Anmeldelse Anmeldelse: LEGO Harry Potter: Years 5-7 (PS3)

Klossete magi på Galtvort

Gjør klar for siste kapittel om LEGO-Harry.

[Gamer.no]: LEGO-spillene fra Traveller's Tales fremstår nettopp slik jeg som barn ønsket at byggeklosser og figurer skulle opptre, og sånn sett representerer de min barndoms drømmescenario i spillform. Her kombineres kjente filmlisenser og leketøy i en setting der det meste er ferdig bygget fra før, og fokuset rettes mot en smått løssluppen gjenfortelling av spennende historier hvor gåteløsning og utforsking fører deg videre fra et kapittel til det neste.

Velkjent oppskrift

LEGO Harry Potter: Years 5-7 avslutter historien om den bebrillede tryllegutten og hans venner, og fortsetter naturlig nok også der det forrige spillet tok farvel. Det er de fire siste filmene som danner grunnlaget for handlingen, og stilen er i stor grad lik den vi kjenner fra tidligere spill i serien. Fire hovedkapitler er delt opp i seks nivåer, slik at det totalt er 24 sekvenser å kjempe seg igjennom. Ønsker man et smått kreativt alternativ til en tradisjonell julekalender er det derfor bare å ta turen til Galtvort.

Humor står sentralt når Traveller's Tales gjør LEGO av kjente historier, og selv om de siste eventyrene til Harry Potter kan sies å være mørkere enn de første, har man tilsynelatende funnet en god balanse når det gjelder å fremstille handlingen på en passe ufarlig måte. Spillet mangler ikke action og spenning selv om Voldemort og de andre gestaltes omtrent 90 prosent mer klovnete her enn i filmene. Det er lett å se at utviklerne etter hvert har fått god erfaring med produktet og vet hvor de skal legge lista.

Av samme grunn er det vanskelig å finne så mye nytt å la seg overraske over. Har du prøvd et av de tidligere spillene vet du stort sett hva du får servert her. I kjent stil må objekter avdekkes og settes sammen slik at figurene kan komme seg videre, og i tillegg dukker det opp andre typiske gåtebaserte elementer hvor man blant annet skal gjengi fargekombinasjoner i korrekt rekkefølge. Ting som skal settes sammen bygger seg stort sett selv, og de ulike gåtene er gjerne litt for enkle til å by på noen reell utfordring.

Ingen revolusjon

Gjengen i Traveller's Tales har laget disse spillene i en årrekke, og leverer igjen et produkt av velkjent kvalitet. Derfor presenteres vi imidlertid også for mye av det samme vante, og ingenting ved denne utgivelsen er i nærheten av revolusjonerende.

Spillet bærer derimot ikke preg av at utviklerne har gått lei, for historien som fortelles blir lagt frem på den samme engasjerende måten som før, og alt legges til rette for mye spilletid for den som har ønske om det. Selv om litt for enkle gåter og et småkeitete kamera er blant tingene som trekker ned, bidrar sjarm, humor og omfang til å løfte totalopplevelsen.

Er du en tilhenger av serien vil du finne deg vel til rette her, og du kommer sannsynligvis til å kose deg enda litt mer om du i tillegg liker Harry Potter. En på mange måter underholdende gjenfortelling av det siste tiårs kanskje største fantasieventyr burde være nok til å vekke interessen hos de fleste. Likevel mangler spillet elementer som tar opplevelsen videre fra tidligere utgivelser og løfter den et nivå opp. Den klossete sagaen om Galtvorts store sønn avsluttes på kurant vis, men det spørs om ikke konseptet i seg selv trenger litt nyvinning før neste LEGO-eventyr tar form.

Denne versjonen av LEGO: Harry Potter: Years 5-7 ble utgitt til PC, PlayStation 3 og Xbox 360 den 18. november i år.

Dom PS3: 6/10 NOKSÅ GODT

Les hele anmeldelsen av Lego Harry Potter: Years 5-7 på Gamer.no »