Sync 3 i en Ford Expedition SUV 2017-modell. (Bilde: Foto: Ford.com)

Apple CarPlay kjører for fullt, Android Auto har motorstopp

De fleste nye biler lanseres nå med støtte for både Apples CarPlay og Android Auto.

Google og Apple satser hardt for å få en fot på innsiden av bilbransjens egne infotainment-systemer, og bilprodusentene holder døra på vidt gap for begge aktørene.

For bilprodusentene er nøkkelordet kompatibilitet, altså at bilprodusentens programvare greier å samarbeide med både Apple og Googles løsninger, henholdsvis Apple CarPlay og Android Auto.

(Ellers ville du kanskje måttet vurdere en annen bil, siden den du har lyst på bare funker med iPhone..?)

Bilenes innebygde datamaskiner blir kraftigere:
Nvidia vil være sjefen i fremtidens selvkjørende biler »

Google henger etter

Ford er en av produsentene som har integrert Apple CarPlay og Android Auto i sine biler, gjennom sitt Sync 3-system.
Ford er en av produsentene som har integrert Apple CarPlay og Android Auto i sine biler, gjennom sitt Sync 3-system. Foto: Aksel I. Edgar-Lund, Tek.no

Apple CarPlay er i full drift i Norge, og større bilprodusenter som VW, BMW, Skôda og Ford har selvsagt gjort sine infotainment-systemer kompatible med Apple. Det har de også gjort for konkurrenten Google, men Android Auto er ennå ikke blitt tilgjengelig for oss her i nord. 

Googles pressekontakt i Norge,  Einar Stabell, har på Tek.nos forespørsel undersøkt status.

– Det er ikke så mye oppdatert informasjon angående Android Auto. Det ble lansert i Japan i dag, og planlegges lansert flere steder, men jeg skal holde deg oppdatert rundt status for Android Auto i Norge, sier Stabell.

CarPlay går som en lek

Hos Ford Motor Norge er de over seg av entusiasme og salgsfremmende argumentasjon, når vi ringer for å høre hvordan Fords eget system, Sync 3, fungerer sammen med Apple og Androids løsninger.  Sync 3 ble nylig lansert, og det er bare årsmodeller fra 2016 som har Sync 3 installert.

Informasjonsdirektør Anne Sønsteby og markedsdirektør Geir Haugaard foreller at alle nye Ford-modeller leveres klinkende klare for både Apple og Android.

– Sync 3 er ikke bare kompatibelt med både Apple og Android, det fungerer like bra, og omtrent på tilsvarende måte, hvis du ikke har en smarttelefon og du heller ikke er interessert i å skaffe deg en, forklarer Sønsteby. 

Ford var ute lenge, lenge, lenge før Apple og Google

Sync-logo med Microsoft som utvikler fra lanseringen i 2008.
Sync-logo med Microsoft som utvikler fra lanseringen i 2008. Foto: Ford Motor/skjermdump

Ford Motor Company har satset stort på datasystemer i bilene sine i mange år, og lanserte Sync  i alle modeller fra og med 2008. Sync var opprinnelig et samarbeidsprosjekt med Microsoft. Allerede da var en av de viktigste funksjonene stemmestyring, integrasjon mot mobiltelefoner, navigasjonssystem og stemme-kontroll av underholdningssystemet, slik at føreren alltid kunne ha to hender på rattet.   

Ford valgte i å avslutte samarbeidet med Microsoft i 2014, til fordel for Blackberrys QNX OS, uten at det ble opplyst om årsaken til bruddet. Computerworld skrev i anledningen at med QNX som fundament åpnet det seg nye muligheter, bedre stemmegjenkjenning, kort og godt en langt bedre versjon enn tidligere Sync-utgaver. 

Siri stiller opp som co-pilot

Slik ser Apple CarPlay ut, her i en Ford Mondeo.
Slik ser Apple CarPlay ut, her i en Ford Mondeo. Foto: Aksel I. Edgar-Lund, Tek.no

Da Apple lanserte programvaren «Siri» med iPhone 4S, skapte det mye furore at det nå ville bli mulig å bruke stemmen til å styre mobiltelefonen. Siri er naturligvis en integrert del av Apple CarPlay.

– Enten du vil bruke Sync 3 direkte, eller foretrekker Apples grensesnitt og å snakke med Siri, så kan du for eksempel si «jeg vil ha kaffe», og dermed laster programmet opp kart med ruteanvisning til nærmeste sted å få kjøpt kaffe, sier Haugaard. 

Haugaard forklarer at Sync 3 er laget slik at enten du foretrekker Android, Apple eller faktisk synes Sync 3 er toppers, så kan du veksle sømløst mellom systemene. Du får med andre ord et grensesnitt du er vant til å navigere deg rundt i og bruke. Ikonene på skjermen i bilen vil se ut som de gjør hos Apple, eller Android, eller som nevnt, Sync 3. 

– Hovedpoenget med integrasjonene er å gjøre opplevelsen og bruken mest mulig tilgjengelig og nyttig for alle, uavhengig om man er vant til Apples Iphone eller Googles Android, avslutter Haugaard. 

Vi gleder oss til at Google skal lansere Android Auto i Norge, og vil da komme tilbake med mer informasjon om løsningen – og ikke minst: en duell mellom CarPlay og Android Auto.

Vi har prøvekjørt en splitter ny Ford Mondeo med Apple CarPlay:
SNIKTITT: 
På hjul med Sync, Siri og CarPlay »

Google Glass

Apple iPhone 5S 16GB

Google Glass   Les mer »

Apple iPhone 5S 16GB   Les mer »

Beste priser

Ikke på lager 2 352,-
Ikke på lager 2 887,-
Ikke på lager 2 888,-
På lager 2 890,-

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen