Anmeldelse Anmeldelse: Forza Motorsport 4

Tidenes største, vakreste og heftigste Forza

Forza Motorsport 4 er et bunnsolid bilspill.

Det gikk seks år fra vi fikk Gran Turismo 4 til det femte spillet så dagens lys. På like mange år har Turn 10 Studios sluppet hele fire spill i Forza-serien. Da er det kanskje nærliggende å tro at tempoet har gått på bekostning av noe annet, men kvaliteten har vært skyhøy fra første stund. Så også med Forza 4.

Dekksimulering fra Pirelli

Som vi har lært å forvente, står kjørefølelsen i sentrum for opplevelsen. Turn 10 er spesielt stolte av den nye dekksimuleringen fra Pirelli, som holder styr på hvordan friksjon, temperatur og lufttrykk på forskjellige steder i dekket virker sammen. Matematikken er nok for spesielt interesserte, og det var få som klagde over dekkenes oppførsel i forgjengeren. Det er heller ikke enkelt å sette fingeren på klare forskjeller i hvordan bilene oppfører seg med den nye simuleringen, men nå er det altså enda vanskeligere å finne bortforklaringer når svingene ikke går som planlagt.

Under huden på en Ford GT.
Under huden på en Ford GT.

Heller ikke de øvrige justeringene av fysikkmotoren er spesielt merkbare. Det betyr at du raskt vil kjenne deg hjemme om du har erfaring fra Forza 3. Her får vi den samme gode følelsen med bilene, og alt som foregår med hjulene formidles effektivt til spilleren, slik at du kan kjøre helt på grensen av hva bilen kan prestere. Kanskje har bilene blitt noe mer nervøse, slik at kontraslenger blir en større utfordring enn tidligere. Spesielt for kontrolloppsett uten manuell clutch. Det er lett å miste kontrollen på bakhjulsdrevne biler når resultatet av å slippe gassen i en breisladd sørger for problemer når motoren bremser bakhjulene. Det er ikke alltid så enkelt å slippe gassen akkurat passe langt ut.

Forza 4 føles altså i det store og hele som Forza 3. Dynamisk vær og natteløp mangler fortsatt, så vi får heller ikke denne gang gleden av å spekulere i dekkvalg eller gamble på depotstrategier. Fra et racingperspektiv er det derfor betimelig å spørre hvorfor vi trengte en oppfølger. Forza 4 er fullspekket med nyheter, men de fokuserer hovedsakelig på å skape en bredere og mer helhetlig pakke enn å levere en dypere racingopplevelse.

Mercedes i naturskjønne omgivelser.
Mercedes i naturskjønne omgivelser.

Forza 4 har fått seg et grafisk løft, spesielt takket være bedre lyssetting. Interiøret i bilene er uhyggelig detaljert, og det er en fryd å studere drømmebilene på nært hold. Likevel merkes det relativt lite til dette under løpets gang. Når hårnålssvingene nærmer seg i 200km/t, blir det dårlig med tid til å studere slikt. Det er ingen tvil om at spillet ser penere ut, men neppe med en slik margin at det er særlig utslagsgivende under kjøring. Da hadde kanskje vært mer hensiktsmessig om ekstra arbeid hadde blitt lagt ned i å gjøre avstandsskiltene enklere å lese.

Det er ingen store overraskelser hva gjelder baneutvalg. Det aller meste er kjenninger fra tidligere spill, men du får også leke på noen nye biter med asfalt. Nyhetene er en fiktiv bane i alpene, Indianapolis, Hockenheim, Infineon Raceway og selveste Top Gear-banen. Nå kan du endelig undersøke hvor rask du er i forhold til de celebre gjestene hos det britiske bilprogrammet. Inkludert alle banene fra Forza 3 må utvalget kunne sies å være upåklagelig, her finner du alt fra svingete, japanske fjellveier til amerikanske ovalbaner.

Ingen Porsche

Bilutvalget er også utvidet, men her er det et dypt skår i gleden. EA tviholder på den eksklusive Porsche-lisensen, og Turn 10 har ikke klart å sikre en avtale for Forza 4. Det innebærer at vi må se langt etter den eminente tyske bilprodusenten. RUF er riktignok på plass med tre modeller av sine Porsche-baserte fartsmonstre, men bare én av disse er tilgjengelig i standardutgaven av spillet. Spennvidden er det imidlertid lite å utsette på, du får stifte bekjentskap med alt fra fjærlette Lotuser til en diger Hummer. Det er også planlagt en rekke bilpakker som nedlastbart innhold.

En av de nye banene.
En av de nye banene.

Forza 4 er et bunnsolid bilspill, og fremstår som det mest komplette spillet i rekken. Likevel virker regien noe vinglete. Spillet tilbyr fortsatt en realistisk og engasjerende racingopplevelse, og det er flere biler og baner enn tidligere. Flerspiller er bedre integrert og karrierestrukturen er forbedret. Samtidig er det tydelig at mye av utviklingstiden har gått med på å gi serien bredere appell snarere enn på å videreutvikle den gamle formelen. Dynamisk vær står fortsatt høyt på ønskelisten, og burde vært et naturlig steg videre. For oss som ikke er redd for en spillkontroller, oppleves Forza 4 rett og slett som det samme, gode spillet i en nyere, større og penere innpakning. Forza 4 bekrefter seriens posisjon på toppen av pallen, men de store nyhetene uteblir.

Karakter: 8/10
Svært godt

Hele testen kan du lese på Gamer.no