Anmeldelse Anmeldelse: Cars 2: The Videogame

Gokart-moro for hele familen

Et overraskende godt bilspill — for liten og stor.

Trass stor popularitet er ikke gokart-sjangeren akkurat overlesset av gode spill. Mario Kart har lenge dominert sjangeren med sine gode spill, og kanskje er det vanskelig å lage en konkurrent som tangerer det konkurranseinstinktet som vekkes under hvert eneste løp i Nintendos etablerte serie. Det er jo i bunn og grunn det disse spillene handler om: å knuse kompisene henslengt i sofaen en sen fredagskveld.

Det er dette konkurransejaget Avalanche Software prøver å mane frem i filmspillet Cars 2: The Videogame. Og tro det eller ei: dette filmlisensspillet greier stort sett brasene. Her finner du krakilske kamper like før målstreken, et kraftige våpenarsenal som hjelper med å stikke kjepper i hjulene på motstanderne, og bilbaner med hemmeligheter og snarveier gjemt bak hvert eneste hjørne.

Både velkjente, og ikke fullt så velkjente, biler.

Tør skille seg fra filmen

Der andre filmlisensspill sliter med å måtte gjengi filmens historie scene for scene, velger Cars 2 heller å fokusere så lite som mulig på akkurat det. I stedet foregår alt av billøp i en simulator kalt CHROME, og bilenes mål er å trene mot å bli gode spioner. Spillets minimale handling eksisterer egentlig kun for å gi en kontekst til hvorfor de mange bilene kjører de utallige løpene.

Det er forfriskende at Avalanche Software faktisk tør å skille spillet fra filmen på en slik måte, og de tjener veldig mye på dette valget. I stedet for å få en tredjerangs gjenfortelling av det de fleste allerede har sett i kinosalene, fokuserer Cars 2 på det som virkelig teller i denne typen spill — bilkjøringen.

Billøp er alvorlige saker. Bare se på de øynene.

Fantastisk kjørefølelse

Cars 2: The Videogame ender opp med å bli et hyggelig tilskudd til en gokart-sjangeren. Utvikleren Avalanche Software har gjort en del smarte valg når det kommer til hvordan spillet skal knyttes lavmælt til filmen, og sluttproduktet nyter godt av denne tilbaketrukketheten.

Kjørefølelsen er fantastisk, og grunnmekanikkene så til en viss grad egenartede at det absolutt er noe å hente her som du ikke finner andre steder. Når du kjører fra oppdrag til oppdrag, helst med en eller flere kompiser ved din side, slår konkurranseinstinktet raskt inn. Den innbitte kjøringen med et kraftig våpenarsenal vil kunne stå for mange minneverdige situasjoner.

Gokart-kveld for familien

Fullt så minneverdige er dessverre ikke banene, og det ødelegger litt for helhetsfølelsen. Mangelen på en nettmodus er også litt problematisk, særlig om man ikke har venner som bor i nabolaget — dette er ikke et spill som bør spilles alene. Heldigvis er det så moro å kjøre de ikoniske bilene mot hverandre at foreldre, søsken eller venner neppe kommer til å takke nei til en gokart-kveld.

Cars 2: The Videogame kan kjøpes til Xbox 360, PlayStation 3, PC, Mac, Wii og DS.

Dom X360 & PS3: 7/10 GODT

Les hele anmeldelsen av Cars 2: The Video Game på Gamer.no.