Anmeldelse Anmeldelse: Grand Slam Tennis 2 (PS3)

Finn frem pannebåndet!

Kan du vinne over Björn Borg eller Maria Sharapova?

[Gamer.no]: Sportsnasjonen Norge kan sole seg i glansen av mange bragder, men ytterst få vil hevde at nordmenn er født med en racket i hånden. Hadde vi blitt det, ville nok mange av oss misforstått konseptet og festet dem under beina for langturer i dyp snø. Likevel er tennis en stor idrett på verdensbasis. Det er derfor ingen overraskelse at EA Sports omsider har børstet støvet av Wii-tittelen Grand Slam Tennis og lansert en oppfølger til både Xbox 360 og PlayStation 3.

Mange konkurrenter

Veien er imidlertid ikke fri for konkurrenter, og etablerte og solide spillserier som Virtua Tennis og Top Spin kom begge med nye versjoner i fjor vår. Et velkjent konkurransegrep fra EA Sports i deres tradisjonelle spillserier er å skaffe et hav av offisielle lisenser, og det mangler naturligvis ikke på dette denne gangen heller. Blant annet er spillet den eneste av de tre konkurrentene som tilbyr alle fire Grand Slam-turneringene, inkludert Wimbledon.

Tennis handler likevel aller mest om tennis. Det hjelper ikke om Rafael Nadal eller Maria Sharapova står lett gjenkjennelig på hver sin side av nettet om begge to oppfører seg som Helan og Halvan på bar. Heldigvis ser det ut som at også selve banespillet har blitt tillagt stor oppmerksomhet, men det fremkommer likevel visse barnesykdommer som viser at serien er relativt ung.

Lite nytt

Det er ikke lett å gjøre entré i et allerede etablert marked, og det kan virke som at EA Sports med denne utgivelsen får smake litt av sin egen medisin. Grand Slam Tennis 2 inneholder lite eller ingenting som ikke er gjort like godt hos konkurrentene. Sånn sett er det vanskelig å komme opp med noen virkelig gode grunner til at du skal velge dette spillet fremfor et av de andre, dersom du ikke absolutt må spille en offisiell versjon av Wimbledon-turneringen

En irriterende John McEnroe

Når det er sagt, er det ikke slik at vi her har med et dårlig produkt å gjøre, for tennissimuleringen som presenteres er helt kurant. Noen barnesykdommer og en irriterende John McEnroe til tross; det er flere aspekter ved dette spillet som vil kunne by på en interessant opplevelse for fans av sjangeren.

Move-funksjonaliteten er lovende, og den solide nettjenesten blir forhåpentligvis enda mer besøkt etter hvert, slik at ventetiden på en motstander blir kortere. Det blir også spennende å se om EA Sports med dette for alvor ser starten på en egen tennisserie, eller om ting også denne gang ebber ut i en flere år lang kunstpause før et nytt forsøk dukker opp.

Grand Slam Tennis 2 er i salg for PlayStation 3 (testet) og Xbox 360.

Dom PS3: 6/10 NOKSÅ GODT

Les hele anmeldelsen av Grand Slam Tennis 2 på Gamer.no »