Music. Selv om de har samarbeidet tett de siste tre årene, er det ikke utenkelig at de nå har kjøpt Shazam for å forhindre konkurrerende Spotify, som i dag også samarbeider med Shazam, om å gjøre det samme.  

2. For å få tilgang til brukerdataen til Shazam: 

En annen grunn BBC nevner kan være at Apple også er interessert i brukerdataen Shazam sitter på. Musikktjenesten har eksistert siden 1999 og har sanket inn mye informasjon om hvordan brukerne deres lytter til musikk. Spotify har et stort forsprang på Apple på dette feltet, og det kan hende Apple ville kjøpe Shazams ekspertise for å kunne gi Apple Music-brukere bedre musikkanbefalinger. 

3. For å konkurrere med Googles nye musikkgjenkjenning

Googles nye Pixel 2-mobiler viser deg alltid hvilken musikk som spilles i rommet du befinner deg i.
Googles nye Pixel 2-mobiler viser deg alltid hvilken musikk som spilles i rommet du befinner deg i.

En kjempekul funksjon til Googles nye Pixel 2-mobiler er at de kan gjenkjenne musikken som spilles av i rommet du er i uten at du engang trenger å be den om å gjøre det. Du kan for eksempel ha mobilen liggende på bordet, og sangnavnet vil vises på låsskjermen. Funksjonen funker til og med når du ikke er tilkoblet fordi tjenesten periodevis laster ned sanginformasjon om titusener av sanger som ligger lokalt på mobilen. 

Dette har ikke Apple mulighet til i dag, og selv om en tredjeparts-app kunne gjort noe lignende ville Apple aldri gitt den nok tilgang til mobilens systemer for at dette hadde fungert like smidig som på Pixel 2. Ved å kjøpe Shazam kan det hende fremtidige iOS-versjoner vil få en lignende funksjon. 

4. For å gjøre smarthøyttaleren HomePod bedre

 
  Bilde: Skjermdump/Apple

Apple var nylig nødt til å utsette lanseringen av smarthøyttaleren HomePod, som skal være selskapets konkurrent til Google Home og Amazon Echo. Amazon og Google har hatt lang tid til å finpusse sine smarthøyttalere, og Apple er nødt til å treffe blink med HomePod hvis de skal være konkurransedyktige. Kanskje vil en god Shazam-integrering gi dem et lite konkurransefortrinn? 

Hvorfor tror du Apple kjøpte Shazam? Kom gjerne med forslag i kommentarfeltet nedenfor!

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen