(Bilde: Shutterstock/Vacclav, montasje)

Apple kan miste Hollywood-dominansen

Dama som fikk kjendisene til å bruke iPhone bytter jobb.

Mer eller mindre skamløs produktplassering finner du i nesten alt av filmer og TV-serier som kommer ut av Hollywood og ellers i den vestlige verden. Dette kan for eksempel gi røykmerket Lucky Strike en fantastisk profilering når serien Mad Men vises på TV – selv i Norge, hvor tobakksreklame ellers er forbudt.

Nå melder AppleInsider at Apples innflytelse i Hollywood trolig blir svekket. Årsaken er at deres erfarne "worldwide director of buzz marketing", Suzanne Lindbergh, slutter i selskapet. Trolig går Lindbergh over til Jawbone, som blant annet står bak høyttalere, headsett og armbåndet Jawbone UP, men dette er ikke bekreftet, skriver nettsiden.

Ansvarlig for produktplassering siden 1994

"Invested in some kind of fruit company...".
"Invested in some kind of fruit company...".Foto: skjermdump YouTube

Apple har i en årrekke vært flinke på produktplassering. Husker du for eksempel Forrest Gump fra 1994, som et stykke ut i filmen hadde investert i "et eller annet fruktselskap"? Det var Apple. Lindbergh fikk samme år ansvaret for Apples produkplassering i filmer og TV-serier, og har ifølge AppleInsider siden hatt stor innflytelse i Hollywood.

Under Lindberghs ledelse har Apples produkter vært representert i 30 prosent av alle filmene som har toppet "box office"-listene i USA mellom 2001 og 2011. Denne typen profilering skal angivelig være verdt flere hundre millioner dollar. Dette betyr også at at de har vært mer synlig enn Coca Cola på 3. plass, og at kun bilmerket Ford har fått bedre profilering. Dette ifølge en liste som kalles BrandCameo.

Apples markedsdirektør Phil Schiller trakk for øvrig frem Lindbergh som en avgjørende grunn til at at de hadde lykkes med sin markedsføringsstrategi under rettsaken mot Samsung i fjor. At de ikke trengte å bruke penger på vanlig reklame, så lenge kjendisene ville omfavne produktet. Dette hadde de en person som kunne fikse (Lindbergh).

Hvis Lindbergh faktisk har hatt en så viktig rolle i kulissene, blir det interessant å se om Apple klarer å opprettholde det solide grepet de har på Hollywood. Og ikke minst; Se opp for Jawbone!

Les også: – Neida, 64-bit på iPhone er ingen gimmick

(Kilder: AppleInsider)

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen