Anmeldelse Anmeldelse: Unstoppable Gorg (PC)

Elsker du gamle science fiction-filmer?

Et spill med dårlige spesialeffekter og herlig overspilling.

[Gamer.no]: Er du en av dem som elsker gamle science fiction-filmer, med sine absurde handlinger og primitive spesialeffekter? Da er Unstoppable Gorg spillet for deg. Her har menneskeheten endelig funnet Planet X, en til nå ukjent planet ytterst i solsystemet. Konspirasjonsteoristene får imidlertid ikke tid til å fryde seg over å for en gangs skyld å ha rett, for planeten er befolket av en rase onde romslamper under ledelse av keiser Gorg. Han har ett mål i livet: Å drepe alle menneskene i solsystemet.

Sjarmerende dårlig

Dette er skikkelige spesialeffekter.
Dette er skikkelige spesialeffekter.

Handlingen i Unstoppable Gorg fortelles gjennom sort/hvitt-filmer med herlig overspilling, sjarmerende dårlige kostymer og spesialeffekter av den gode, gamle sorten. Alt akkompagneres av en fortellerstemme som hentet fra Filmavisen anno 1953, og om ikke Gorg og hans Planet X-slemminger var nok møter du snart roboter fra solens indre og hjernemonstre fra Jupiter. Det beste er at spillet aldri ler av seg selv, eller åpenlyst harselerer med femtitallets science fiction. I stedet presenteres det som om det skulle vært dønn seriøst — dermed blir det bare enda morsommere.

Tårnforsvar i rommet

Tårnforsvar med en vri.
Tårnforsvar med en vri.

Unstoppable Gorg tar konseptet fra de tradisjonelle tårnforsvarspillene ut i verdensrommet, og gir det sin egen unike vri. Det sentrale elementet i spillet er nemlig satellitter. Disse kan plasseres i sirkulære baner rundt planeten, månen eller skipet du skal beskytte, og så vil de skyte på alt som kommer innenfor angrepsradiusen deres. Fiendene følger fastsatte ruter fra moderskipet til objektet du skal beskytte, og målet er som vanlig å sørge for at de ikke kommer frem.

Sitrende spenning

Unstoppable Gorg er et av de mest spennende tårnforsvarspillene jeg har spilt. Siden du hele tiden må flytte rundt på satellittene dine kan du aldri lene deg tilbake og se på at forsvarsverkene dine lager hakkemat av fienden, i stedet må du konstant arbeide for å utnytte ressursene dine best mulig. Dermed blir det veldig intenst, men nivåene er såpass korte at du aldri blir direkte sliten.

Skru ned vanskelighetsgraden

Spillet kan være genuint vanskelig, og du kommer utvilsomt til å bli glad for muligheten til å skru vanskelighetsgraden ned og opp som du vil. Men det er aldri urettferdig, og hver gang du sparkes til «game over»-skjermen er det med visshet om at du kan lykkes neste gang. Stort sett virker det som nivåene er lagt opp til at det skal finnes mange løsninger, og ikke bare en «optimal» oppstilling av satellittene.

Presentasjonen er kirsebæret på kaka. Spillets handling fortelles gjennom selvhøytidelige, Filmavis-aktige sort/hvitt-videoer med ekte skuespillere og dårlige spesialeffekter, og er en fryd for alle som kan kose seg med en science fiction-film fra femtitallet. Femtitallsstilen følges opp i selve spillet også, med flygende tallerkener og svevende roboter inspirert av klassiske amerikanske biler.

Dom PC: 7/10 GODT

Les hele anmeldelsen av Unstoppable Gorg på Gamer.no »

Spillet kan blant annet kjøpes fra Steam, og er ute på PC, Mac og iOS. Det kommer til Xbox 360 senere.