Anmeldelse: Cargo: The Quest for Gravity (PC)

Gudene har fått nok av både menneskene og kloden vår, og velger like godt å begynne på nytt. De stopper jordens rotasjon, endrer tyngdekraften slik at det aller meste flyr til himmels, og erstatter menneskene med en gjeng små, feite og kliss nakne gnomer. Det virker ikke som de har tenkt særlig godt gjennom forbedringene sine, for den nye jorden funker like dårlig som en skulle tro.

Opp i dette kaoset kommer du, som en menneskelig mekaniker ombord på et luftskip. Av en eller annen grunn jeg ikke helt forstår bestemmer du deg for å ordne opp i gudenes rot, ved å gjeninnføre tyngdekraften.

Hjemmelaget helikopter
Hjemmelaget helikopter

Bygg dine egne farkoster

Cargo: The Quest for Gravity er et vanskelig spill å beskrive. Rent mekanisk har det likhetstrekk med Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts på Xbox 360, og er et tredjepersons actionspill hvor du kan bygge dine egne farkoster og kjøretøyer (alt fra ubåter til helikoptre) ved hjelp av ulike deler du finner eller kjøper. Handlingen foregår på og rundt en liten øygruppe befolket av de tidligere nevnte gnomene, men selv om spillområdet er lite endres det kraftig av dine handlinger underveis i spillet.

Gudene må være gale

Dette er noe av det rareste jeg noensinne har spilt, og det er i mine øyne grunn nok til å anbefale at du tar en titt. Galskapen er til å ta og føle på, og selv om en mer belest person enn meg sikkert klarer å se massevis av skjult symbolikk i Cargos vanvittige handling, er jeg bare glad for å ha opplevd noe så annerledes og fantasirikt som dette.

Treig og klumsete

Men som spill har Cargo likevel flere svakheter. Til fots er figuren din treig og litt klumsete, og det blir sjeldent bedre når du setter deg bak roret, rattet eller spakene på et av dine hjemmelagde kjøretøyer. Redigeringsverktøyet som brukes for å lage disse er også litt i overkant kranglete, så det kan ofte være fristende å bare ignorere det fullstendig og bruke ferdige «blueprints» for å bygge forhåndsdesignede maskinerier.

Irriterende gnomeorkester
Irriterende gnomeorkester

Absurde hendelser

Hadde det ikke vært for alt det morsomme og underlige som skjer underveis, hadde spillet med andre ord raskt blitt litt tamt. Det er artig å samle deler og more de små gnomene, men det som gjør spillet verd å oppleve er de absurde hendelsene du får ta del i. De bør helst oppleves uten alt for mye forhåndskunnskap, så jeg skal bite meg i tunga og unngå å pøse på med herlige eksempler.

En frisk spillopplevelse

I en spillindustri hvor de store aktørene har en tendens til å frykte alt som har med originalitet å gjøre er det gledelig å se spill som er så rike på ideer og friske opplevelser som Cargo, og jeg håper det selger godt nok til at utviklerne hos Ice Pick Lodge kan fortsette å lage like friske spillopplevelser i mange år fremover.

Dom PC: 7/10 GODT

Les hele anmeldelsen av Cargo: The Quest for Gravity på Gamer.no.

Merk: Cargo er dessverre ikke tilgjengelig i butikk, men kan kjøpes fra Steam.