(Bilde: Espen Irwing Swang, Mobilen.no)

Åpner mobilstyrt pakketjeneste

Norske EasyBring utfordrer Posten med mobil-app.

Skal du sende en pakke fra A til B kan du registrere deg som bruker på EasyBring, og legge oppdraget ut på deres base. Her vil andre brukere kunne se oppdraget, og gi beskjed om de kan ta pakken med seg. Målet er å bygge opp et nettverk der pakker kan forflyttes rundt med sjåfører som likevel skal samme vei.  

Bak selskapet står EasyBring, et AS med eiere som Marius Steen, Erik Langaker, Anders Brant, Hans Borgen og Knut Bjerke. Sistnevnte er mannen som hadde ideen til konseptet.

Daglig leder Erland Bakke og produktansvarlig Marius Røstad i EasyBring, har begge en fortid i Mediehuset Tek, som står bak blant annet Teknofil.no. Bakke gikk over i annet arbeid for et par år siden, mens Røstad gikk til EasyBring for omlag ett år siden.

Her vises oppdragene i en oversikt.
Her vises oppdragene i en oversikt.Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no
Du kan også bestille frakt fra applikasjonen.
Du kan også bestille frakt fra applikasjonen.Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no
Reiseruten dukker opp på et kart.
Reiseruten dukker opp på et kart.Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no
Du bestemmer selv hva du vil betale. Minstepris er 50 kroner.
Du bestemmer selv hva du vil betale. Minstepris er 50 kroner.Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no
Nå er produktet lansert, og våre tidligere kolleger har kontaktet oss for å fortelle om konseptet.

Registrer pakken med mobilen

I korte trekk er det snakk om å formidle transportoppdrag. Har du noe du ønsker flyttet fra A til B legger du oppdraget inn i en database. Dette gjør du ved hjelp av en app på mobilen, eller du kan gjøre det på nett. Samtidig angir du hva du vil betale for transporten.

Når det er gjort kan andre EasyBring-brukere se oppdraget. Om de skal i samme retning kan de velge å ta pakken med seg, sier Bakke og Røstad.

Trygghet

– Men hvordan vet dere at budet ikke bare er en luring som forsvinner med pakken?

– Det er tre elementer for sikkerhet. Både kunde og bud må registrere seg med Facebook. Hvis en har mer enn 50 venner på Facebook er det ganske sikkert at det er en reell person. I tillegg må du oppgi et registrert mobilnummer, og du må legge inn kredittkortopplysninger. Disse tre faktorene tilsammen gjør at sannsynligheten for at vi ikke skal finne tilbake til budet er veldig liten. Systemet er transparent, og du kan når som helst ringe til sjåføren sier Røstad.

– Vi forsikrer alle pakker med opp til 10 000 kroner, og du kan tegne tilleggsforsikring. Så langt har alt gått bra, og vi nærmer oss den første milepælen som er 500 sendte pakker. Men vi må jo regne med at en eller annen gang kan noe gå galt, og da gjelder det å ha gode systemer, sier Bakke.

Blant tiltakene som skal gjøre tjenesten bedre er utarbeidelsen av et sertifiseringssystem. Sjåfører som gjør en god jobb vil få en sertifisering. Dette er under utvikling og vil være på plass om noen måneder.

Fremdeles i en betafase

Appen du bruker for å betjene systemet skal også forbedres. I dag har den kart som viser hvor pakken din skal leveres. På sikt vil den også se hvor sjåførene søker fra, og sortere oppdragene som er mest relevante i forhold til reiseruten.

– Tjenesten er i en betafase, men pakker beveger seg og tjenesten fungerer. Nå skreddersyr vi også API-ene våre inn mot partnerne våre, sier Bakke.

Pakkerally

De to snakker ivrig om hjertebarnet sitt. I løpet av kort tid har vi fått høre om grønnere transport, styresammensetning, planer for utvidelse til Sverige og England, Petter Solberg og leveranser for auksjonshuset Blomquist.

– Petter Solberg? Skal dere sikre dere at pakkene kommer raskere fra dør til dør?

– Petter Solberg er kommet inn på eiersiden i aksjeselskapet. Vi bruker Petter som ambassadør, og for å rekruttere sjåfører. Han har 210 000 følgere på Facebook. Ellers skal vi blant annet ha konkurranser på radio. Folk er litt mer åpne for å bli med på ting når det er Petter som banker på døra, sier Bakke.

For alle som skal sende noe

Ifølge Bakke og Røstad vil sjåførene typisk være pendlere, studenter, transportører og andre som jevnlig er ute og flytter på seg. En student som skal hjem i helgen kan finansiere kjøreturen ved å ta med seg en pakke, en pendler kan sjekke om det er noe som skal samme vei, og en transportør kan slippe å kjøre tom bil tilbake fra en annen tur.

– Noen pakker er små, som da noen fikk sendt en gjenglemt bamse. Men vi har også hatt oppdrag som går ut på å transportere biler som ikke er kjørbare, sier Bakke.

Pakkeprisen bestemmer du selv, med en nedre grense på 50 kroner, og en øvre grense på 7500 kroner om du bruker appen. EasyBring tar 15 prosent provisjon for å formidle oppdraget.

iPhone-appen du trenger for å bli en EasyBring-sjåfør finner du på Appstore. Har du en annen smartmobil er det foreløpig ikke en egen app, men du kan bruke nettleseren på mobilen din (HTML5). Du finner mer informasjon om hvordan du blir bud på www.easybring.com.

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen