Anmeldelse Anmeldelse: Disney Universe (PS3)

Greit spill, men hvor er Langbein?

Bli med på tidenes mest ambisiøse kostymeball.

[Gamer.no]: Disney inviterer til en virtuell rundtur langs fantasiens bredder, og seks kjente eventyr fra deres rikholdige arkiv har blitt gjort tilgjengelig for besøk. Pirates of the Caribbean, Løvenes Konge, Monsterbedriften, Aladdin, Alice i Eventyrland og WALL-E står på menyen, og reiseleder for anledningen er den blide, virtuelle informasjonskuben VIK. Han forsikrer om at systemet som styrer fasilitetene er idiotsikkert, og lover alle gjester en trygg og god opplevelse.

Søte sjarmtroll.
Søte sjarmtroll.

Den overoptimistiske firkanten beholder imidlertid ikke kontrollen særlig lenge. Bøllefrøet Hex dukker opp og ødelegger hele festen med en omstart av det virtuelle systemet. De i utgangspunktet snille skuespillerrobotene som befolker eventyrlandene forandres til aggressive villstyringer. Ting er ikke lenger så ufarlige som de i utgangspunktet var tenkt, og det er nå opp til oss. Gjester har blitt tatt til fange, og for å redde dem må robotene bankes gule og blå, og eventyruniverset beseires.

Kle deg ut

Disney Universe låner en god del av oppskriften fra LEGO-spillene, hvor plattformbasert gåteløsning blandes med en humoristisk og løssluppen nytolkning av kjente filmer. Men i stedet for plastikkleker i Indiana Jones- eller Star Wars-setting, inviteres vi her inn i en verden av utkledd robotramp. Heltene vi tar kontrollen over er små menneskefigurer med en haug av Disney-kostymer til disposisjon.

LEGO-variantene ser ting med et skråblikk, men tilbyr samtidig ganske fullverdige versjoner av fiktive verdener og historier. Disney Universe legger seg derimot på en metalinje, hvor det vi presenteres for kun er en virtuell gjengivelse befolket med statister, i et univers som selv er klar over at det er en del av et spill. Vi får ikke oppleve de opprinnelige eventyrene, men henvises til en avansert, interaktiv fornøyelsespark.

Spensten er det ingenting å utsette på.
Spensten er det ingenting å utsette på.

Spillere som forventer en eneste lang humorparade av referanser og minneverdige øyeblikk fra kjente og kjære filmer risikerer derfor å bli skuffet, for handlingen på de ulike brettene går i liten grad ut på å gjenskape disse. Omgivelsene vi presenteres for er derimot tro mot inspirasjonskildene. Gjennom de ni nivåene hvert eventyrland er sammensatt av støter vi på et variert utvalg av lett gjenkjennbare områder, som sultanens palass i Aladdin, og elefantkirkegården fra Løvenes Konge.

For få utfordringer

Bevar humøret selv på sviktende underlag.

Dette produktet prøver å nå meg, og alle andre der ute, uavhengig av alder. Disney har gledet generasjoner, og mange av filmene de produserer gleder på tvers av disse. Likevel sliter jeg med å la meg engasjere så veldig når jeg først blir invitert på besøk. Jeg blir holdt i hånden og forklart nesten hvert eneste steg på veien fra start til mål, og derfor forsvinner også mye av utfordringen.

Flerspilleraspektet gir det hele et lite løft, og en tross alt gjennomført kvalitet på produksjonen bidrar også til at dette ikke er noe dårlig spill sett under ett. For selv om man kan surfe relativt problemfritt gjennom alene, eller i kompani med hjelpsomme venner, går det an å gjøre det hele litt mer interessant gjennom å være dårlige samarbeidspartnere.

Muligheten til å få møte noen av de ekte figurene når Disney først slo på stortromma og åpnet dørene, er kanskje det jeg savner mest. Langbein er en personlig favoritt, og Donald er udødelig, men de fikk jeg ikke hilse på. Kostymer kan være morsomme de, og særlig i disse Halloween-tider. Likevel foretrekker jeg å møte heltene mine på ordentlig, og i spillverden er det tross alt mulig å få til.

Disney Universe er i salg for PlayStation 3 (testet), Xbox 360, PC og Wii.

Dom PS3: 5/10 MIDDELS

Les hele anmeldelsen av Disney Universe på Gamer.no.