Siri kan endelig bruke andre apper enn Apples meldingsapp
(Foto: Niklas Plikk, Tek.no)

Siri kan endelig bruke andre apper enn Apples meldingsapp


Tradisjonelt har mange av de smarte løsningene på en iPhone vært bundet til Apples egne tjenester. Men i det siste har dette begynt å endre seg, og nå melder Bloomberg at enda en endring er på vei; taleassistenten Siri skal oppdateres så den støtter andre meldingsapper enn Apples egne.

Det betyr at når du ber den om å sende en melding bruker den ikke nødvendigvis Apples egen meldingsapp der den forfatter en SMS eller en iMessage for deg – etter oppdateringen kan den automatisk bruke den meldingsappen du bruker oftest. Den eneste forutsetningen er at appen oppdateres med støtte for løsningen.

Talestyr meldinger med WhatsApp

Dermed kan en «Hei Siri, send en melding»-beskjed like gjerne åpne WhatsApp, Facebook Messenger eller WeChat for å nevne noen mye brukte tjenester.

Bloomberg melder at tilsvarende funksjoner vil komme også for telefonsamtaler etter hvert.

Dette er ikke første gang Apple utvider nedslagsfeltet til Siri og hva assistenten kan gjøre. Frem til relativt nylig kunne assistenten bare starte musikkavspilling i Apples egen Music-tjeneste. Men etter at Apple løsnet litt på tjenesten og Spotify  nylig oppdaterte appen sin, kan Siri nå starte musikk i Spotify også.

Åpnet for Google Maps i CarPlay

Et sted taleassistenter kanskje er ekstra nyttige er i bilen, der du helst vil slippe å ta øyene av veien. Men der er også Apples CarPlay en viktig funksjon for iPhone-brukere.

Tidligere var det bare Apple Maps som gjorde nytte som navigasjonsløsning i CarPlay, men i fjor høst åpnet de for at CarPlay-brukere kunne ha andre kartapper på bilskjermen. De første to ut var Googles mest kjente navigasjonsprodukter Google Maps og den (delvis) sosiale pendlerappen Waze.

Oppmerksomhet fra myndighetene

Apples nye og mer inkluderende tilnærming for Siri kommer etter at det helt siden i sommer har vært mye snakk om Apples dominerende rolle på sin egen plattform. I USA har de også fått oppmerksomhet fra offentlige konkurransemyndigheter som har stilt spørsmål ved måten Apple prioriterer sine egne tjenester.

I en uttalelse fra Apple gjengitt av Bloomberg sier Apple det viktigste for dem er å lage et godt produkt for kundene sine, og at de er stolte av å ha mange suksessfulle konkurrenter på plattformen som står for rundt to millioner jobber i USA. De påpeker også at Apples egne apper bare representerer 0,00002 prosent av de to millionene apper som er i appbutikken.

Apple-apper først i søkene

I september hadde imidlertid New York Times en gjennomgang av hvordan søk i App Store artet seg for ett år siden, før de aller siste oppdateringene.

Deres eksempel er fra mai 2018, og starter med et søk på ordet «podcast». Resultatene starter med en betalt annonse for en podcast-app, men som første vanlige søketreff kom Apple Podcasts, selskapets egen app.

Apples egen app ble deretter fulgt av «søketreff» for inntil 14 andre Apple-apper som ikke hadde noe med podcaster å gjøre, før den første konkurrerende appen dukket opp. Brukere måtte bla forbi alt fra Apples kompassapplikasjon til Home-appen som styrer hjemmeautomatisering på sin vei mot konkurrerende podcastprodukter.

Spotify klaget til EU

Avisen viser tilsvarende eksempel for strømmetjenester, der Spotify hadde topposisjonen for musikktjenester i 2016, mens de rett etter lansering av Apple Music ble dyttet ned til fjerdeplass i treffene, til tross for at den beholdt ledelsen i antall brukere både i og utenfor USA frem til nylig. 

I februar 2018 fikk også Spotify et berg av lite relaterte Apple-apper foran seg i søket, med blant annet musikkproduksjonsappen Garage Band og Music Memos som er Apples løsning for å ta opp musikalske idéer til bruk senere.

Senere kom også Apple-apper ikke relatert til musikk til i treffene foran Spotify, før de i begynnelsen av 2019 klaget til EU over Apples dominerende rolle. Da forsvant alle Apple-appene utenom iTunes og Apple Music, og Spotify var igjen på fjerdeplass i søketreffet.

Spotify har vært misfornøyd med flere aspekter i konkurransen med Apple. De har også gått klaget til EUs konkurransetilsyn på at Apple forsyner seg med 30 prosent av abonnementskostnadene for tjenester solgt gjennom App Store. Her har de også fått støtte av Deezer, en annen europeisk strømmetilbyder.

Apple endret algoritmen

Apple-sjefer skal ha bekreftet at søkefunksjonen i mer enn ett år viste Apple-apper også der de var mindre relevante. Men sier de etter hvert justerte søkealgoritmen så deres egne apper fikk mindre fokus. Noe av årsaken til at Apple dominerte søkeresultatene også med mindre relevante apper skal ha vært de enkle navnene og den høye tilfredsheten med apper, skal toppsjef Phil Schiller ha fortalt.

I en Bloomberg-artikkel fra mai i år forklarte også Apples tidligere App Store-sjef seg om ett av mange rykter som gikk rundt app-godkjenning hos Apple. Det ble lenge antatt at Apple ikke godkjente apper som erstattet deres egne viktige funksjoner.

– Det var en greie. Frykten for at noen ville komme rekende, en Facebook eller en Google eller hvem som helst, og fjerne alle våre løsninger. Så fort de [kundene, red. anm] begynte å bruke disse andre appene ville de tenke mer på Google, forklarte Philip Shoemaker.

Påstandene top Google Voice som utgangspunkt, etter at tjenesten først ble nektet godkjenning i App Store. Siden den tid har Apple godkjent en rekke konkurrerende produkter i appbutikken sin. Shoemakers påstander ble ikke kommentert av Apple.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen