Anmeldelse Anmeldelse: Serious Sam 3 BFE (PC)

Skyt på alt som rører seg

Rombeistenes største skrekk er tilbake.

[Gamer.no]: Hvis vi ser bort fra nyutgavene av Serious Sam: The First Encounter og Serious Sam: The Second Encounter begynner det å bli en god stund siden vi sist hørte noe fra den skyteglade barskingen fra CroTeam. Men nå er han tilbake, til glede for alle som liker skytespillene sine raske og intense.

Heisann.
Heisann.

Serious Sam 3 foregår visstnok før hendelsene i de tidligere spillene, og den overraskende varierte ansamlingen banditter fra det ytre rom har nylig angrepet kloden vår. Som vanlig med Serious Sam-spillene, betyr historien bak skytingen nøyaktig ingen ting. Det eneste du trenger å vite er at du må drepe alt som rører på seg, igjen og igjen, helt til listen over spillskapere ruller over skjermen.

Mange skumle fiender

Tro imidlertid ikke at det blir noen lett jobb. Fiendene er fryktelig mange, og de er ekstremt aggressive. Taktikken er å overvelde deg, og hvis du tror du kan stå i ro bak et skjulested, mens du plukker ned fiendene en etter en, tar det kort tid før du blir sablet ned fra alle kanter. Stort sett er det bare én taktikk som gjelder, nemlig å konstant være i bevegelse. Når fiendene angriper som verst må du rygge som en gal mens du fyrer av det ene skuddet etter det andre inn i forfølgernes rekker. Bare pass på at du ikke rygger inn i klørne på noe enda verre.

Mer action enn Call of Duty

Det tar en time eller to med Serious Sam 3 før spillet begynner å vise seg fra sin beste side, men når det først skjer får vi et heftig førstepersons skytespill med mer action enn i hele Call of Duty-serien kombinert. Når spillet er på sitt beste er det en utrolig intens opplevelse hvor det nesten føles som om du danser rundt med fiendene helt til alle er borte. Samtidig synes jeg personlig at spillet holder på litt for lenge, for selv om utviklerne stadig gir oss nye leketøy og utfordringer blir det litt ensformig mot slutten.

Noen vil nok påstå dette er overdreven bruk av makt.

Hvis du har sansen for gammeldags skyteaction av med stor hastighet og massevis av fiender som må knertes er Serious Sam 3 uansett et spill for deg. Før spillet er omme vil du ha brukt ammunisjon til en verdi av hele det norske forsvarets budsjett, og drept så mange fiender at du på egenhånd har stått for tapstall lik dem i en middels stor krig. Spillet er også ganske lekkert til tider, spesielt i de store og åpne ørkenmiljøene. Derfor er det litt synd at det starter på kjipest mulig vis, med generiske bygater som nesten kunne vært hentet fra forrige konsollgenerasjon. Grafikken glemmer man uansett raskt når ting begynner å skje.

Alt i alt er Serious Sam 3 et godt og underholdende gjensyn med den gamle skolen av førstepersons skytespill, og det er fint å se at denne typen skytespill har noe å fare med i dagens marked.

Dom PC: 7/10 GODT

Les hele anmeldelsen av Serious Sam 3: BFE på Gamer.no »