Anmeldelse Anmeldelse: Max Payne 3 (PS3/X360)

Gladvold på høyt nivå

Max Payne 3 er et velolja maskineri med timesvis av moro å by på.

[Gamer.no]: Åtte år har gått siden sist vi fikk ta del i livet til Max Payne. Det har tilsynelatende ikke skjedd så veldig mye siden den tid. Han har brukt tida på å velte seg i selvforakt og destruktiv atferd. Alkohol og piller har vært hans beste venner i nøden. Skyldfølelsen i forbindelse med tapet av familien tærer fortsatt, han klarer ikke å gi slipp. Den indre monologen hans driver historien, som før, og James McCaffrey gjør en fremragende jobb med å gi liv til Max med en bitter og kynisk fremtoning. Han er lei av verden, og det merkes.

Livet blant de rike og berømte

Max ender som livvakt for en rik og berømt familie. Bakteppet for fortellingen i spillet er den enorme forskjellen mellom fattig og rik i byen, og de korrupte drivkreftene som gjør at det er slik. De fattige er bevæpnet, desperate og gjør det meste for å skaffe seg penger. Problemene starter når kona til en av brødrene i den rike familien blir bortført, noe som ikke er uvanlig i byer som dette. Max føler han har gjort en dårlig jobb og begir seg ut på leting etter henne, ned i et nett av korrupsjon og jævelskap som viser seg å gå dypere enn han i utgangspunktet hadde trodd.

Plaffing i sakte film

Vår mann er som kjent glad i å plaffe ned kjeltringer helt ukritisk, og dette er ikke noe annerledes her. Det å kaste seg rundt i sakte film mens du setter velplasserte kuler i store mengder med illsinte fiender er gjeldende her også. «Bullet time» og «shoot dodging» er hovedkomponentene i arsenalet ditt, men det har også blitt tilført noen nye ting. Variasjon er et viktig begrep å ha i bakhodet når du spiller Max Payne 3. Det er ikke lenger sånn at du bare kan kaste deg inn i et rom og forvente å kunne felle alle på en gang. Å søke dekning er et av de nye verktøyene du kan bruke, og dette er til tider livsnødvendig for å få et overblikk og samle krefter før du setter inn støtet.

Et vellykket spill

Rockstar har hatt store sko å fylle, men jeg syns de har gjort en utmerket jobb. Spillet ser kanskje ikke like mørkt ut lenger, men den depressive tankevirksomheten til Max maler likevel en svart ramme rundt det hele.

Det aller viktigste i spillet, nemlig skytinga, fungerer som den skal. Tempoet er høyt, og det er ikke lenge mellom hver skyteepisode. De små ekstra tingene som har blitt lagt til gir mer mulighet til variasjon, noe som er en nødvendighet. Spillet byr på utfordringer, og det er en god ting. Da er du nødt til å bruke de forskjellige verktøyene du har tilgang på, og det gjør opplevelsen bedre.

Flerspillerdel gir ekstra moro

Å legge til en flerspillerdel er en genistrek. Når hoveddelen av spillet er såpass kort har de gjort lurt i å gi det litt mer kjøtt på beina. Mekanikkene fra enspillerdelen brukes her, med noen få ekstra finesser, og det hele fungerer overraskende godt. Her er det en rekke unike modi å prøve seg på i tillegg til de velkjente, og det gir timesvis med ekstra spilletid.

Max Payne 3 er et kvalitetsprodukt som går langt for å gi deg det lille ekstra. Jeg ble imponert over hvor sømløs opplevelsen var, og hvor mye vekt det har blitt lagt på de små detaljene. Jeg tror skeptikerne kan ta seg en bolle og slenge seg med på moroa.

Max Payne 3 er i salg for Xbox 360 og PlayStation 3. PC-utgaven er ventet i salg 1. juni.

Dom: 9/10 KLASSISK

Les hele anmeldelsen av Max Payne 3 på Gamer.no »