Anmeldelse Anmeldelse: Journey (PS3)

Er dette i det hele tatt et spill?

Gjør deg klar for en helt spesiell reise.

Slik ser din figur ut.
Slik ser din figur ut.

[Gamer.no]: Når du starter opp Journey vil du umiddelbart se at utviklerne ønsker å gi deg minst mulig informasjon. Menyen består av én linje: «Trykk på start for å starte en ny reise». Foran deg blir et mektig ørkenlandskap presentert, og i midten av skjermen står den pussige saken du kontrollerer. Det er et kjønnsløst vesen, godt skjult av et brunt klede, og som på grunn av omgivelsene gir klare assosiasjoner til ørkenvandrende beduiner. Figuren din er særdeles upolert, og beina som stikker ut er kantete og rare. Det får meg til å minnes noen gamle tech-demoer som skulle vise omgivelser, og det er ikke uten grunn at utviklerne har laget en anonym protagonist uten særlige kjennetegn.

En ørkenvandring

Foran meg ligger ørkenen, og i horisonten kan jeg skimte et stort fjell. Det blir aldri fortalt, men det er helt opplagt at det er dit jeg skal. Kontrollene er veldig intuitive for alle som noen gang har tatt i en håndkontroller. Venstre analogstikke styrer figuren, høyre kameraet. Du kan også la bevegelsessensoren i kontrolleren styre kameraet, men det er bare upraktisk. Det er to knapper du kan bruke i spillet. Den ene brukes til å hoppe og sveve, den andre sender ut et signal som kan aktivere ting i dine nære omgivelser. Det tok få sekunder å finne ut av kontrollsystemet, men like fullt dukker det opp unødvendige forklaringer. Spillet er ellers fri for både skriftlig og verbal kommunikasjon, så denne «hjelpen» virker påtvunget og malplassert. Det bryter rett og slett med spillets egne prinsipper.

Gamle ruiner hinter til et svunnet samfunn.

Noe helt annerledes

Hvorvidt vi skal kalle Journey et spill eller ikke er en fruktløs diskusjon som jeg ikke vil kaste meg inn i. Derimot kan jeg konstatere at det er en interessant opplevelse. Utviklerne søker å gi deg noe annerledes. De søker å få deg til å tenke, føle, og se et potensiale i mediet som ligger latent, og som sjelden benyttes av storspillene vi gladelig konsumerer.

Hva er meningen?

Ved å styre en anonym figur på en relativt farefull ferd gjennom ørkenen for å komme opp til fjellet, stiller utviklerne de store spørsmålene. Hva er meningen med dette? Hva er meningen med livet? Går alt i håpløse sirkler uten noe vei ut? Eller er det reisen i seg selv som er betydningsfull? En hvilken som helst førsteårsstudent på filosofi vil sikkert riste på hodet over hvor overfladisk det er, men i spillsammenheng så er det et forfriskende konsept.

Journey er en fin opplevelse for deg som ønsker noe ganske annerledes enn det du er vant til. Det er nydelig å se på, det har rolig bakgrunnsmusikk som komplementerer de stemningsfulle omgivelsene, og det er rett og slett en fin reise. Jeg vet ikke om sjelen min er spesielt beriket, men jeg sitter i hvert fall igjen med et positivt inntrykk, og hvis det er en ting som spillet helt klart viser, så er det at mangel på informasjon og kommunikasjon kan gjøre spillopplevelsen enda sterkere.

Journey kommer ut 14. mars på PlayStation Network.

Dom PS3: 7/10 GODT

Les hele anmeldelsen av Journey på Gamer.no »