Anmeldelse Anmeldelse: TrackMania 2 Canyon

Galskap på fire hjul

Endelig får vi mer berg-og-dalbaneracing med TrackMania.

Det har gått noen år siden forrige genuint nye TrackMania-spill, men ta det med ro: Nadeo har ikke glemt hvordan de skal lage dem. TrackMania 2: Canyon er akkurat like absurd og moro som sine forgjengere. Det nye Canyon-miljøet låner mye av det beste fra tidligere miljøer i spillet, og leverer alt fra smale ørkenveier som krever full kontroll til raske racerbaner og enorme betongkonstruksjoner av den typen vi først fikk i Island-miljøet fra TrackMania Sunrise. Resultatet er baner som i det ene øyeblikket kan arte seg som en klassisk rallyløype og i det andre minner mer om en motorvei som tilfeldigvis er lagt oppå en berg og dalbane.

Det gjelder å holde tunga rett i munnen.

Bilen fungerer også glimrende. Den føles litt tyngre og kanskje litt mer realistisk enn tidligere biler, men den er langt fra noen ordinær muskelbil. I utgangspunktet er dekkene som limt fast til veien, men du lærer raskt å fremprovosere ekte rallysladding for å ta hjørnene raskere. Mens mange av bilene vi fikk i tidligere TrackMania-spill skapte delte meninger hos spillerne virker dette som et kjøretøy designet for bred appell — litt som racerbilen fra Stadium-miljøet, egentlig.

Heftig og begeistrende

Det er herlig å spille et genuint nytt TrackMania-spill igjen. Nadeo har ikke glemt gamle kunster, og skapt et vanedannende og heftig racingspill med en underholdende bil og massevis av fantasifulle baner. Det innebygde redigeringsverktøyet sørger dessuten for at antallet baner er så godt som uendelig, og det er alltid noe nytt å oppleve. Som før er det nok den underholdende flerspillermodusen som får mest oppmerksomhet, men det er også kjempemoro å slåss med venner om bestetider på banene i enspillermodus. I tillegg ser spillet virkelig flott ut, og det uten å kreve alt for mye av maskinvaren din.

Fancy.
Fancy.

Jeg synes likevel det er litt lite med bare ett miljø. Joda, Canyon er svært omfattende og velprodusert, men etter å ha spilt en stund begynner jeg automatisk å savne variasjonen fra de tidligere spillene i serien. Dessuten er det trist at moduser som «puzzle» og «platform» er borte; jeg skjønner at flerspiller har utviklet seg til å bli TrackManias viktigste element, men var det virkelig nødvendig å fjerne velfungerende deler av enspilleropplevelsen?

Det er uansett ingen tvil om at TrackMania 2 Canyon blir en ny farsott på PC, og Nadeo har definitivt lagt lista høyt både for fremtidige TrackMania-utgivelser og deres interessante forsøk på å spre det brukersentrerte TrackMania-konseptet til skytespill og rollespill i ShootMania og QuestMania. Fremtiden ser så definitivt lys ut for denne flotte serien.

Dom PC: 8/10 SVÆRT GODT

Les hele anmeldelsen av TrackMania 2 Canyon på Gamer.no.