Anmeldelse Anmeldelse: Lollipop Chainsaw

Playboy-modell i ellevilt eventyr

Glitrende og fargerik zombieslakt med motorsag og popmusikk

[Gamer.no]: Ta én filmregissør forkjærlighet for svart humor, og bland inn rikelige mengder amerikansk populærkultur og ei heit blondine. Strø deretter over litt hard rock, kommersiell popmusikk, exploitation-film fra 70-tallet og masse zombier. La så det hele syde i et par timer under oppsyn av eksentrisk japaner.

Resultatet er Lollipop Chainsaw, et spill der du slakter utallige mengder zombier med rosa motorsag og akrobatiske hopp og sprett. I et popkulturelt landskap der zombiene har blitt dagligdagse klarer dette samarbeidet mellom Goichi «Suda51» Suda og James Gunn å skape et zombiespill som skiller seg fra røkla takket være sitt grafiske uttrykk, satiriske sidespark og helsprø humor.

Oh, the drama!

Det hjelper å være cheerleader når man jakter zombier.

Juliet Starling har verdens verste 18-årsdag. Ikke bare er hun sent ute til skolen, men emogotheren Swan har åpnet en portal til Helvete og omgjort alle på San Romero High School til zombier. Til og med Juliets kjæreste Nick har blitt infisert, og må leve resten av livet sitt som et ulegemlig hode festet til Juliets belte. Heldigvis finnes det råd. Starling-familien er nemlig verdens beste zombiejegere og Juliet lever heldigvis opp til familiens rykte.

Ikledd duskedameuniform, lårkort skjørt og blonde musefletter med en rosa motorsag ved sin side er Juliet enhver 13-årings våte drøm. Hun ser ut som en playboy-modell og snakker stort sett i seksuelle dobbeltbetydninger. Det er lett å se på henne som et skamløst frieri til pubertale mannfolk, men parodien er såpass godt gjennomført at satiren burde være åpenbar for de fleste.

Over for fort

Lollipop Chainsaw er en unik, morsom og spennende spillopplevelse som dessverre er over litt for fort. Med bare sju nivåer som kan gjennomføres på under én time vil du nok ikke bruke mer enn en kveld på spillet. Likevel var det nok humor, zombier og interessante vridninger i spillmekanikken til at jeg aldri kjedet meg eller irriterte meg over det spillet serverte. I motsetning til «Suda 51»s tidligere spill måtte jeg aldri kjempe mot dårlig kontrolloppsett, et irriterende kamera eller billige forsøk på å gi utfordringer.

Zombier oppfører seg ikke bare likt, de har også like klær.

Historien i spillet er intet mindre enn tull og tøys, men kikker du lenge nok under panseret finner du et gjennomtenkt og reflektert satirisk blikk på dataspillene og de som spiller dem. Humoren er både pubertal og sjåvinistisk, men sitter som et skudd og fikk meg til å gapskratte flere ganger. De popkulturelle referanser til andre zombiefilmer er det fargerike strøsselet på en allerede velsmakende kake.

Til tross for noen små incentiver er det lite som oppfordrer deg til å gjenta spillet flere ganger, med mindre du har samlemani. Dette er synd, for hadde Lollipop Chainsaw vært lengre, med større gjenspillingsverdi og innhold kunne det ha blitt et moderne mesterverk. Likevel er både utgangspunktet og gjennomførelsen såpass interessant at jeg måtte spille videre, bare for å se hva som ventet bak neste sving. Lollipop Chainsaw er et unikt stykke popkunst i en spillverden som ofte tar seg selv litt for seriøst.

Lollipop Chainsaw er i salg for Xbox 360 og PlayStation 3 (testet).

Dom PS3: 8/10 SVÆRT GODT

Les hele anmeldelsen av Lollipop Chainsaw på Gamer.no »