Anmeldelse: Conduit 2 (Wii)

The Conduit var et rimelig brukbart tilskudd til Wii-ens høyst blandede bibliotek av førstepersons skytespill da det ankom markedet i 2009. Forventningene til toeren ble skrudd videre opp av blant annet det faktum at spillet støtter Wii MotionPlus-teknologien. Vel, nå er Conduit 2 her, men er det overhodet verdig noe oppmerksomhet i en sjanger som domineres av teknisk overlegne storproduksjoner på konkurrerende konsoller?

Hektisk agentliv

Livet som topptrent spesialagent er neimen ikke lett, og Michael Fords stillingsbeskrivelse er nok ikke blant de mest forlokkende. Ikke bare var hans tidligere oppdragsgiver John Adams en forræder. Mannen viste seg sannelig også å være et psykopatisk romvesen med storstilte planer om å invadere Jorden med en hær av lojale undersåtter. I det første Conduit-spillet slapp han dessverre unna, men nå kan du på nytt tre inn i rollen som Michael Ford og fortsette jakten på John Adams og hans skyteglade fotsoldater.

Historien starter der den forrige sluttet, på en regntung oljeplattform, hvor Adams endelig innhentes men smetter inn i en portal (conduit) rett før plattformen ødelegges av et illsint havdrage-lignende vesen. Det er tydelig allerede i begynnelsen at manusforfatterne ikke har Oscar-ambisjoner, men det filmatiske oppfyller hensikten med å dytte deg fremover og tegne en meningsfull bakgrunn. Et pluss gis dessuten for et bevisst, artig B-filmpreg og fin selvironi.

Mye underholdning

Det er grenser for hvor mye man kan forvente av et Wii-spill i en sjanger som generelt er teknisk krevende, og i lys av dette leverer Conduit 2 overraskende mye underholdning. Ja, faktisk mer enn jeg opprinnelig hadde trodd. Skytingen er mest givende i de mindre pressede situasjonene, for det kontrollrelaterte rusket i kampmekanikken hindrer deg ofte i å oppnå full kontroll og gjør en del av skuddvekslingene unødig vriene.

Dårlig bildeflyt

Det er imidlertid gøy når du blir gitt anledning til å utøve sikteferdighetene, for kornet er fintfølende og fiendene belønner deg med en tilfredsstillende treffrespons. Conduit 2 er også rimelig omfattende og generelt tilstrekkelig variert, både når det gjelder omgivelser, skyts, motstandere og vanskelighetsgrad. Spillet føles likevel generisk og konvensjonelt og har også en tilsynelatende unødvendig dårlig bildeflyt som trekker ned helhetsinntrykket, selv om grafikken etter Wii-målestokk må sies å innfri.

Conduit 2 anbefales nok ikke for hardbarkede, bortskjemte førstepersons skytespill-fantaster, men derimot heller for de som kan tolerere de tekniske begrensningene, er rimelig godt trent i Wii-kontrollbruk og som ser etter et litt over middels underholdene skytespill til konsollen.

Dom Wii: 6/10 NOKSÅ GODT

Les hele anmeldelsen av Conduit 2 på Gamer.no.