(Bilde: Apple-lansering)

Apple hakker løs på Samsung

– Fungerer jo ikke sømløst sammen, kritiserer markedsdirektør Phil Schiller.

Med unntak av nøye planlagte Apple-lanseringer er det relativt sjeldent at sjefene i selskapet kommer med saftige kommentarer til pressen. I forkant av Samsung-lanseringen snakket imidlertid Wall Street Journal med markedsdirektør Phil Schiller i Apple, som lirte av seg noen stikk til både Samsung og Android.

Schiller fortalte at han ikke var spesielt bekymret for Samsung-lanseringen, og begrunnet det med at Android-plattformen ikke kunne måle seg med deres iOS. Han beskyldte Android for å være fragmentert, samt at det var en ulempe for Android-telefonene å få deler fra så mange forskjellige leverandører. Begge deler i motsetning til hans iOS og iPhone, selvfølgelig.

– Når du tar en Android-enhet ut av boksen er du nødt til å logge på ni ulike kontoer hos forskjellige tilbydere for å få opplevelsen som iOS leveres med. De fungerer jo ikke sømløst sammen, sier Schiller til Wall Street Journal.

Størst i USA, foreløpig

På verdensbasis hadde Apples iOS en markedsandel på 19 prosent i 2012, ifølge analysebyrået IDC. Android hadde totalt om lag 70 prosent. I USA har derimot Apple et ørlite forsprang på Android-konkurrentene, enn så lenge. At Samsung valgte New York som lanseringsby for Galaxy S4 tolker flere som et tegn på at sørkoreanerne vil satse ende sterkere i dette markedet fremover, for eksempel.

At Schiller kom med kommentarer om Android i forkant av Samsung Galaxy S4-lanseringen tolker Wall Street Journal som at Apple er på defensiven.

Les også: Slik er Samsung Galaxy S4

(Kilde: Wall Street Journal)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen