Slik presenterer Nissan sin Iad for el-bilen Leaf.

Annonsetrøbbel for Apple

En av nyhetene i Apples IOS4 var såkalte Iads. Google kjøpte for en tid siden opp annonseselskapet Admob for å nå ut til mobilbrukere på tvers av mobilplattformene. Med Iads skulle Apple sørge for et annonsesystem som nådde ut til Iphone- og Ipod Touch-brukere.

Under lanseringen viste Apple-sjef Steve Jobs til de mange ulike systemene som i dag brukes for å finansiere programvaren som er gratis i programbutikken App Store. Med Iads skulle utviklerne få en enkel måte å tjene penger på.

Avvist for tredje gang

Nettstedet businessinsider.com viderebrakte nettopp ryktene om at Apples nye annonsesystem har gått på en smell. Smellen skal, ifølge to anonyme ledere innen mobilindustrien, ha vært rimelig kostbar. 10 millioner dollar skal annonsekampanjen for Adidas ha vært verdt.

Årsaken til dette skal ha vært at konseptet for kampanjen ble avvist av Apple for tredje gang. Apple forbeholder seg nemlig kreativ kontroll over annonsekampanjene. I og for seg er ikke denne typen kontroll ny for Apple - selskapet har nemlig stålkontroll på hva som havner i programbutikken App Store.

Ingen utviklerverktøy

Når det gjelder Iads har selskapet likevel tatt denne kontrollen et hakk lenger. Noen verktøy for å skape Iads har Apple nemlig ikke gitt ut. Når en kampanje skal fullføres er det Apple som syr sammen det ferdige produktet.

Ifølge wsj.com gjør denne ekstreme graden av kontroll at utvikling og ferdigstillelse av annonsekampanjer tar betydelig lenger tid enn hva som er vanlig for mobilannonser. Dessuten gjør mangel på utviklerverktøy at reklamebyråer ikke har den fulle oversikt over hva man kan og ikke kan gjøre med en Iad-kampanje.

Iads for 60 millioner dollar

Tidlig i juni annonserte Apple at de hadde kampanjer for mer enn 60 millioner dollar klare for annonsenettverket. Mote- og parfymeprodusenten Chanel var med på listen over partnere da Iads ble lansert, men hadde for litt over to uker siden ingen planer om en Iad-kampanje.

En annen av lanseringspartnerne, Nissan, skal derimot ha vært særdeles fornøyd med lanseringen av elbilen Nissan Leaf over reklamenettverket. Fem ganger så mange skal ha trykket på Iad-kampanjen i forhold til de vanlige nettannonsene.

Kostnadene for en Iad-kampanje starter på 1 million dollar. Om du er usikker på hva som ligger i navnet Iad kan du se Nissans egen presentasjonsvideo for deres kampanje under.

(Kilder: businessinsider.com, wsj.com )

Kommentarer (15)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen